Gå til innhold

Jogging/løping for vektnedgang. Når kommer resultatene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har som et mål å gå ned 5 kg og har derfor begyndt å jogge for å bli kvitt disse kiloene. Jeg har nå jogget i 2 og en halv uke, men jeg har fremdeles ikke sett noe vektnedgang.

Jeg spiser ca. 1400 kalorier om dagen (jeg er VELDIG nøye på dette og har ikke feilberegnet), og jeg løper som sagt nesten hver dag. Jeg løper/jogger i en time hver gang og er nøye på at jeg øker hastigheten og distansen litt for hver gang, for å unngå at kroppen blir alt for fort vandt til treningen.

Jeg føler meg jo absolutt sterkere og "strammere", og ikke mist sunnere, så jeg kommer til å fortsette med joggingen uansett, men jeg vil jo gjerne gå ned de 5 kiloene. Så er det noen som har vært gjennom det samme og vet noe om når jeg kan regne med å se noen resultater?

Jeg er forresten 26 år, ca 160 cm høy og veier 62 kg, tilfelle dette er noen faktorer som spiller inn :)

Anonymous poster hash: 76dfd...105

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det tar som regel en stund før man ser resultater. Det er veldig individuelt også.

2. Du bør spise mer (og husk å spise RIKTIG mat!). Spesielt de dagene du trener! Spiser du for lite kan du ende opp med å bryte kroppen ned i stedet. Du trenger mer energi når du trener, siden kroppen bruker mer energi jo mer du beveger deg. Det er veldig individuelt dette også da, men jeg synes 1400 kalorier hørtes veldig lite ute, spesielt når du skal jogge.

3. Kanskje du skal prøve deg på litt styrketrening også? Det kan du lett gjøre hjemme uten vekter eller avansert utstyr. Alt du trenger er en matte eller et mykt underlag og du er "good to go"! :) Å blande styrke og kondisjonstrening er viktig for både vektnedgang og toning av kroppen. Hvis du leser litt om det skjønner du hvorfor. Jo mer muskler, jo mer fett forbrenner du. Det kan hende du går litt opp i vekt for alt du vet, men det betyr ikke at fettet ikke forsvinner. Du mister fett, men veier mer pga. muskler. Og slapp av, du vil ikke få store, synlige muskler ved denne slags trening. ;)

Her har du noen videoer der de snakker om slike ting, og du får mye god og viktig info (de har flere videoer. Også treningsvideoer som jeg selv trener til, og har sett FLOTTE resultater!)

(Vil du lære mer om akkurat dette bør du se disse).

https://www.youtube.com/watch?v=AG5nwfhjBI0&list=PL92D2975B05E8F321

https://www.youtube.com/watch?v=Uah03qTGk_s&index=6&list=PL92D2975B05E8F321

https://www.youtube.com/watch?v=7FOwn41lo4I&index=24&list=PL92D2975B05E8F321

https://www.youtube.com/watch?v=6m604AOx4Nw&index=19&list=PL92D2975B05E8F321

Skrevet

Man kan ikke gjøre noe hvis det er hormoner i ubalanse i tillegg, kroppen lagrer fettet tror jeg enda mer hvis man sulter seg. Men trening er jo fantastisk for kropp og psyke, syns jeg da, så det er jo gull i seg selv å holde på. Hvis man orker å spise faste (og sunne) måltider og trene over tid kommer det resultater over tid. :)

Anonymous poster hash: 28563...053
Skrevet

Jeg har som et mål å gå ned 5 kg og har derfor begyndt å jogge for å bli kvitt disse kiloene. Jeg har nå jogget i 2 og en halv uke, men jeg har fremdeles ikke sett noe vektnedgang.

Jeg spiser ca. 1400 kalorier om dagen (jeg er VELDIG nøye på dette og har ikke feilberegnet), og jeg løper som sagt nesten hver dag. Jeg løper/jogger i en time hver gang og er nøye på at jeg øker hastigheten og distansen litt for hver gang, for å unngå at kroppen blir alt for fort vandt til treningen.

Jeg føler meg jo absolutt sterkere og "strammere", og ikke mist sunnere, så jeg kommer til å fortsette med joggingen uansett, men jeg vil jo gjerne gå ned de 5 kiloene. Så er det noen som har vært gjennom det samme og vet noe om når jeg kan regne med å se noen resultater?

Jeg er forresten 26 år, ca 160 cm høy og veier 62 kg, tilfelle dette er noen faktorer som spiller inn :)

Her har du svaret, joggingen funker -dette er resultatet hittil :) Det er ikke alltid man trenger å gå ned i vekt, selv om kroppen blir strammere.

Som nybegynner bør du kanskje slappe litt av også, med løping hver dag kan du gå på en smell..

Skrevet

Siden du først regner på kalorier kan du jo sette opp et lite regnestykke for å se hvor lang tid du regner med at vektnedgangen vil ta?

Hvis du spiser 1400kcal er du kanskje ca 600kcal i manko hver dag? Det blir -4200kcal/uke

8km jogging med din vekt er ca 500kcal. x3 dager pr uke=-1500kcal.

Dietten+jogging gir ca -5700kcal i uka. Jeg har lest at 1kg vektnedgang er ca 7000kg. I teorien burde det da være mulig å gå ned over 0,5kg pr uke.

Nå er det sikkert andre ting som også spiller inn men dette gir deg jo en viss idè....

Ellers er jeg jo enig med de over: jogging gjør bra for kropp og sinn. Kanskje er ikke de 5kg så viktig så lenge du får stammet opp og bedre kondis? :)

Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg vet at styrketrening er veldig bra, og jeg har gått ned 10 kg på tre måneder før (uten å engang legge om kostholdet), men jeg har virkelig forelsket meg i løping/jogging og har veldig lyst å fortsette å fokusere på dette. Jeg har planlagt å starte styrketrening igjen etterhvert, men akkurat nå har jeg lyst å nå et mål jeg har, å løpe 3 mil :) i tillegg elsker jeg å se progresjonen, og det faktum at kondisen min er sinnsykt mye bedre.

Når det kommer til maten så føler jeg ikke at jeg sulter meg selv. Jeg spiser meg mett, og jeg får ikke rundt og er sulten. Jeg spiser somregel en yghurt til frokost (enten skyr, eller go morgen zero), og utover resten av dagen spiser jeg kanskje en yoghurt til (av samme sort), beef jerkey, 1, eller 2 bananer, salat med masse forskjellige grønnsaker og veldig lite dressinh, og til middag spiser jeg en porsjon av det vi har hjemme. Da går det ofte i biff/fisk/renskåret svinekjøtt med ris og spinat, eller wok eller blomkålsuppe. Føler selv jeg har masse energi, mer enn før, og føler at jeg er sunn :) det eneste som plager meg er det at jeg lurer på når det skal begynne å vise på vekten :/

Skrevet

Frk. Belle:

Ja, jeg ser hva du mener :) i følge kostholdet mitt og det jeg forbrenner i løpet av en dag (har regnet ut at jeg brenner ca. 2300, eller litt mer, de dagene jeg trener) så burde jeg gå ned litt under en kilo per uke. Men så langt har jeg jo ikke gått ned noe. I dag hadde jeg faktisk gått OPP en kilo siden forrige uke. Så har jeg jo lest litt om at i begynnelsen av trening så "holder" musklene på mer vann osv. Så jeg tenkte at det kanskje var pga. dette.

Derfor lurer jeg på om noen vet når jeg kan forvente å se vektnedgangen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...