AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #1 Skrevet 24. september 2014 Føler dere det ikke utrygt? Når dere ikke har økonomi til å kjøpe, føler dere dere har økonomi til å ha barn? Hva om dere blir kastet ut, hvor lett er det å finne tilsvarende i barnets skolekrets? Uhell kan skje, men Jeg hadde aldri bevisst planlagt barn i den situasjonen.Anonymous poster hash: dce4c...217
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #2 Skrevet 24. september 2014 Vil ikke eie jeg.Anonymous poster hash: d8d42...6f1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #3 Skrevet 24. september 2014 Vil ikke eie jeg.Anonymous poster hash: d8d42...6f1 Interessant, hvorfor det? TS Anonymous poster hash: dce4c...217
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #4 Skrevet 24. september 2014 Sikker på at det alltid dreier seg om dårlig økonomi da? Har selv både leid og eid to ganger i løpet av årene etter at vi fikk barn. De gangene vi har hatt best økonomi er når vi har leid, fordi leiekostnaden har vært ca halvparten av det vi hadde måttet ut med når vi har eid. Og dette gjelder faktisk flere jeg jeg kjenner. Har et vennepar med veldig gunstig husleiekostnad. De har spesielt dårlige inntekter og med den husleien de har mulighet til å legge til siden ganske mye til sparing, samtidig som de har det romslig økonomisk. I det området de bor, må de ta opp en god del i lån for å kunne bo slik som de gjør nå. Nå har vi bygd hus, lånt så mye som vi kan betjene, nesten dobbelt så mye som vi betalte for huset vi leide i byggeperioden. Jeg har noe usikker inntekt for tiden, så hva som skjer hvis det blir renteøkning tør vi ikke tenke på. Så det er ikke nødvendigvis så mye sikrere økonomisk å eie. Anonymous poster hash: 1d945...b0e 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #5 Skrevet 24. september 2014 Sikker på at det alltid dreier seg om dårlig økonomi da? Har selv både leid og eid to ganger i løpet av årene etter at vi fikk barn. De gangene vi har hatt best økonomi er når vi har leid, fordi leiekostnaden har vært ca halvparten av det vi hadde måttet ut med når vi har eid. Og dette gjelder faktisk flere jeg jeg kjenner. Har et vennepar med veldig gunstig husleiekostnad. De har spesielt dårlige inntekter og med den husleien de har mulighet til å legge til siden ganske mye til sparing, samtidig som de har det romslig økonomisk. I det området de bor, må de ta opp en god del i lån for å kunne bo slik som de gjør nå. Nå har vi bygd hus, lånt så mye som vi kan betjene, nesten dobbelt så mye som vi betalte for huset vi leide i byggeperioden.Jeg har noe usikker inntekt for tiden, så hva som skjer hvis det blir renteøkning tør vi ikke tenke på.Så det er ikke nødvendigvis så mye sikrere økonomisk å eie. Anonymous poster hash: 1d945...b0e Dette er jo ikke den vanlige situasjonen. De færreste leier fordi de sparer på det. Og enda færre greier da å faktisk spare disse pengene, betaler man avdrag blir man tvunget til å spare. Dere sitter jo igjen med noe på slutten av livet, når dere nå har kjøpt. dere kan kausjonere for barna deres slik at de har en sjans i boligmarkedet. Anonymous poster hash: dce4c...217 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #6 Skrevet 24. september 2014 Skjønner absolutt spørsmålet om trygghet/utrygghet. Det økonomiske er en ting, trygghetsfølelsen er en annen. Trygghet og stabilitet er ikke noe jeg har følt et sted vi har leiet. Kjente en voldsom følelse av ro da vi fikk kjøpt vårt eget rekkehus for snart ti år siden. Kjente at jeg slappet av og pustet ut på en helt annen måte der, enn i de vi har leid tildigere. Nå bor vi på et småbruk. Her var det rimelig kaotisk i begynnelsen. Og ufordringene stod i kø, både praktisk og økonomis. Men den følelsen av tilhørighet og trygghet jeg får her, har jeg aldri fått noe annet sted. Det er hjemme, eklelt og greit. Barna mine uttrykker også at de føler det sånn. De er veldig knyttet til stedet begge to og sier at de vil bo her "for bestandig". For meg kom behovet for en slik trygg base for fult da vi begynte å planlegge familie. Men som sagt, så er dette sikkert mer et mental greie hos meg enn noe almengyldig. Anonymous poster hash: d8791...16c 1
umwar Skrevet 24. september 2014 #7 Skrevet 24. september 2014 Herregud enda en sånn tråd der en skal se ned på de som ikke har 1 mill i lønn, hus/hage/hytte/båt/bil/whatever, men allikevel får barn. Når skal folk forstå hvor mye annet som er viktig enn bare det materialistiske? Folk prioriterer ulikt! Hater at jeg lar meg engasjere. 24
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #8 Skrevet 24. september 2014 Herregud enda en sånn tråd der en skal se ned på de som ikke har 1 mill i lønn, hus/hage/hytte/båt/bil/whatever, men allikevel får barn. Når skal folk forstå hvor mye annet som er viktig enn bare det materialistiske? Folk prioriterer ulikt! Hater at jeg lar meg engasjere. Hæ? Jeg har aldri hatt årslønn som nærmet seg snittet en gang. Og ingen her har da sagt noe negativt om ulike prioriteringer. Nå synes jeg at du fyrer deg noe skrekkelig opp over noe som ikke har noe med denne tråden å gjøre. Anonymous poster hash: d8791...16c 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #9 Skrevet 24. september 2014 Jeg har 2 vennepar som begge har 2-3 barn og begge par har alltid leid, og har visst aldri vært et problem. Har man barn er man egentlig garantert plass å bo, er ikke som om man havner på gata med barn i Norge:P Så sånn sett vet jeg ikke om det ene er trygger enn det andre. Hvilke signaler det sender om (tilsynelatende) vellykkethet er en annen ting. Prioriteringer og alt det der. Eget hus er svært høyt på min liste, men det er fordi jeg er introvert og ikke klarer borettlag, blokk, kollektiv osv. Det er nå min prioritering. Anonymous poster hash: bef56...69b 2
umwar Skrevet 24. september 2014 #10 Skrevet 24. september 2014 Hæ? Jeg har aldri hatt årslønn som nærmet seg snittet en gang. Og ingen her har da sagt noe negativt om ulike prioriteringer. Nå synes jeg at du fyrer deg noe skrekkelig opp over noe som ikke har noe med denne tråden å gjøre. Anonymous poster hash: d8791...16c Les tråden om å ikke ha bil du. Den utarter seg ganske heftig. Ja jeg fyrer meg opp fordi jeg skjønner ikke dømmingen til andre mennesker. Hvertfall ikke over slike saker. Det er slik disse trådene vanligvis utarter seg. Hva er poenget med tråden, hvis den ikke er å sette de uten bolig i et negativt lys? Nei jeg er ikke truffet, den pleier å komme som argument. Jeg har min egen bolig! 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #11 Skrevet 24. september 2014 Nå er Norge et land for seg selv i det å skulle eie. I andre land er det mer vanlig å leie. Kan ikke se hva som er galt i å leie da man har barn. Leide selv da jeg fikk første barnet, var ikke noe problem det. Har eid bolig siden barnet var 1 år da. Men det er ikke billig å eie. Jeg eier 60% av boligen min. Men betaler mer i måneden, enn hva en venninne leier lik leilighet for gjennom kommunen. Anonymous poster hash: 773b5...86c 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #12 Skrevet 24. september 2014 Les tråden om å ikke ha bil du. Den utarter seg ganske heftig. Ja jeg fyrer meg opp fordi jeg skjønner ikke dømmingen til andre mennesker. Hvertfall ikke over slike saker. Det er slik disse trådene vanligvis utarter seg. Hva er poenget med tråden, hvis den ikke er å sette de uten bolig i et negativt lys? Nei jeg er ikke truffet, den pleier å komme som argument. Jeg har min egen bolig! Nei, jeg har ikke lest noen tråd om å ikke ha bil. Men jeg ser da så absolutt poenget i å diskutere prioriteringer og valg. Man diskuterer da ikke med formål om å sette noen i dårlig lys, men for å finne ut hvordan andre tenker om ting. Jeg synes det er rimelig spesielt av deg å blir sint på en tråd fordi en annen tråd utartet i feil retning. Hva med å senke skuldrene og evt ta for seg dem som evt rakker ned på andre om/når det skjer? Det får da være grenser for å ta sorgene på forskudd. Anonymous poster hash: d8791...16c 3
minister-mio Skrevet 24. september 2014 #13 Skrevet 24. september 2014 Ts er du spinnvill? Folk kan da ha økonomi til å ha barn selvom de leier. Jeg leier ut til noen som har barn og det barnet ser ut til å ha alt det trenger. Jeg kunne ikke ha kasta dem ut om jeg ville. Og avslutter en av oss leieforholdet har de fire måneder på å skaffe nytt 2
tussi84 Skrevet 24. september 2014 #14 Skrevet 24. september 2014 Jeg kommer til å få barn mange år før jeg får kjøpt noe. Og det fordi jeg har i en del år mellom 20 til 30 år studert eller vært arbeidsledig slik at jeg ikke har fått spart opp mer enn ca 150000 til egenkapital enda. Den øker ca med 20000 i året.. men det er det jeg får til nå. Med den farta vil jeg Være over 40 før jeg får kjøpt et eget sted. Så i mellomtiden leier jeg og jeg kan ikke vente til jeg er over 40 med å få barn. Har pcos og er derfor viktig at jeg prøver å få barn innen 35. Er 30 nå. Har økonomi til alt ungen skulle trenge. 1
tussi84 Skrevet 24. september 2014 #15 Skrevet 24. september 2014 Vil bare legge til at det er ikke alle som har jobber man tjener fett på eller rike foreldre som kan hjelpe til med egenkapital til bolig. Derfor kommer ikke mange inn på eiemarkedet før de er langt over 30.. og kanskje 40. Da begynner det å bli forsent å få barn. . 5
Frisørdama Skrevet 24. september 2014 #16 Skrevet 24. september 2014 Mange som leier bolig og har barn, ser ikke problemet. Økonomiske problemer etc kan jo skje uansett om du leier eller eier. 4
MissPierce Skrevet 24. september 2014 #17 Skrevet 24. september 2014 Ser virkelig ikke problemet med å leie selv om man får barn. Å det er ikke sånn at man blir kastet ut fra skolen eller bhg så fort man flytter. De fleste er fleksible der. Ja, kanskje må man bo ett sted man ikke hadde så veldig lyst til mens man leter etter noe annet, men det overlever man også. Kjenner fler som leier selv om de har barn, og det har aldri vært noe problem for noen av de. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #18 Skrevet 24. september 2014 Ikke noe problem. Slutt å LAGE problemer ut av ingenting. Anonymous poster hash: a9cca...8d6 2
Muscae Skrevet 24. september 2014 #19 Skrevet 24. september 2014 Når du leier må du "bare" flytte ut, dersom du ikke har mulighet til å bo der lenger. Om du eier må du faktisk selge boligen, eller leie den ut selv, dersom du må flytte. Og det er slett ikke alle steder i Norge at det er fort gjort å få solgt en bolig. Her er det flere som har lagt ute i over et år... 2
mara2012 Skrevet 24. september 2014 #20 Skrevet 24. september 2014 Skjønner fort at dette er en oppfølger på "Bør man få barn uten bil?" Nå er det forskjell på å ta lappen og å kjøpe ett hus. For min del henger det sammen økonomisk. Å kjøpe hus er ikke noe bare hvermansen kan gjøre heller, og skulle alle ventet med å få barn til de eide egen bolig, ville det blitt en gjeng med gamle foreldre, for folk ville ikke fått barn før langt ut i 30-årene når karriere, hus og bil var i boks. Lurt å eie egen bolig før man får barn? Helt klart, så fremt at man klarer å holde sammen med partneren sin og ikke må flytte, for da står man jo på lik linje med de som leier og er mange om beinet på ny bolig. Dette KAN skape ustabilitet for barna om man ikke får leilighet i nærområdet, men folk har klart det i generasjoner, så jeg er absolutt ikke bekymret for oss som leier bolig når vi får barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå