Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen her som har erfaring med bruk av sæddonor og kan fortelle litt rundt prosessen rundt dette?

Min samboer og jeg ønsker oss barn, og ser for oss å begynne prosessen til neste år. Dessverre er min samboer født steril og vi kan derfor ikke få egne barn selv. Jeg har søkt en del rundt, men føler allikevel at det er "en jungel der ute".

Hvordan går man frem egentlig? Drar man til fastlegen sammen (vi har samme fastlege)?

Hva slags hjelp kan vi få i Norge?

Noen med erfaring med sæddonor i Danmark (vi har tenkt litt på dette også)?

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråla88
Skrevet

Ville pratet med legen om hvilke alternativer dere har. Jeg tror de kan ta ut sperm fra samboeren din, om dere søker hjelp ved ivf. Men legen vet mer om dette.

Skrevet

Noen i min nære krets har Vært i denne prosessen, og med vellykket utfall; En gutt og ei jente.

Sender PM. :)

Skrevet (endret)

Ville pratet med legen om hvilke alternativer dere har. Jeg tror de kan ta ut sperm fra samboeren din, om dere søker hjelp ved ivf. Men legen vet mer om dette.

Han har dessverre ingen sædceller, så det er ikke mulig. Derfor er nok sæddonor eneste alternativ for oss. Men ja, vi tenkte å ta kontakt med fastlegen. Men greit å lese litt rundt det først tenkte vi. :)

Noen i min nære krets har Vært i denne prosessen, og med vellykket utfall; En gutt og ei jente.

Sender PM. :)

Så hyggelig! :)

Endret av Yvonne
Skrevet

Ja, man kan få dette utført i Norge, men ikke ved alle sykehus. Jeg vet om i alle fall en bruker her inne som har fått barn med sæddonor, kanskje hun titter innom. Ellers går jeg ut i fra at dere trenger en henvendelse fra fastlegen dersom dere skal gå offentlig. Skal dere gå privat, kan dere ta direkte kontakt med klinikken. Sjekk ut nettsidene for å se hva de forskjellige sykehusene/klinikkene tilbyr. Forumene onskebarn.no og snartgravid.no er også meget gode kilder til informasjon og ikke minst støtte :)

Skrevet

Takk for tips Harlekin! :)

Skrevet

Værsågod! Jeg har brukt spesielt snartgravid.no mye, og det er veldig godt å ha noen å snakke med som er i samme situasjon. En positiv ting med sæddonor, er at selve prosessen med inseminering er mye enklere og billigere kontra full IVF (assistert befruktning).

Skrevet

Ja, det er jo flott da, selv om jeg ikke forventer at det blir en lett prosess når det er sagt, men det er fint å finne andre i samme situasjon og få mer kunnskap. Må innrømme at jeg kan altfor lite om dette, men synes det er veldig spennende. Er også en lettelse at vi har bestemt oss og har klart for oss at det er dette vi vil. :) Men skal sjekke opp flere forum og har nå meldt meg inn i onskebarn.no. Skal også sjekke ut snartgravid. :)

Skrevet

Dersom dere vil "tyvstarte" litt i forhold til prosessen med selve sædonasjonen, kan jo du også få undersøkt hvordan ting står til med deg. Dersom det finnes et problem også hos deg, er det jo best å få vite om det tidligst mulig.

Grunnen til at jeg nevner dette er at statistikken viser at blant de som har problemer med å få barn på naturlig vis skyldes det 1/3 av tilfellene problemer hos mor, 1/3 av tilfellene problemer hos far og 1/3 av tilfellene problemer hos begge.

Jeg vet av egen erfaring at når man vet om et problem hos den ene, har man en tendens til å få alt fokus der. Og vips glemmer man å tenke at det godt kan finnes problemer man bør finne ut av hos den andre også. Jeg har PCOS og var veldig fokusert på det, men jammen var det likevel et problem hos mannen som ble vårt største hinder. Noe som kom veldig overraskende på meg.

Nå håper jeg selvfølgelig ikke at det er noen problemer med din reprodusjon, og mener på ingen måte å skremme deg. Mest sannsynlig er alt i den skjønneste orden hos deg. Det er bare at OM det skulle være noe, er det veldig greit å vite om det før dere setter i gang med sæddonasjon. Dere kan spare mye tid, frustrasjon og penger på den måten.

Jeg kjenner et par som har fått to barn via sædonasjon. Det er bare litt over to år mellom barna, så det har nok gått rimelig greit. De er veldig åpne om det og virker som en lykkelig og tilfreds småbarnsfamilie :)

Ønsker dere ellers masse lykke til!!

Anonymous poster hash: 01046...3d4
Skrevet

Takk for råd. :)

Ja, har tenkt til å få sjekket meg også, jeg ser på det som et naturlig steg i prosessen (også for å være helt på den sikre siden), men jeg håper jo og tror at det ikke er noe "galt" med meg, men man vet jo aldri. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...