Gå til innhold

Drektig katt!


'Lilly'

Anbefalte innlegg

Er det noen som har greie på katter, og drektige sådan????

Min pus skal ha kattunger, og jeg lurer på når det store skal skje. Jeg vet ikke hvor langt den har kommet i svangerskapet, og vil gjerne vite det.

Den har hatt rosa patter ganske lenge. Vet ikke akkurat hvor lenge....

Hvilke tegn skal jeg se etter når det nærmer seg fødselen??

Pus er veldig daff for tiden når hun er inne. Sover mye. Blir den mer urolig når det nærmer seg???

Vet at svangerskapstiden er ca 8 - 9 uker.

Skriv gjerne alt dere vet.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Heisann!

Pusen din vil gjerne bli veldig klengete og litt sytete dagen før og samme dag den skal føde. Iallefall hvis den stoler på deg. Selvfølgelig vil magen være stor - og kattungene rører på seg endel. Følg nøye med - det er det beste rådet jeg kan gi. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Katter går, ganske riktig, drektige i 60 til 69 dager. Det er stor variasjon innen ulike raser. Norske huskatter føder vanligvis rundt 60 (57-63) dager etter parring. Drektighetstiden er noe kortere ved store enn ved mindre kull. Er katten førstegansfødende, er kullet vanligvis ikke så stort.

Av tegn på drektighet, så blir spene forandret i form og farge mellom 2. og 3. drektighetsuke. Fra å være bleke får de en tydelig rosa farge. De blir større, fastere og mer struttende. Rundt halvgått drektighet begynner bukomfanget å øke, og buken får appelsinform. Like før fødselen (1-4 dager) synker livmoren ned mot bukveggen og buken får pæreform.

Mineralisering av knoklene kan sees på røngten først rundt dag 38-41. De forskjellige knoklene mineraliseres til forskjellig tid, derfor kan en røntgenundersøkelse avgjøre forsterets alder. Ultralyd kan også brukes ved svangerskapsundersøkelse. Fosterblærer kan sees allerede mellom dag 11-14, hjerteaktivitet fra dag 16-18, bevegelser fra dag 28-30. Her er det bare å henvende seg til veterinæren for undersøkelser.

De siste dagene før fødsel er katten i mindre aktivitet enn før. Selvstendige katter gjemmer seg gjerne vekk, katter med nært forhold til sine eiere tar gjerne imot hjelp under fødselen. Man bør lage en fødeplass; en kasse eller kurv (på rundt 45x30x25 cm) og la katten vende seg til denne i god tid før fødselen. Rett før fødsel blir katten gjerne rastløs, snur seg ofte og sitter istedet for ligger pga. bukpresset.

Husk at katter de siste uker før fødsel trenger høyenergifôr (50% høyere enegibehov) som også er rikt på kalsium, andre mineraler og vitaminer, samt så lenge kattungene dier (3,3 ganger høyere energibehov!). Henvend deg til veterinæren for å få skikkelig fôr, råd tips og veiledning.

Kjøp deg også en bok om katter og drektighet, så er du klar over hva som er riktig og galt under drektighet og fødsel og er i stand til å søke hjelp raskest mulig. Heldigvis går de aller fleste svangerskap greit for seg, og katten klarer seg ofte greit alene under fødsel.

Husk også at katter kan bli drektige igjen rett etter en fødsel. Vil du ikke ha flere kattunger, begynne med p-piller innen 8 dager etter fødsel dersom katten har muligheter for å pare seg på nytt! (Selv om det kan ha negativ effekt på melkeproduksjon).

Lykke til så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...