Gå til innhold

Ferie i julen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i barnehage og har bedt om ferie i romjulen.

I utgangspunktet skal dette avgjøres når alle foreldrene har gitt beskjed om barna kommer eller ikke, men fordi familien min skal reise bort har jeg bedt om dette nå, slik at vi kan bestille billetter så det ikke blir for dyrt.

Sjefen min sa bare nei, og ga ingen rom for å diskutere dette engang.

Erfaringen viser at det er ekstremt lite barn i bhg i romjulen, i tillegg til at det er overtall av voksne som skal jobbe i julen.

Jeg har feriedager til gode.

Kan sjefen nekte meg å ta ferie i romjulen?

Kan sjefen pålegge meg ferie før jul, slik at jeg ikke har ferie igjen til jul?

Anonymous poster hash: 72b57...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som "anonymBruker sa over her, så har arbeidsgiver full styringsrett over ferien. Så lenge de holder seg innen for ferieloven, har du ingen ting du skulle sagt. Hvor god personalpolitikk det er å benytte seg av styringsretten på den måten, er jo en annen sak. Ferie i forbindelse med høytider går ofte på rundgang. I tillegg kan det være andre driftsmessige faktorer å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kreve å få ferie i julen. Den eneste perioden du kan kreve å få ferie i er fellesferien.

Anonymous poster hash: 9e066...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage og har bedt om ferie i romjulen.

I utgangspunktet skal dette avgjøres når alle foreldrene har gitt beskjed om barna kommer eller ikke, men fordi familien min skal reise bort har jeg bedt om dette nå, slik at vi kan bestille billetter så det ikke blir for dyrt.

Sjefen min sa bare nei, og ga ingen rom for å diskutere dette engang.

Erfaringen viser at det er ekstremt lite barn i bhg i romjulen, i tillegg til at det er overtall av voksne som skal jobbe i julen.

Jeg har feriedager til gode.

Kan sjefen nekte meg å ta ferie i romjulen?

Kan sjefen pålegge meg ferie før jul, slik at jeg ikke har ferie igjen til jul?

Dessverre er det sjefen som har siste ordet. Sjefen kan dermed bestemme at du skal ha ferien før jul, hvis de nekter deg ferie da. Feriedagene har du jo rett på, men man kan ikke kreve når.

Anonymous poster hash: 9cbdd...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kreve å få ferie i julen. Den eneste perioden du kan kreve å få ferie i er fellesferien.

Hvis man har feriedager til gode har man fortsatt krav på resten av ferien sin nå som fellesferien er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man har feriedager til gode har man fortsatt krav på resten av ferien sin nå som fellesferien er over.

Naturligvis, men ikke i en bestemt periode. Arbeidsgiver står nå fritt til å bestemme når resterende ferie skal tas ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste arbeidsgivere prøver vel på at ikke samme person må jobbe julen to år på rad f.eks? Så om du jobbet romjulen i fjor, så er det vel gjern en større sannsynlighet for at du får fri i år. Men det kommer jo igjen an på hvilken beslutning til arbeidsgiver tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...