AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #1 Skrevet 24. september 2014 Dersom man i en strikkeoppskrift skal bruke f.eks. pinne nr. 3, hvordan blir strikkeplagget hvis man tar en pinne nr. 2 eller en pinne nr. 4? Og hvis man velger et garn med flere eller færre meter per gram, enn originalgarnet i oppskriften, hvordan blir da strikkeplagget? Er som dere sikkert skjønner ute etter noen "ledetråder" eller regler å følge når jeg velger andre pinner/garn enn i oppskriftene Anonymous poster hash: a53d6...dd8
nattsvermer Skrevet 24. september 2014 #2 Skrevet 24. september 2014 Den gyldne regelen er: Strikk en prøvelapp! Pickles og Garnstudio noen tips til hvordan man går fram
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #3 Skrevet 24. september 2014 Hehe, det har du nok helt rett i, nattsvermer Men er det ikke noen ledetråd som sier at f.eks. øker man pinne størrelsen så blir plagget løsere, og om man går ned så blir det "strammere/tettere" eller noe sånt? Anonymous poster hash: a53d6...dd8
nattsvermer Skrevet 24. september 2014 #4 Skrevet 24. september 2014 Ja, det stemmer helt. Opp i størrelse gir løsere plagg, ned gir fastere Jeg må nesten alltid gå ned i pinnestørrelse fordi jeg strikker løsere enn det som er angitt i oppskriftene.
Gjest Zeitgeist Skrevet 24. september 2014 #5 Skrevet 24. september 2014 Som Nattsvermer nevnte lengre opp: Prøvelapp! Hvis jeg skal strikke noe i et garn jeg ikke kjenner fra før, så strikker jeg flere prøvelapper med ulike pinnestørrelser, sant pinnematerialer. Dette er sikkert flisespikkeri fra min side, men når jeg gjør det slik, så har jeg ganske god kontroll på hvordan garnet oppfører seg. Garn er ikke bare garn, og 100% ull er ikke det samme som 100% ull. I vår sammenlignet jeg ull fra tre ulike land - Norge, Tyskland, og Skottland. All ulla var 100% merinoull ogmer eller mindre samme pinnestørrelse. Det viste seg at det var en betydelig forskjell i hvordan garnet oppførte seg (splitt/vridninger), hvordan det føltes å ta på det, samt hvordan det så ut etterpå. I tillegg varierte graden av loing og nupping betraktelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå