AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #1 Skrevet 24. september 2014 Hva skal til for å få kongens fortjenestemedalje? Var hos en gammel mann en dag og så han hadde en diplom på veggen der det sto han var blitt tildelt dette. Det vil jeg også ha!!! Hva skal jeg gjøre for å få dette?Anonymous poster hash: 53c34...0d0
Millimani Skrevet 24. september 2014 #2 Skrevet 24. september 2014 Har du en grunn for å få det da? Hva kan være grunnen til at den gamle mannen har fått det? Min bestefar og min oldefar har fått det, dette på grunn av hederlig innsats i kommunen de jobba i. Begge to som lensmenn. Det er mulig oldefar fikk det som takk for innsatsen for en storbrann han klarte å slukke, eller for sitt arbeid innen geologi og astrologi, men jeg vet ikke. http://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27598
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #3 Skrevet 24. september 2014 Har du en grunn for å få det da? Hva kan være grunnen til at den gamle mannen har fått det? Min bestefar og min oldefar har fått det, dette på grunn av hederlig innsats i kommunen de jobba i. Begge to som lensmenn. Det er mulig oldefar fikk det som takk for innsatsen for en storbrann han klarte å slukke, eller for sitt arbeid innen geologi og astrologi, men jeg vet ikke. http://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27598 Nei... Det er det som er problemet... Jeg har vel ingen grunner til å motta noe sånt. Så derfor trenger jeg noen forslag. Noen gode gjerninger e.l?Anonymous poster hash: 53c34...0d0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #4 Skrevet 24. september 2014 Jeg fikk det. For min innsats i Afghanistan. Anonymous poster hash: 521c3...02b
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #5 Skrevet 24. september 2014 Kongens fortjenstmedalje, som den faktisk heter, finnes i to utgaver: Gull og sølv. Gull er naturlig nok den som henger høyest, og bare en av syv tildelinger eller noe sånt er i gull. Uansett valør er det selvsagt en stor ære, altså, jeg skulle bare nevne at ikke alle fortjenstmedaljer er like. Ofte er det langvarig frivillig arbeid som ligger bak. Før var det av betydning om arbeidet hadde pågått i over 40 år eller ikke, men nå er tidsperspektivet mer flytende. Uansett er det hovedsakelig godt voksne folk som får den. Man kan også få medaljen for helt spesiell innsats over kortere tid, men da er det vanligvis andre dekorasjoner som brukes. Hvis du f.eks. redder noen fra døden kan du få Medaljen for edel dåd, som faktisk henger et lite hakk høyere, og det var denne som ble gitt til en del personer som hjalp til 22. juli. Så det er forskjell på disse utmerkelsene. Det vanligste er nok at Kongens fortjenstmedalje gis til folk som har jobbet for en forening eller et bestemt tiltak mer eller mindre hele livet. Det være seg i et idrettslag, for svake grupper i samfunnet, i (særlig lokal-)politikken eller noe annet. Medaljen må søkes om. Jeg vet ikke om man rent teknisk kan søke selv, men det er i hvert fall helt uhørt å sende inn en søknad om det på egne vegne. Noen andre må sende en søknad fordi de mener at du fortjener den, og søknaden må vanligvis være begrunnet med utrettelig og godt arbeid i lang tid. De fleste søknader innvilges, men det er jo fordi dette er noe man bare søker om når det virkelig er grunn til det. Anonymous poster hash: 11ad4...c11 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå