Gå til innhold

Middag til baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jenta blitt mer og mer interessert i det vi spiser til middag(10mnd). Så tenkte å begynne å gi henne av den fremover. Har til nå laget hjemmelaget og fryst ned til henne så hun er vandt til forskjellige smaker. Men trenger litt tips til retter som går fint til den alderen. Både som hun kan plukke og spise og mat man kan mose med gaffel. Er det spesielle ting hun ikke kan spise enda?

Anonymous poster hash: a9d2c...93d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiskekake/fiskepudding, potet og grønnsaker må vel være supert?

Skrevet

Jenta vår har alltid elsket fisk! Laks er en favoritt, med ris og kokte grønnsaker (spesielt erter og brokkoli). Vi har bare gitt det vi har hatt til middag fra hun ville spise selv (ti måneder kanskje?). Lager alt fra bunn og dropper salt (salter etterpå om vi føler det mangler). Hun har ikke fått så mye rødt kjøtt da, kun fordi mammaen er litt pyse i forhold til ting som kan settes i halsen.

Anonymous poster hash: 14ee9...106
Skrevet

Nevner noen ting min er glad i. 1 år.
Fiskekaker, laks, torsk. Lag pai med egg, grønnsaker, litt ost og skinke eller kylling.
Fiskegrateng, pølsegrateng, spagetti og kjøttsaus, kjøttkaker. Stekt ris, grønnsaker og skine er en favoritt.
Avokaokrem er veldig godt til laks. Google avokadokrem for oppskrift, det er supergodt med bakte poteter og laks med sitronpepper på. Mmm

Fra 10 mnd skal de jo kunne spise nesten alt, så ville ikke vært beskymret for å gi det dere spiser til middag.
Kutt ned på saltet :)

Anonymous poster hash: 56d26...261
Skrevet

Jenta vår har alltid elsket fisk! Laks er en favoritt, med ris og kokte grønnsaker (spesielt erter og brokkoli). Vi har bare gitt det vi har hatt til middag fra hun ville spise selv (ti måneder kanskje?). Lager alt fra bunn og dropper salt (salter etterpå om vi føler det mangler). Hun har ikke fått så mye rødt kjøtt da, kun fordi mammaen er litt pyse i forhold til ting som kan settes i halsen.

Anonymous poster hash: 14ee9...106

Prøvde laks en gang tidligere og da brakk hun seg flere ganger. Eneste hun ikke har likt faktisk. Men kanskje på tide å forsøke igjen.

Noen som vet hvordan det er med sauser med melk? Storesøster er veldig glad i fiskeboller i hvitsaus og er jo fint om vi kan gi henne det samme som oss hver dag. Salt har vi uansett veldig lite av i maten. Salter bare på tallerkenen til oss voksne.

Ts

Skrevet

Prøvde laks en gang tidligere og da brakk hun seg flere ganger. Eneste hun ikke har likt faktisk. Men kanskje på tide å forsøke igjen.

Noen som vet hvordan det er med sauser med melk? Storesøster er veldig glad i fiskeboller i hvitsaus og er jo fint om vi kan gi henne det samme som oss hver dag. Salt har vi uansett veldig lite av i maten. Salter bare på tallerkenen til oss voksne.

Ts

Helsesøster sa at man må introdusere ting flere ganger før de ofte lærer seg å like en ny smak.

Vi prøvde et par ganger med laks og nå elsker han det. Brakk seg de første gangene.

Ta det i barnets tempo og ikke tving det til å spise :) La de få sitte å plukke og smake litt selv.

Anonymous poster hash: 56d26...261

Gjest Magdalene
Skrevet

Honning bør du holde henne unna, ellers er det bare å gi deres mat nå 😊

Skrevet

Takk for svar:-) da blir det fellesmiddag fremover. Honning var jeg klar over, men trodde kanskje melk var forbudt før de var 1 år. Men bra att melk går fint, ellers hadde en del måltider blitt vanskelige

Ts

Skrevet

Hjemmelagde kjøttkaker, medisterkaker i brunsaus med grønnertepure, potetmos og tyttebærsyltetøy. La henne plukke i maten og velge selv. Det skal mye til å sette ting i halsen, og alle foreldre bør kunne førstehjelp hvis det skjer.

Pasta bolognese med skåler med f.eks. oliven, fetaost, oppskjært paprika, rå gulrotskiver. La henne plukke selv.

Stekt fisk med råkost. Press en halv appelsin eller mandarin som dressing over råkosten.

Fårikål der kjøttet er kokt ihjel og pepperkornene er i en pose eller plukket vekk. Det er bare å rense og ta vekk beina. La henne gjerne få et bein å suge på.

Omelett med skinke. Pizza med kjøttsaus.

Hjemmelagde fiskepinner, råkost, stekt løk og poteter.

Grønnsakswok med hvitløk og kanskje kyllingfilet?

Pass på saltet i kjøttdeig og enkelte ferdige fiskeprodukter. Fiskekaker inneholder ofte mye salt.

Jeg svarer selv om jeg ikke vet hva dagens råd er blant helsesøstre, men så lenge dere passer på saltet kan hun vel spise hva som helst?

Anonymous poster hash: 70133...9b7
Skrevet

Hjemmelagde kjøttkaker, medisterkaker i brunsaus med grønnertepure, potetmos og tyttebærsyltetøy. La henne plukke i maten og velge selv. Det skal mye til å sette ting i halsen, og alle foreldre bør kunne førstehjelp hvis det skjer.

Pasta bolognese med skåler med f.eks. oliven, fetaost, oppskjært paprika, rå gulrotskiver. La henne plukke selv.

Stekt fisk med råkost. Press en halv appelsin eller mandarin som dressing over råkosten.

Fårikål der kjøttet er kokt ihjel og pepperkornene er i en pose eller plukket vekk. Det er bare å rense og ta vekk beina. La henne gjerne få et bein å suge på.

Omelett med skinke. Pizza med kjøttsaus.

Hjemmelagde fiskepinner, råkost, stekt løk og poteter.

Grønnsakswok med hvitløk og kanskje kyllingfilet?

Pass på saltet i kjøttdeig og enkelte ferdige fiskeprodukter. Fiskekaker inneholder ofte mye salt.

Jeg svarer selv om jeg ikke vet hva dagens råd er blant helsesøstre, men så lenge dere passer på saltet kan hun vel spise hva som helst?

Anonymous poster hash: 70133...9b7

Mange gode retter du kom med:-) hun får veldig mye luft i magen av kål og erter, ellers går vell det meste. Idag ble det kjøttkaker i brun saus(hjemmelaget). Hun var litt skeptisk til bitene først. Men etter ett par skjeer slukte hun hele skåla uten problemer. Merket att hun spiste mer middag enn hun har gjort tidligere

Ts

• Liker 1
Skrevet

Ang melk, så skal det introduseres gradvis i kosten fra 10 mnd.... Så er ikke bare å "kjøre på" med hvitsaus, spør du meg...

Skrevet

Ang melk, så skal det introduseres gradvis i kosten fra 10 mnd.... Så er ikke bare å "kjøre på" med hvitsaus, spør du meg...

Var på babytreff på helsestasjonen og fikk snakker litt med helsesøsteren om det. Hun sa att hin fint kunne få saus med melk i nå. Er jo ikke store mengdene saus det er snakk om og langt fra daglig.

Ts

Skrevet

*Hun ikke hin over her

Skrevet

Mange gode retter du kom med:-) hun får veldig mye luft i magen av kål og erter, ellers går vell det meste. Idag ble det kjøttkaker i brun saus(hjemmelaget). Hun var litt skeptisk til bitene først. Men etter ett par skjeer slukte hun hele skåla uten problemer. Merket att hun spiste mer middag enn hun har gjort tidligere

Ts

Hvis du lager hjemmelaget grønnertepure av erter du legger i bløt, må du plukke bort alle skallene på ertene for å unngå luft. Det er noe jeg har hørt, og jeg vet ikke om det stemmer. Frosne erter er enkelt å lage ertepure av. Du kan også lage kålrabistappe sammen med f.eks stekte fiskekaker, rødbeter, rå løk og poteter, gulrot i dip, ovnsbakt sellerirot, tomatsuppe med f.eks. hvitløksbaguetter der du har laget smøret selv. Chili corne carne. Oksehalesuppe. Speilegg med bønner i tomatsaus. Ostepai med grønt og salat i skåler.

Noen middager lager man mer ofte, men jeg tror det er viktig å lage noe nytt, overraske litt og ikke servere det samme. Hvis barnet ikke vil smake noe eller ikke liker noe, bør man være litt aha, og å la bordet ha valgmuligheter er viktig.

Barn er noen forunderlige små vesener, og de liker eventyr. Da er det viktig å ikke servere det samme hele tiden. Og man kan si at i morn er det pannekaker, ikke i dag. Det er et språk barna forstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...