Gå til innhold

Ost vs smeltet ost

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med ei vennine.

Ei skive med vanlig ost, bli den plutselig mye mer usunn dersom en smelter osten?

Hun mente det var så mye mer usunt å smelte osten. Skiven innholder vell det samme uansett? Fett, kalorier +++. Eller ?

Ei vanlig skive, blir den plutselig mer usunm hvis den ristes i brødrister?

Anonymous poster hash: f129b...475

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener hun tar feil..

Anonymous poster hash: c25b3...a7c
  • Liker 3
Gjest daisydaisy
Skrevet

Ostens innhold av næringsstoffer er vel det samme selv om den er smeltet.

• Liker 1
Skrevet

Hun kan jo ikke være spesielt smart. Selvfølgelig er det samme næringsinnhold.

• Liker 5
Skrevet

Så lenge ikke noe annet tilsettes den skiven med ost inneholder den jo akkurat det samme enten den er smelta eller ei. Den SER mer usunn ut, det kan jeg innrømme, men den er jo ikke det.

Anonymous poster hash: 73034...07c
  • Liker 1
Skrevet

Det har vel noe med hvilken temperatur fettet har. Noe fett blir vel mer "skadelig" når det er oppvarmet, selv om kalori innholdet er det samme.

Anonymous poster hash: c82a8...812

Skrevet

Varmebehandling endrer stoffenes oppbygning, men jeg har ikke hørt noe som tilsier at ost blir "mer usunn" når den varmebehandles.

For en del matvarer blir næringsstoffer lettere tilgjengelig ved varmebehandling (det er nettopp derfor vi har vent oss til å varmebehandle). Det gjelder å steke kjøtt (rått kjøtt er tyngre å fordøye) og å varmebehandle gulrøtter og andre grønnsaker, for eksempel. At de av den grunn blir "mer usunne" må venninnen din nesten dokumentere hvis hun mener det.

Anonymous poster hash: 05acc...7f2
  • Liker 1
Skrevet

Varmebehandling endrer stoffenes oppbygning, men jeg har ikke hørt noe som tilsier at ost blir "mer usunn" når den varmebehandles.

For en del matvarer blir næringsstoffer lettere tilgjengelig ved varmebehandling (det er nettopp derfor vi har vent oss til å varmebehandle). Det gjelder å steke kjøtt (rått kjøtt er tyngre å fordøye) og å varmebehandle gulrøtter og andre grønnsaker, for eksempel. At de av den grunn blir "mer usunne" må venninnen din nesten dokumentere hvis hun mener det.

Anonymous poster hash: 05acc...7f2

Vitaminer

De fleste vitaminer er følsomme overfor koking og varmebehandling. Særlig vil de vannløselige vitaminene, B-vitaminer og vitamin C lett tapes ved koking. Selv om vi ikke trenger å streve med å dekke vitamin C behovet vårt, er det dette vitaminet som lettest blir ødelagt. 10 - 70 prosent av vitamin C i matvarer forsvinner ved lagring og tilberedning av mat. Frukt og grønnsaker beholder mer av sitt vitamin C innhold ved oppbevaring i kjøleskap. Skrelling, oppkutting og koking av grønnsaker medfører store tap av vitamin C. Grønnsaker bør derfor dampkokes i lite vann, uten særlig oppdeling. Mye av næringsstoffene finnes i skallet. Poteter, som er en viktig vitamin C-kilde, vil bevare 95 prosent av vitamin C- innholdet dersom skallet beholdes under koking. Ingen dårlig unnskylding for å slippe å skrelle poteter, men desto lenger tid å vente på det spiselige produktet. Woking av grønnsaker, gryteretter med grønnsaker og ovnsbaking av grønnsaker er tilberedningsmetoder som bevarer innholdet av vitaminer godt, siden kraften inngår i retten framfor å bli helt ut i vasken. Vitamin K blir m

https://coop.no/tips-og-rad/mat-og-oppskrifter/mat/helt-ratt-eller-bare-kok/

Skrevet

Osten er jo allerede varmebehandlet når den kommer i butikkene.

• Liker 1
Skrevet

Det minner meg om en bekjent om mente at isbiter var usunt, det var jo frossent og IS!

Hvis venninnen din mener usunt som i mer kalorier så er ikke det sant.

Anonymous poster hash: d3fe7...515
  • Liker 3
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

#freethecheese!

Anonymkode: eac6f...d52

AnonymBruker
Skrevet
På 24.9.2014 den 11.15, emilia12 skrev:

Hun kan jo ikke være spesielt smart. Selvfølgelig er det samme næringsinnhold.

Nåja, det er en temmelig utbredt oppfatning også blant helsepersonell. Jeg har hatt denne diskusjonen med flere både ernæringsfysiologer og leger som alle har stått hardt på sitt - et ostesmørbrød inneholder flere kalorier enn en brødskive selv når alle ingrediensene er identiske både i type og mengde. Så det er visstnok disse mystiske ekstrakaloriene som har gjort meg overvektig... 

Anonymkode: 4acf2...427

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, det er en temmelig utbredt oppfatning også blant helsepersonell. Jeg har hatt denne diskusjonen med flere både ernæringsfysiologer og leger som alle har stått hardt på sitt - et ostesmørbrød inneholder flere kalorier enn en brødskive selv når alle ingrediensene er identiske både i type og mengde. Så det er visstnok disse mystiske ekstrakaloriene som har gjort meg overvektig... 

Om noe varmes opp formerer altså kaloriene seg. Må visst begynne med raw-food hele gjengen nå..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om helsepersonellet tar utgangspunkt i at du steker smørbrødene i panna, med smør eller olje, så har de rett.

Om smørbrødene stekes i ovnen på bakepapir, så er kaloriinnholdet akkurat det samme før og etter at smørbrødet har blitt varmt og osten har smeltet.

Anonymkode: 007f5...76c

• Liker 2
Skrevet

Vil nesten si at smeltet ost inneholder litt mindre kalorier. Noe fett renner jo bort, eller blir liggende igjen på bakepapiret etter steking 😄

• Liker 4
Skrevet

Tenk hvor mange muligheter for eksempel pizza gir.

Om du vil ha mange kalorier i pizzaen din har du på ost før steking.

Om du vil ha færre kalorier har du på osten først når pizzaen er kald.

Sånn midt i mellom? Stek uten ost, vent til lunken, ha på ost slik at den smelter litt i kantene.

Eksempelet kan selvsagt overføres til all annen mat som inneholder ost.

Muligens alt som inneholder meieriprodukter? Varm sjokolademelk mer kalorier enn kald?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...