Gå til innhold

Hva er god bordskikk for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva som er vanlig rundt om i hjemmene. Hva er viktig for deg når det kommer til å lære barna god bordskikk?

Anonymous poster hash: b35f0...001

Videoannonse
Annonse
Gjest Dansedilla
Skrevet

Ikke at jeg er mor, men bordskikk for meg er:

- si takk for maten

- rydde av sitt eget, hjelpe til med resten

Skrevet

Be om å få tilsendt mat og sende til andre. Vente på tur. Si takk. Ikke strekke seg over andre eller bordet. Bruke bestikk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takke for maten og spørre om de kan gå fra bordet før gjestene er forsynt. Hjemme er noe annet, da sitter vel alle og spiser og prater sammen under måltidet, eller sitter man med iphone ved matbordet? Det er noe som bør bli en debatt om.

Endret av sunSpring
Skrevet

Ikke mobil ved bordet, toalettbesøk gjøres før eller etter (ikke midt i måltidet), takke for maten, ikke smatte.

• Liker 1
Skrevet

Ikke snakke med mat i munnen. Ikke være "barnslig" kresen (for eksempel ved at man ikke vil ha poteter, eller bare spiser ukokte gulrøtter) men at man forsyner seg av alt som blir satt frem. Kunne spise med bestikk, og små barn bør som et minimum kunne spise med gaffel. Ikke gå fra bordet før alle er forsynt, med mindre man takker for maten og ber pent om å forlate bordet.

Etter hvert som barna blir eldre kan du lære dem opp i sånne skikk og bruk-ting som egentlig bare står i bøker, som hvor mange slurker man har lov til å ta av gangen eller at du ikke skal holde kniven som en penn.

Skrevet

Si takk for maten, ikke snakke med mat i munnen, spise med bestikk, ikke smatte eller tygge med åpen munn, ikke blåse nesen ved matbordet (som overraskende mange gjør, blir kvalm).

Anonymous poster hash: 56a7d...3bd
  • Liker 2
Skrevet

- Spise opp det man har forsynt seg selv med.

- Sitte til alle er ferdige å spise (med noen unntak, som på lange voksenkvelder).

- Ikke si "æsj" til egen eller andres mat.

- Ingen mobil eller albuer på bordet.

- Ikke smatte og slurpe.

- Rydde opp etter seg selv.

- Takke for maten.

• Liker 1
Skrevet

- rene hender før måltidet

- ikke under noen omstendigheter si at ting er ekle, æsj eller liknende ting. Det er helt greit å ikke smake på alt, men man sier ikke ekle ting om maten. Dersom barn smaker på nye ting er dette veldig bra, men det er også lov å legge dette til side på tallerkenen dersom man ikke likte det man smakte på. Man lager ikke større nummer ut av dette enn at maten legges igjen.

- aldri kommentere hva eller hvor mye andre spiser, aldri kommentere at andres mat er ekkel/ser ekkel ut

- for voksne: aldri kommentere at barn er "flinke til å spise", det synes jeg er motbydelig. Man spiser fordi kroppen trenger mat og fordi mat er godt. Man er ikke flink dersom man spiser (selvsagt med enkelte unntak som sykdom el)

- det er helt greit å ikke spise opp dersom man virkelig er mett

- gi positiv tilbakemelding til kokken når maten er god, det er utrolig viktig.

- mobiler hører ikke hjemme ved måltider, man svarer på tlf og meldinger når man har spist ferdig (selvsagt med enkelte unntak dersom det er nødvendig)

- leke med maten eller raping hører ikke hjemme ved bordet

- alltid takke for maten

Vil ellers kommentere dere som ønsker at alle skal bli sittende til alle har spist opp. Her er jeg veldig uenig. Spiser selv ganske seint og koser meg ofte veldig med maten. Kan derfor sitte lenge ved bordet og bare nyte god mat også til hverdags. Er ikke gøy å spise hos folk som forventer at også barna må sitte ved bordet til alle (les meg) er ferdige. Da skynder jeg meg med maten og foretrekker i stedet at barn kan gå fra bordet når de er ferdige. Det er ikke gøy å sitte som sistemann med mat mens barna venter på å leke, enkelte må på do, svigerfar venter på å ta seg en røyk osv. Hater at folk ser på meg mens jeg spiser, vil spise uten å bli beglodd av utålmodige sjeler som er ferdige for lengst. Litt utenom tema, men dette er en av mine fanesaker i livet.

Anonymous poster hash: f742d...ba4
  • Liker 1
Skrevet

...

Vil ellers kommentere dere som ønsker at alle skal bli sittende til alle har spist opp. Her er jeg veldig uenig. Spiser selv ganske seint og koser meg ofte veldig med maten. Kan derfor sitte lenge ved bordet og bare nyte god mat også til hverdags. .....

Anonymous poster hash: f742d...ba4

Dersom du bruker mye lenger tid enn det er normalt på å spise, vil jeg si at det grenser til dårlig bordskikk.

Gode og dårligere manerer handler fundamentalt sett om å ta hensyn til sine medmennesker, og dersom du spiser på en veldig treg måte, slik at de du spiser sammen med blir utålmodige, da har du dårlige manerer.

Det samme vil man ofte si om folk som spiser for fort.

• Liker 3
Skrevet

Mye nevnt allerede.

Viktig å lære mine barn: at vi snakker litt om hvordan dagen har vært; at vi bruker samlingsstunden ved middagsbordet til å oppdatere oss på hverandre.

Konflikter tas ikke ved matbordet.

Ikke si "liker ikke" før man har smakt. Alle må smake på maten.

Skrevet

Ikke telefon ved bordet

Takke for maten

Ikke pirke i maten å si æsj

Ikke smatte

Spørre om man kan sende maten isteden for å strekke seg over bordet

Anonymous poster hash: 562ec...743

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd, men følte for å slenge meg med likevel 😛😛

Syns det er en uting når folk raper, får hysterisk latteranfall, roper og gauler rundt matbordet. Dette gjelder både barn og voksne. Opplevde alt dette senest nå i helgen. 

Anonymkode: b1b5c...515

Skrevet
På 24.9.2014 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva som er vanlig rundt om i hjemmene. Hva er viktig for deg når det kommer til å lære barna god bordskikk?

Anonymous poster hash: b35f0...001

# Sitte rolig på plassen sin ved matbordet

# Takke for maten når man er mett og rydde av bordet etter seg. Hjelpe til med resten når alle er forskynt.

# Spørre om de kan gå fra bordet. Barn her får lov til å gå fra bordet før de voksne er ferdige, så lenge de spør først. Men i selskap/hos andrr er det andre regler som gjelder, og det er null problem 😉

# Spørre om man kan sende det og det. Ikke strekke armene over halve bordet for å få tak i ting.

# Ingen teknologi ved matbordet.

# Ingen roping, raping etc ved matbordet.

På 24.9.2014 den 20.55, Trygve81 skrev:

Dersom du bruker mye lenger tid enn det er normalt på å spise, vil jeg si at det grenser til dårlig bordskikk.

Gode og dårligere manerer handler fundamentalt sett om å ta hensyn til sine medmennesker, og dersom du spiser på en veldig treg måte, slik at de du spiser sammen med blir utålmodige, da har du dårlige manerer.

Det samme vil man ofte si om folk som spiser for fort.

Jeg har ikke dårlige manerer fordi jeg spiser sakte. Jeg har alltid spist sakte og trengt tid på å spise og det blir prating rundt bordet. Fordi jeg koser meg veldig med maten og det er ikke bra å haste seg gjennom maten. Jeg har gode bordmanerer, spiser bare sakte. Synes det er ille med de som slurper i seg alt under ti sekunder. Hva med å stresse ned og faktisk nyte maten? Det er ikke om og gjøre å bli fort ferdig...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var nylig i middagsselskap med en snart 5 år gammel gutt som gjentatte ganger prompet høylytt ved bordet og moren satt bare og lo. Synes barn i den alderen bør ha lært at dette ikke er noe man gjør. 

Anonymkode: 10fa8...41f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...