waco Skrevet 23. september 2014 #1 Skrevet 23. september 2014 Feminister har bare tatt fra menn rettigheter fra feministenes begynnelse. Før 1978 kunne menn delta i spørsmålet vedrørende fødsel og abort. Faktisk måtte begge foreldre være enige dersom man skulle søke om abort. Idag har jo menn mistet alle sine rettigheter, og ikke en eneste feminist, kvinne eller medmenneske ønsker oss tilbake til den tiden hvor begge kjønn var likestilte og likt måtte stå for egne handlinger og egne konsekvenser. Årsaken til at kvinner og feminister ikke vil forandre på denne urettferdigheten skyldes selvsagt at kvinner har alle rettigheter og menn ingen, og et så bra forhandlingskort, - nei det gir en aldri fra seg. Hvorfor skal feminister være likestilte og ønske like rettigheter for menn for sine barn? haha.
waco Skrevet 23. september 2014 Forfatter #2 Skrevet 23. september 2014 En utrolig flott tale, hørte den via en link på Facebook i går. Jeg er helt enig med henne, og jeg er glad for at hun velger å sette fokus på hvordan likestilling mellom kjønnene også vil bli positivt for mennene, og hvilke utfordringer og begrensninger menn møter pga. manglende likestilling. Opp gjennom verdenshistorien, og fremdeles i dag, er det ingen tvil om at det er kvinnene som er blitt mest undertrykket pga. deres kjønn, men det betyr ikke at man derfor skal kimse av utfordringene menn møter på. Det at vi i de fleste land i vesten har kommet langt når det gjelder likestilling betyr ikke at vi er helt i mål. For det er vi ikke. Man må kunne si det uten å bli stemplet som en såkalt «mannehater». Flere av svarene i denne tråden er forresten helt latterlige og pinlige. Man fremtår ikke akkurat som videre intelligent når man kritiserer og spre eder og galle uten å en gang vite hva man egentlig kritiserer. Skal man kritisere en tale bør man da ha hørt talen først, det trodde jeg var selvsagt? Er det ved abort og sånn vi mangler likestilling, eller er det der vi er 100 % likestilte så lenge menn aldri får noen rettigheter og så lenge menn aldri klager? Hva mener du med at kvinner er mest undertrykket når dere har alle rettighetene og menn ingen? Kan du forklare denne manipulasjonen?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #3 Skrevet 23. september 2014 Feminister har bare tatt fra menn rettigheter fra feministenes begynnelse. Før 1978 kunne menn delta i spørsmålet vedrørende fødsel og abort. Faktisk måtte begge foreldre være enige dersom man skulle søke om abort. Men kjære vene gutt, ville ikke du likt å kunne bestemme over din egen kropp og bestemme selv hva du vil utsette deg for?? Hadde du likt om hvis du var i et forhold, du får prostatakreft, kastrasjon blir siste utvei. MEN så må du pokker meg få grønn signal fra kona di, fordi ''elskede, jeg trenger jo pikken din!!!'' Idag har jo menn mistet alle sine rettigheter, og ikke en eneste feminist, kvinne eller medmenneske ønsker oss tilbake til den tiden hvor begge kjønn var likestilte og likt måtte stå for egne handlinger og egne konsekvenser. Dette må være det mest absurde jeg har lest på lenge. Hvilken tid er det du referer til der kvinner og menn var likestilte?? Den tiden der tradisjonelle kjønnsroller bestemmer rettighetene dine, mener du? Anonymous poster hash: 60e1f...344 13
Vulpes Skrevet 23. september 2014 #4 Skrevet 23. september 2014 Er det ved abort og sånn vi mangler likestilling, eller er det der vi er 100 % likestilte så lenge menn aldri får noen rettigheter og så lenge menn aldri klager? Hva mener du med at kvinner er mest undertrykket når dere har alle rettighetene og menn ingen? Kan du forklare denne manipulasjonen? Abortspørsmålet er et vanskelig dilemma hvor det er nærmest umulig å få til en helt rettferdig likestilling. Ideelt sett skal begge foreldrene ha like mye å si når man skal bestemme om man vil beholde eller ikke. Men i praksis fungerer jo ikke det når det kun er den ene av dem som skal bære barnet frem. Det er urettferdig at moren skal ha vetorett, men det hadde vært enda mer urettferdig om faren skulle ha rett til å tvinge moren til å bære fram et barn hun ikke ønsker. Du skriver at kvinnene har alle rettighetene og menn ingen. Snakker du nå generelt i livet og i verden, eller snakker du kun om abortspørsmålet i land med fri abort? Og, hvordan mener du at abortloven burde vært? PS: Egentlig bør vi prøve å unngå at denne tråden blir til en abortdiskusjon, da det vil ta fokuset bort fra det Emma Watson faktisk snakket om i talen sin. Så du videoen? Hvis ikke synes jeg du skal gjøre det før du diskuterer videre. 8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #5 Skrevet 23. september 2014 Anonymous poster hash: 29083...cf1 4
waco Skrevet 23. september 2014 Forfatter #6 Skrevet 23. september 2014 Men kjære vene gutt, ville ikke du likt å kunne bestemme over din egen kropp og bestemme selv hva du vil utsette deg for?? Hadde du likt om hvis du var i et forhold, du får prostatakreft, kastrasjon blir siste utvei. MEN så må du pokker meg få grønn signal fra kona di, fordi ''elskede, jeg trenger jo pikken din!!!'' Dette må være det mest absurde jeg har lest på lenge. Hvilken tid er det du referer til der kvinner og menn var likestilte?? Den tiden der tradisjonelle kjønnsroller bestemmer rettighetene dine, mener du? Anonymous poster hash: 60e1f...344 Jeg snakker om før 1978, dengang kjønnene var likestilt, og ikke det ene kjønnet over det andre kunne overkjøre den andre part. Hvorfor er det så viktig for deg at abort og fødsel ikke er noe vi snakker sammen om? Hva er galt med å la menn delta i spørsmålet vedrørende fødsel og abort? Er årsaken at man bare kan tvinge menn til å betale barnebidrag, så det er egentlig ikke noen problem. Er det litt sånn dere tenker og er det derfor dere synes at menn ikke skal ha noen rettigheter til eget avkom?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #7 Skrevet 23. september 2014 Jeg snakker om før 1978, dengang kjønnene var likestilt, og ikke det ene kjønnet over det andre kunne overkjøre den andre part. Hvorfor er det så viktig for deg at abort og fødsel ikke er noe vi snakker sammen om? Hva er galt med å la menn delta i spørsmålet vedrørende fødsel og abort? Er årsaken at man bare kan tvinge menn til å betale barnebidrag, så det er egentlig ikke noen problem. Er det litt sånn dere tenker og er det derfor dere synes at menn ikke skal ha noen rettigheter til eget avkom? Om menn skal betale barnebidrag eller ikke er litt mer ok å diskutere enn om at menn skal få bestemme om kvinnen skal ta abort. Hør på setningen hvis du klarer: MENN bestemmer at de ikke vil ha barn,og dermed ikke betale for ungen som de aldri ser. MENN bestemmer at KVINNEN skal ta abort. beklager,men samfunnet har sunket lavt når den tiden kommer at noen skal bestemme om en kvinne skal opereres eller ikke. Spesielt når det er ilke mye mannens feil for uplanlagt graviditet som kvinnens. Anonymous poster hash: 1829b...3fb 10
waco Skrevet 23. september 2014 Forfatter #8 Skrevet 23. september 2014 Etter 1978 kunne ikke menn lengre påtvinge kvinner en livslang forpliktelse. Menn hadde alltid retten/muligheten til å abortere bort forpliktelsen ved å simpelthen forlate kvinne og barn. de kunne bare reise sin vei. Det kunne ikke kvinnen. Abort eller ikke var dengang en samtale mellom menn, abort-nemnda og mannen mens kvinnen bare måtte vente på deres avgjørelse rundt hennes liv. Hun hadde intet valg slik kvinner har i dag. Mener du virkelig at dette var riktig? Nå må begge foreldre ta ett positivt valg hvis man ønsker å inngå den store forpliktelse det er å få barn. Man kan ikke lenger tvinge kvinner til å leve ett liv de ikke ønsker. Hvis menn ikke ønsker å bli far må de nå ta ansvar for det selv på lik linje med kvinner. Hvis menn ønsker seg barn må de nå gjøre det på lik linje med kvinner, finne en partner som ønsker det samme som dem selv. Anonymous poster hash: 29083...cf1 Er det derfor du mener at menn ikke skal kunne si noe som helst? Hvorfor skal en kvinne kunne tvinge en mann til evig forpliktelse og hvorfor kan ikke en mann velge seg bort? Hvorfor skal kvinner kunne bestemme 100% over noe man tidligere delte ansvaret for? Skyldes det femininstenes alminnelige forakt mot menn? Dere som hatet fortidens likestilling, - hvorfor er dere så glade i dagens urettferdigheter? Hvorfor? OG hvorfor lyver du og sier at kvinnen ikke hadde noen valg før når det ble tatt FLERE aborter før 1978 enn etter 1978? Jeg forstår at dere avskyr like rettigheter for menn og kvinner, jeg bare lurer på hvorfor jeg? Er det en rasjonell grunn til at du ikke vil at ektemannen din skal delta i spørsmålet om abort og fødsel? Visste du at på grunn av pater est loven, - som sier at barnets far er morens ektemann og ikke den hun har pult på, - gjør at dersom en kone er utro mot sin mann, og føder et barn, - så er mannens ektemann far til barnet og han behøver ikke en gang få vite at kona har vært utro! At dere heier på det bestående forteller sannheten om deres holdninger.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #9 Skrevet 23. september 2014 Jeg snakker om før 1978, dengang kjønnene var likestilt, og ikke det ene kjønnet over det andre kunne overkjøre den andre part. Hvorfor er det så viktig for deg at abort og fødsel ikke er noe vi snakker sammen om? Hva er galt med å la menn delta i spørsmålet vedrørende fødsel og abort? Er årsaken at man bare kan tvinge menn til å betale barnebidrag, så det er egentlig ikke noen problem. Er det litt sånn dere tenker og er det derfor dere synes at menn ikke skal ha noen rettigheter til eget avkom? Mener du virkelig at frem til slutten av 1970 årene har kjønnene vært likestilt?? Her har vi enda en som ikke har fulgt med i historetimene. Dere må gjerne delta, men en mannen burde ikke ha siste ordet når det gjelder kvinnens ønske i forhold til hennes EGEN kropp. Om den enkelte kvinne vil at mannen skal få vite at hun skal/ikke skal ta abort er opp til hver enkelt. Føler du så stor trang til kontroll at du må være med på å bestemme over andres kropp? Anonymous poster hash: 60e1f...344 6
waco Skrevet 23. september 2014 Forfatter #10 Skrevet 23. september 2014 Mener du virkelig at frem til slutten av 1970 årene har kjønnene vært likestilt?? Her har vi enda en som ikke har fulgt med i historetimene. Dere må gjerne delta, men en mannen burde ikke ha siste ordet når det gjelder kvinnens ønske i forhold til hennes EGEN kropp. Om den enkelte kvinne vil at mannen skal få vite at hun skal/ikke skal ta abort er opp til hver enkelt. Føler du så stor trang til kontroll at du må være med på å bestemme over andres kropp? Anonymous poster hash: 60e1f...344 Jeg vil at vi skal være likestilte jeg. Ingen skal bestemme over den andre. Man skal være enige. Hvorfor hater du enighet og hvorfor elsker du at det ene kjønnet skal eie det andre kjønnet?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #11 Skrevet 23. september 2014 Hvorfor hater du enighet og hvorfor elsker du at det ene kjønnet skal eie det andre kjønnet? Jeg lurer på hvor du henter disse påstandene fra? Problemstillingen om abort svært vanskelig, men for meg er retten til å bestemme over min egen kropp viktig for meg, og regner med at de aller fleste, også menn, liker å kunne bestemme selv hva de vil eller ikke vil utsette kroppen sin for. Tror du at man kommer til enighet i de fleste tilfeller om menn skulle bestemme over kvinners kropper? Anonymous poster hash: 60e1f...344 4
waco Skrevet 23. september 2014 Forfatter #12 Skrevet 23. september 2014 Jeg lurer på hvor du henter disse påstandene fra? Problemstillingen om abort svært vanskelig, men for meg er retten til å bestemme over min egen kropp viktig for meg, og regner med at de aller fleste, også menn, liker å kunne bestemme selv hva de vil eller ikke vil utsette kroppen sin for. Tror du at man kommer til enighet i de fleste tilfeller om menn skulle bestemme over kvinners kropper? Anonymous poster hash: 60e1f...344 Hvorfor kan ikke en mann bestemme over eget avkom og en kvinne bestemme over eget avkom? Det jeg lurer på er hvorfor kvinnen skal bestemme over mannens avkom? Begrunn gjerne svaret.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #13 Skrevet 23. september 2014 Hvorfor kan ikke en mann bestemme over eget avkom og en kvinne bestemme over eget avkom? Det jeg lurer på er hvorfor kvinnen skal bestemme over mannens avkom? Begrunn gjerne svaret. fordi den er inn i henne og ikke inn i deg, trenger ikke begrunne mer. Anonymous poster hash: 1829b...3fb 8
waco Skrevet 23. september 2014 Forfatter #14 Skrevet 23. september 2014 fordi den er inn i henne og ikke inn i deg, trenger ikke begrunne mer. Anonymous poster hash: 1829b...3fb Ergo er mannen fri, ikkesant? Eller skal mannen tvinges til å betale barnebidrag for noe som han ikke har noe med?? Eller er mannen forpliktet til å betale barnebidrag? Forklar meg? Dere sier at menn ikke har noe med barnet og gjøre, vel da sier jeg flott, gi oss fri og friheten. Eller er du en liten hykler som vil ha ulike regler for menn og kvinner?
Christiania_Oslo Skrevet 23. september 2014 #15 Skrevet 23. september 2014 Ergo er mannen fri, ikkesant? Eller skal mannen tvinges til å betale barnebidrag for noe som han ikke har noe med?? Eller er mannen forpliktet til å betale barnebidrag? Forklar meg? Dere sier at menn ikke har noe med barnet og gjøre, vel da sier jeg flott, gi oss fri og friheten. Eller er du en liten hykler som vil ha ulike regler for menn og kvinner? Jeez... Det er fullt lovlig for menn å ta en DNA test for å motbevise at han er far, er han ikke far så har han ikke ansvar og kan ikke ilegges barnebidrag. Dessuten er det mange som klarer å lure seg unna barnebidrag i dette landet. Når det kommer til abortspm så er jeg enig i at far bør ha mer å si,men hvordan skal dette gjennomføres i praksis? Dama viø ha barnet og mannen ikke,skal hun da dras av politi ned på abortklinikken? Nei, da burde mannen fra avskrive seg farskapet men her skal det også være regler. Det går ikke ann å feks være helt ok med å ha barn, også etter 1år når det ikke var så gøy og han ikke vil være pappa lenger så skal han slippe? Nei,det får gjøres mens ungen er i magen. Har sett sånne "triste"historier der menn har betalt bidrag i 18år,så tatt dna og fått vite at de ikke er faren, ja da er du faen meg en idiot, ta den dna testen mens den celleklumpen er i magen,ikke 18år etter. 1
waco Skrevet 23. september 2014 Forfatter #16 Skrevet 23. september 2014 Om menn skal betale barnebidrag eller ikke er litt mer ok å diskutere enn om at menn skal få bestemme om kvinnen skal ta abort. Hør på setningen hvis du klarer: MENN bestemmer at de ikke vil ha barn,og dermed ikke betale for ungen som de aldri ser. MENN bestemmer at KVINNEN skal ta abort. beklager,men samfunnet har sunket lavt når den tiden kommer at noen skal bestemme om en kvinne skal opereres eller ikke. Spesielt når det er ilke mye mannens feil for uplanlagt graviditet som kvinnens. Anonymous poster hash: 1829b...3fb Jeg har vel aldri skrevet at mannen skal bestemme at kvinnen skal ta abort?? Jeg har bare skrevet at vi skal være likestilte jeg. Dere forstår at det blir vanskelig å diskutere med folk som fantaserer? Forstår du selv at du fantaserer og innbiller deg ting som ikke er virkelig? For meg så gjør det ingenting, men blir det ikke slitsomt å tro noe annet? Jeg har aldri vært for tvangsabort, hvor har du det fra? Jeg mener kun at menn bør ha den samme adgangen til å fraskrive seg farsansvaret som det mor har til å fraskrive seg morsansvaret. Deretter mener jeg også at en mann har rett til å være far dersom han ønsker det. Men beklager at jeg ønsker likestilling da. Uff av meg så slem jeg er.
pinar Skrevet 23. september 2014 #17 Skrevet 23. september 2014 Tråden er splittet fra "En utrolig flott tale av Emma Watson". Original tråd her. pinar, mod.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #18 Skrevet 23. september 2014 Jeg snakker om før 1978, dengang kjønnene var likestilt, og ikke det ene kjønnet over det andre kunne overkjøre den andre part. Hvorfor er det så viktig for deg at abort og fødsel ikke er noe vi snakker sammen om? Hva er galt med å la menn delta i spørsmålet vedrørende fødsel og abort? Er årsaken at man bare kan tvinge menn til å betale barnebidrag, så det er egentlig ikke noen problem. Er det litt sånn dere tenker og er det derfor dere synes at menn ikke skal ha noen rettigheter til eget avkom? Hvordan mener du at det ene kjønnet ikke kunne overkjøre det andre kjønnet? Den ideelle kvinne skulle på den tiden være hjemme med barn og hus, mens mannen skulle være i arbeid. Mange kvinner i Norge som ønsket å ta utdanning og være i jobb, møtte på problemer på grunn av mangel på muligheter på å gjøre av barna, eller så oppdaget de etter utdanning at de tjente så lite, og hadde mye lavere sosial status på tross av samme utdanning, i forhold til menn at de ble tvunget til å være hjemmeværende med mann og barn. De kunne rett og slett ikke være selvstendige, de var avhengige av menn og det var utfordrende å leve på egne premisser. Å kreve muligheten til å tjene like mye som menn, å få være like politisk aktive som menn, å få være kvinne på en arbeidsplass uten å få lavere sosial status, osv. er ikke å overkjøre et kjønn. Jeg er enig i at det er en dobbeltmoral, men å si at likestillingen var bedre før 70-tallet har jeg vanskeligheter for å forstå. Anonymous poster hash: bcdf0...a09 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #19 Skrevet 24. september 2014 Det er fortsatt et mysterium hvordan enkelte brukere som ikke vet noen verdens ting om temaet de "brenner" så sterkt for, klarer å provosere så uendelig mange. Det er ganske innlysende at temastarter ikke kan et dugg historie og ikke leser denne brukeren hva andre skriver i motsvar, bare ignorer og nekter å kjøre en saklig og konstruktiv debatt. Det er jo helt dødfødt. Vi burde ikke fore opp under dette, da ingen verdens argument kan trenge inn til denne brukeren. Anonymous poster hash: cb60b...f47 2
Gjest EnFyr Skrevet 24. september 2014 #20 Skrevet 24. september 2014 Jeg er faktisk litt enig. Faktisk er jeg for en ordning der alle tre parter stemmer. Mannen, kvinnen og barnet. Om ungen ikke sier ja, kan det ikke bli abort. Helst skal det være skriftlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå