soloyo Skrevet 23. september 2014 #1 Skrevet 23. september 2014 (endret) Jeg har en liten jentepus på snart 2 år. For et par måneders tid siden ble hun bitt stygt av en annen katt og måtte gå på antibiotika og smertestillende. Mot slutten så begynte hun å gå veldig ofte på do. Og plutselig en kveld kom hun tilbake og hadde rett og slett presset så mye at tarmen hennes hadde vrengt seg. Så ut som en stor, rød plomme som stakk ut av rumpa hennes. Vi dro til dyrlege som fikk alt på plass igjen. Begynte på spesialfor og det virket som om alt gikk bra. Etter en måned (nå på lørdag) kom hun hjem igjen med det samme. Vi fikk det på plass igjen og igår skjedde det igjen.. Ny runde hos dyrlege.. Etter igår skal hun nå kun få spesialbløtfor med vann og rensa parafin (en olje for å smøre tarmene) Men hun går nå på do hele tiden. Sitter å ser på at hun går ut og inn av kassen. Bare venter på at det skal skje igjen. Hun spiser bra, og i tillegg fôr som burde gi henne diaré, men ingenting kommer. Og nå er hun sikkert i tillegg slapp i analen siden hun har gjort dette to ganger tidligere. Har noen opplevd noe lignende? :/ vi kan jo ikke i hytt og pine drive å dytte opp igjen rompehullet på henne. Og hun har veldig vondt. Halter fordi hun har så vondt i baken . Uff har hatt mange katter, men aldri opplevd noe slikt som dette:( dyrlegen vi var hos igår sa at hun ikke var forstoppelse. Så hvorfor presser hun slik da? Virker som om ingen vet noe særlig om dette:( noen som har peiling? Endret 23. september 2014 av soloyo
Gjest Pheel Skrevet 23. september 2014 #2 Skrevet 23. september 2014 Du må dra til veterinæren igjen, få en ordentlig samtale og overblikk over hvilke muligheter som ligger her, og er ikke veterinæren kompetent nok på dette bør veterinæren selv anbefale deg videre. Om det er slik at ingenting kan gjøres permanent og det vil bli et tilbakevendende problem høres det ut som om det er det beste at pus får slippe før det går for langt, dessverre. 1
Leini Skrevet 23. september 2014 #3 Skrevet 23. september 2014 Ene valpen her hadde litt utglidd tarm. Vetrinæren her var ikke helt kompetent på så små (hun var ca 3-4 uker) så vi dro til dyreklinikken. De fikk dyttet den litt inn og at hunville vokse det av deg(og det gjorde hun) Nå er denne saken litt annen en din, siden det sikkert ikke var så mye, og foret er annerledes (min diet jo), menpoenget er at jeg somspør om alt mulig fikkvite at det skjedde fra tid til annen og at de i noen tilfeller kunne sette noen sting for å holde det på plass.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #4 Skrevet 23. september 2014 Vet ikke hvor du bor, soloyo. Og hvilken tilgang du har på veterinærer. Men dette høres ut som om at du bør få en "second opinion" fra en annen veterinær. Det er ihvertfall ikke normalt det du beskriver (stakkars pusen...). Jeg har hatt flere katter, og har mange venner med katter. Dette har jeg aldri hørt om. Anonymous poster hash: 24d8a...ac3 2
soloyo Skrevet 24. september 2014 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2014 Nå skjedde det igjen. Hadde presset ut tarmen og bæsj diaré utenfor kassen. Jeg ringte mjøsvakta og fikk beskjed om å prøve å dytte den inn igjen selv, hun hadde heller aldri hørt om dette. Jeg la henne ned og så at hun nå i tillegg har en rift på tarmen og blør. Jeg turte da ikke å begynne å dytte, men nå har den blitt dratt opp igjen av seg selv, hun er tydelig helt slapp der nå og jeg vet at neste gang hun går på do så kommer det ut igjen. Jeg har også tenkt på dette med å sy noen sting. Forstår ikke at dyrlegen ikke kan gjøre mer for å forhindre dette. Sier seg jo selv at hun er slapp der i og med at det har skjedd noen ganger nå. Og da hjelper det ikke aller så mye spesialfor hun får, for det rekker jo ikke å lege seg og stramme seg opp igjen.. Uff. Har sittet her å strigrått lenge nå. Blir bare mer og mer håpløst. Fatter ikke hva som gjør dette og det er jo tydelig ikke normalt da så få vet om det. Var først hos én dyrlege, men var hos en ny igår, for syns ikke de fleste var særlig flinke. De vi var hos igår var flinke, men sa at dette var veldig sjeldent. De snakket om en operasjon, men de kunne ikke forklare videre for de visste så lite om dette. Jeg vil ikke avlive lille pusen min:( har to stykker og de er søstre, totalt avhengige av hverandre. Den andre jenta kommer til å sørge så mye. Og jeg syns dette nesten er like fælt som å avlive et menneske. Elsker henne så høyt. Men vet jo at dette må være slitsomt for henne. Blir dyrlege med det første imorgen. Da ingenting er oppe i nærheten av oss i natt, og jeg ikke har tilgang på bil. Huff. Takk for svar, og jeg tar gjerne imot flere om noen kan vite noe om dette..
Anoia Skrevet 24. september 2014 #6 Skrevet 24. september 2014 Uff, stakkar pusen Innbiller meg at hvis hun har vondt og ting er hovent der bak så kan det hende hun går på do og presser fordi hun tror det fortsatt er noe som må ut. :/ Lykke til hos dyrlegen i morgen, håper det ordner seg og pus blir frisk
Gjest ryllikblomsten Skrevet 24. september 2014 #7 Skrevet 24. september 2014 Huff, dette høres grusom ut! Jeg er ikke en ekspert, men ring en gang til til dyrlegen, kanskje det er tarmslyng?? Det kan være ganske fatalt..
Kontormus Skrevet 24. september 2014 #8 Skrevet 24. september 2014 Høres ut som anal-prolaps. Vet at dette forekommer på mennesker, og at det lar seg operere. Men du må få henne skikkelig undersøkt, med røntgen for å forvisse seg om at det ikke er problemer lenger opp i tarmkanalen. Stakar liten... håper det ordner seg 1
soloyo Skrevet 24. september 2014 Forfatter #9 Skrevet 24. september 2014 (endret) Har vært hos dyrlegen 3 ganger med dette problemet nå, og de har kjent godt på magen og tarmen hennes, så tror nok ikke tarmslyng. Men det er jo rett og slett anal prolaps :/ aner ikke hvordan hun fikk den til å gå inn igjen istad, men rakk jo å se det var et rift der.. Uff. Klarer ikke sove. Syns så synd på henne. Akkurat nå ligger hun i fred, for nå har hun roet seg. Og da vil jeg ikke vekke henne, for det første hun gjør da blir å gå på do for å presse. Tror nok det stemmer ja, at hun føler det er noe der som skal ut, så hun føler et konstant behov for å presse :/ er så redd hun blør inni tarmen nå? Det har trukket seg inn igjen nå, så ser ikke riftet lenger, men da det var ute lå hun å slikka i seg blod. Hun var på do to ganger istad, og da kom det ikke ut igjen. Men ser jo at hun presser konstant :/ håper de finner ut av dette imorgen. Bil virkelig ikke avlive henne. Leste om analprolaps på katt på noen amerikanske sider istad, og der sto det at det er vanlig å sette inn en slags "ting" i analen for å hindre at det detter ut igjen de fleste 48 timene. Skjønner ikke at noen av dyrlegen vi har vært hos ikke har sjekket hva man kan gjøre for at det ikke skal komme ut igjen. Kosthold hjelper jo ikke, da hun er så slapp i tarmen at det detter ut med en gang hun presser.. Huff.. Krysser fingrene for morgendagen. Takk for svar alle Ser du over her skriver prolaps, og det stemmer. Virker bare som om dyrlegene ikke vet hva de skal gjøre med dette :/ Endret 24. september 2014 av soloyo
Gjest ryllikblomsten Skrevet 24. september 2014 #10 Skrevet 24. september 2014 Kan du få en annen dyrlege til å undersøke katten din (i morgen)? Jeg ville gjort det samme som deg; å overvåket dyret i natt. Kjærledyr er ikke bare kjærledyr. De er familiemedlemmer! <3 Håper virkelig dette ordner seg!! Klem!
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #12 Skrevet 24. september 2014 Har du vist dyrlegen utskrift av det du fant på nettet? Hvis de har, og de forstår like lite, oppsøk en ny dyrlege! Jeg krysser både fingre og tær for at den stakkars katten din får behandling og kommer seg. Anonymous poster hash: e5628...200
soloyo Skrevet 24. september 2014 Forfatter #13 Skrevet 24. september 2014 Den stakkars lille pusen min ble avlivd i efta.. dro til ny dyrlege, en som kunne litt. Hun hadde brukket beinet på to steder i bekkenet. Dette skjedde en gang for over en måned siden. Og det eneste de på dyrlegen gjorde var å fikse såret på beinet hennes. De tok ikke engang røntgen!! Vært der mange ganger i ettertid å spurt om hvorfor hun fortsatt halter.. Da sa de bare at det kommer av stølhet!? Og når hun fikk analprolaps så de ingen sammenheng mellom det og det som hadde skjedd med henne tidligere. Fy faen:( så analprolapsen var et resultat av dette. Skal gå til sak mot dyrlegen det gjelder. Hun ble skikkelig feilbehandlet! Og det var dyrlegen vi var hos idag helt enig i. Han kunne ikke forstå at ingen har tatt røntgen og at ingen har prøvd å finne ut av årsaken til analprolapsen.. Fyfaen. Var helt forferdelig å si farvel til henne. Lille pusen vår på ikke 2 år en gang helt forferdelig. En skikkelig dritt dag. Har grått så mye at det ikke er flere turer igjen snart.... Så slik gikk det!
Pinkee Skrevet 24. september 2014 #14 Skrevet 24. september 2014 Stakkar deg, og stakkar lille pusen Prøv å trøste deg med at nå har hun i alle fall ikke smerter lenger. Griner selv her jeg sitter, tenker på hvor vondt hun har hatt det Godt du var tøff nok til å ta den vanskeligste avgjørelsen
soloyo Skrevet 24. september 2014 Forfatter #15 Skrevet 24. september 2014 Tusen takk for gode ord! Kjenner det trengs nå. Blir så ubeskrivelig glad i dyr. Vi hadde to søstre, nå er det bare en igjen. Og er vel ikke lenge til hun begynner å lete etter henne nå for de gjorde alt likt, spiste, lekte, koste, krangla og sov sammen tett i tett. Uff.. Tusen takk 💖
Sphynx Skrevet 24. september 2014 #16 Skrevet 24. september 2014 Kondolerer så mye, kjære deg <3 Dette var utrolig trist å høre! Ord blir fattige <3
soloyo Skrevet 24. september 2014 Forfatter #17 Skrevet 24. september 2014 Ja, dette kom brått på.. Elendige dyrleger. Får sette seg på skolebenken igjen da de ikke kan en dritt. Dette sier jeg ikke i frustrasjon for at pus måtte slippe idag. Men at de har gjort så lite for å finne årsaken til problemene hennes er skremmende. Det de ikke har funnet ut på flere uker fant den nye dyrlegen idag ut på under en time. For ca 2 mnd siden ble pusen borte og kom ikke hjem på en uke. Da hun til min store glede kom hjem hadde hun et stygt sår på høyre lår helt øverst. Dyrlegen renset såret og mente hun haltet pga såret. (hun klarte ikke å sette foten i gulvet) men dyrlegen idag sa at en katt ikke halter på den måten pga et sår. De merker ikke slik på samme måte som et menneske. Etter to uker med antibiotika og smertestillende kom vi tilbake med henne, og lurte på hvorfor hun fortsatt haltet. Dette var på grunn av at musklene var slitne, mente de. De dro i benet osv, og katten skrek, men det falt dem ikke inn å ta røntgen. Så kom Prolapsen bare en uke etterpå. Dette koblet de ikke sammen med benet. Og hun haltet fortsatt. Også har hun gått rundt så lenge med brudd i bekkenet:( dyrlegen idag så med et lite øyekast at noe ikke stemte når hun gikk. Vi har jo trodd dette har vært på grunn av vondt i rumpa.. Uff, er så frustrert. Syns så synd på henne. Har skyldfølelse og gråter hele tiden. Er sant som du over her skriver. En katt er et familiemedlem.
Gjest HappyWaffle Skrevet 24. september 2014 #18 Skrevet 24. september 2014 herregud jeg sitter her å kjenner at tårene bare renner.... så utrolig vondt å lese om stakkars pusen din noen dyrleger skulle virkelig hatt et år eller ti til på skolen!
soloyo Skrevet 24. september 2014 Forfatter #19 Skrevet 24. september 2014 (endret) Her ligger de sammen:( de som var så avhengige av hverandre og gjorde alt sammen. Pus som måtte slippe idag ligger fremmerst. Gruer meg til pus som er igjen begynner å lete etter bestevennen sin åh.. 😢 Endret 24. september 2014 av soloyo 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 24. september 2014 #20 Skrevet 24. september 2014 så fine de er <3 virkelig nydelige. det er kjempevondt å se når de leter etter den andre. har gjennomgått det samme med en tidligere katt som mistet broren sin virkelig vondt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå