Gå til innhold

Brokkoli som pizza topping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage pizza etterpå, men ble brått litt usikker på om man skal koke brokkoli før pizzaen går inn i ovnen?

Anonymous poster hash: 43e35...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs litt...

Om du har veldig små buketter og ikke har noe i mot sprø og "ukokt" brokkoli så dropper du koking. Men om du bruker større buketter og vil ha dem myke(re) bør du kanskje gi dem et lite oppkok. Ville uansett ikke kokt dem lenge, så de blir vassne og grå.

Jeg bruker veldig små buketter og koker dem ikke først, ettersom jeg liker brokkolien min rå bedre enn om den er kokt.

Anonymous poster hash: 3c8ea...e57
  • Liker 3
Skrevet

Brokkoli på pizza?

:klo:

• Liker 13
Skrevet

Brokkoli på pizza?

:klo:

Det er godt på pizza sammen med f.eks. kylling og bacon, syns jeg.

(Jeg er ikke TS)

Anonymous poster hash: d29b6...ce6

Skrevet

Aldri prøvd, men det kan jo være godt for alt jeg vet.

Skrevet

Det er godt på pizza sammen med f.eks. kylling og bacon, syns jeg.

(Jeg er ikke TS)

Anonymous poster hash: d29b6...ce6

Kylling..bacon..og brokkoli. Jahavisst,

Anonymous poster hash: f15f1...640

Skrevet

Bare å google, så finner man masse pizzaoppskrifter med brokkoli. Eller feks grønnkål, som jo er i vinden for tiden.

Selv ser jeg for meg at hvit pizza med brokkoli og litt skarpe oster, gjerne inkludert gorgonzola, ville bli bra. Eller med vanlig tomatsaus, brokkoli, mozzarella, ansjos og masse chili.

Det er ikke mye av grønnsaker jeg ikke kunne tenkt meg å forsøke på pizza, igrunnen. Eneste jeg kan komme på i farten er kålrabi, den har nok begrenset pizza-appell. (Men gresskarpizza har jeg laget flere ganger).

Anonymous poster hash: f1c59...0ad
  • Liker 1
Skrevet

Brokkoli går fint på pizza! Forvell bitene gjerne kjapt i vann, så de ikke tørker ut når pizzaen steker. Dette avhenger jo også av hvor mye ost du har på pizzaen over brokkolien.

Blomkål er forresten også godt på pizza!

Skrevet

Bare å google, så finner man masse pizzaoppskrifter med brokkoli. Eller feks grønnkål, som jo er i vinden for tiden.

Selv ser jeg for meg at hvit pizza med brokkoli og litt skarpe oster, gjerne inkludert gorgonzola, ville bli bra. Eller med vanlig tomatsaus, brokkoli, mozzarella, ansjos og masse chili.

Det er ikke mye av grønnsaker jeg ikke kunne tenkt meg å forsøke på pizza, igrunnen. Eneste jeg kan komme på i farten er kålrabi, den har nok begrenset pizza-appell. (Men gresskarpizza har jeg laget flere ganger).

Det er jo oppskrift på pizza med poteter og, så brokkoli er egentlig ikke så langt unna allikevel.

Skrevet

Det er jo oppskrift på pizza med poteter og, så brokkoli er egentlig ikke så langt unna allikevel.

Potetpizza er godt! Med tynne nypotetskiver, godt med olivenolje med frisk rosmarin og godt havsalt på toppen, og ikke noe mer. Har laget det noen ganger. :)

Og siden blomkålpizza var nevnt: Her er Jim Laheys oppskrift:

http://www.seriouseats.com/recipes/2012/03/jim-laheys-cauliflower-pizza-pie.html

Nettopp en variant av hvit pizza, for øvrig, og med ovnsstekte, små blomkålbuketter over saus og ost, slik at de får litt farge og beholder litt crunch. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker noen ganger brokkoli på vegetarpizza. Deler den i små buketter og legger rett på pizzaen uten å koke først.

Anonymous poster hash: 498a6...c85
Skrevet

Jeg har ofte broccoli på pizzaen, men passer på å legge litt ost over, slik at den ikke svir i toppene. Potet og rosmarin på pizza skal jeg jammen prøve!

• Liker 1
Skrevet

Potetskiver på pizza er typisk pizza-fyll fra Roma, og like "gammelt" som pizzaen selv.

Broccoli fungerer åpenbart utmerket. Broccoli og ost er helt naturlig smaker sammen.

Jeg har deltatt i NM for pizza-bakere, så ette er nok et tema jeg vet iallefall litt om :fnise:

Anonymous poster hash: 7b210...4b3
Skrevet

Potetskiver på pizza er typisk pizza-fyll fra Roma, og like "gammelt" som pizzaen selv.

Broccoli fungerer åpenbart utmerket. Broccoli og ost er helt naturlig smaker sammen.

Jeg har deltatt i NM for pizza-bakere, så ette er nok et tema jeg vet iallefall litt om :fnise:

For å legge til mitt eget innlegg kan jeg komme med et par personlige favoritter;

Erstatt rød saus med pesto, og fyll på med brie, pinjekjærnere og tørkede tranebær. Noen italienere eller andre forståsegpåere vil påstå at pesto ikke brukes på pizza i Italia, men det er helt feil. Det benyttes flittig både i Liguria og Veneto.

Valnøtter, ost med sort trøffel (helst mozzarrella) og fiken

Kandisert rødløk og f.eks. krydret pølse (eller bare de grønnsakene du finner i huset, hvis du vil ha vegetarpizza).

Løken stekes med hvitløk, så tilsettes litt balsamico og en spiseskje honning, kok det hele grundig inn.

Jeg har vel flere. Spekeskinke er jo en klassiker. Lag hele pizzaen som ellers, med ost og alt, men legg spekeskinken på først når pizzaen er ute av ovnen.

Skrevet

Valnøtter, ost med sort trøffel (helst mozzarrella) og fiken

Her brukes ingen saus, kun olivenolje.

Nå skal jeg slutte å spamme tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...