Gå til innhold

Hva anser du som romslig økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er den økonomiske situasjonen da? Hva har mann eller hvor mye ekstra disponerer en per måned etter faste utgifter? Eller hvor ville du ha definert det litt sånn konkret, mer enn "da kan man kjøpe det man ønsker".

Anonymous poster hash: 8d05c...44e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enslig mor til en tenåring og et skolebarn. Hadde vi hatt ca 20 000 kr etter regninger var betalt, så tenker jeg at vi har romslig økonomi. Jeg måtte og kjørt rundt i en litt nyere bil enn hva jeg gjør nå.

Anonymous poster hash: 86aba...bd4
Gjest Funky Punk
Skrevet

For meg så er det å ha romslig økonomi,muligheten til å kjøpe ting man ønsker uten å måtte vende på kronene og planlegge resten av budsjettet for å ikke havne i en krise.

Snakker da ikke om å kjøpe masse dyre ting, men om man plutselig ser en genser man vil ha eller ikke har har problemer med å ta med det man føler for i matbutikken

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enslig mor til en tenåring og et skolebarn. Hadde vi hatt ca 20 000 kr etter regninger var betalt, så tenker jeg at vi har romslig økonomi. Jeg måtte og kjørt rundt i en litt nyere bil enn hva jeg gjør nå.

Anonymous poster hash: 86aba...bd4

Wow, jeg skjønner folk stiller krav nå til dags ja. Ikke rart familier med normal inntekt blir kalt fattige.

• Liker 4
Skrevet

Wow, jeg skjønner folk stiller krav nå til dags ja. Ikke rart familier med normal inntekt blir kalt fattige. Anonymous poster hash: 8d05c...44e

Dette handler jo ikke om å stille krav. Tråden handler om hvordan man bruker et begrep som 'romslig økonomi'.

Jeg tenker at 10-20 000 etter alle regninger ville vært 'romslig'. For oss som er en familie på fire. Vi har ca 10 i dag. Det er romslig på den måten at vi ikke snur på hver krone. Men vi snur på noen av dem :-)

• Liker 2
Skrevet

De fleste skalerer forbruket med inntekten og ville alltid hatt litt mer, så for de fleste er nok romslig 20-50% mer enn de har i dag. Hvis man hadde så mer ville det ikke tatt lang tid før man bandt det opp i utgifter, og så måtte man hatt enda 20-50% mer for å få det romslig.

Anonymous poster hash: d5628...40f
  • Liker 2
Skrevet

Å ha råd til å kjøpe flere ting som du selv bare har lyst til.

Skrevet

Romslig økonomi er jo når man har igjen penger når neste lønning kommer.

• Liker 3
Skrevet

Neste trygdeutbetaling, mener du vel?

Anonymous poster hash: 94f06...eb8

• Liker 1
Skrevet

Om man har igjen penger ved neste lønning eller ikke, vil jo avhenge av forbruk, ikke nødvendigvis lønnen i seg selv.

Skrevet

Om man har igjen penger ved neste lønning eller ikke, vil jo avhenge av forbruk, ikke nødvendigvis lønnen i seg selv.

Et godt poeng og enkelte vil aldri ha god økonomi uansett hvor mye de tjener.

Skrevet

Et godt poeng og enkelte vil aldri ha god økonomi uansett hvor mye de tjener.

Det er jo ikke lønnen det er snakk om her, men om man har romslig økonomi. Og om man alltid har penger igjen før neste lønning så har man jo pr definisjon mer enn nok og altså da romslig økonomi.

Anonymous poster hash: 7faec...f13

Skrevet

Det er jo ikke lønnen det er snakk om her, men om man har romslig økonomi. Og om man alltid har penger igjen før neste lønning så har man jo pr definisjon mer enn nok og altså da romslig økonomi.

ZZZZZSSS

Skrevet (endret)

Med mindre man sløser seg i minus hver måned, for da har man misbrukt sin "romslighet"

Altså at man i utgangspunktet har god råd etter faste utgifter, men spiller/sløser/tuller bort familiens penger

Endret av vestia
Skrevet

Når vi har vetalt alt av regninger hver mnd sitter vi igjen med 17 k ca. Legger alltid av til regninger med forfall 3 ganger pr år f.eks. Som betyr at vi setter av ett visst beløp hver mnd som er det vi har i utgifter i snitt hver mnd. Synes vi har en ganske så romslig økonomi.

Anonymous poster hash: 0199d...100

Skrevet

Når vi har betalt alle regninger (inkl legge av på her til nrk lisens, årsavgift, kommunale avgifter, div sparing osv).

Så har vi igjen 17 000 kr på en dårlig måned. Stort sett vil vi hat noen tusen mer da jeg tjener en del mer på feks helligdager og overtid, og samme med mannen.

Om et par år vil vi ligge på ca 21 000 kr etter alle regninger på det "minste".

Jeg synes vi har romslig økonomi. Og særlig i vært tilfelle, der vi sjeldent drar på så mye turer eller ferier annet enn en syden tur eller en norgesferie i løpet av et år.

Anonymous poster hash: 11228...c6d

Skrevet

Jeg synes vi har det romslig, med litt over 20,000 i måneden fordelt på to store og en liten. Bor og spiser ganske billig, billig bil, etc. så vi har igjen godt over 10,000 i måneden å bruke på sparing og å "leve godt". Mye av det går til ferier og hobby, burde kanskje spart mye mer siden jeg føler vi sløser endel.

Skrevet

Jeg synes vi har det romslig, med litt over 20,000 i måneden fordelt på to store og en liten. Bor og spiser ganske billig, billig bil, etc. så vi har igjen godt over 10,000 i måneden å bruke på sparing og å "leve godt". Mye av det går til ferier og hobby, burde kanskje spart mye mer siden jeg føler vi sløser endel.

20.000 utbetalt til alt? Eller som dere sitter igjen med etter faste utgifter er betalt? Beklage,r men jeg forstod ikke helt :)

Skrevet

Vi har vel egentlig romslig økonomi. Når faste regninger er betalt sitter vi igjen med rundt 45000 kroner. Trekker av det en fast sum til sparing til forskjellige formål.

Kunne garantert spart mye mer enn vi gjør, er nok flinke til å sløse i hverdagen dessverre.

Er to voksne og to tenåringer.

Anonymous poster hash: 59cfe...262

Skrevet

20.000 utbetalt til alt? Eller som dere sitter igjen med etter faste utgifter er betalt? Beklage,r men jeg forstod ikke helt :)

20.000 etter skatt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...