Gå til innhold

Jeg blir gæren av pus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en voksen kosegris av en mons. Han liker kos og å ligge inntil, og er spesielt knyttet til meg av alle som bor i huset her. Han følger etter meg, og ligger alltid ved beina mine. Han er en rolig type, bortsett fra en ting. Han elsker å være ute, men drar aldri langt. Problemet er at han har en personlighetsforstyrrelse eller noe. Når han har vært ute en halvtimes tid, setter han seg utenfor verandadøra og hyler fordi han vil inn. Når han får komme inn, løper han og spiser i 30 sekunder før han løper tilbake til verandadøra og hyler for å få komme ut. Dette driver han med store deler av ettermiddagen. Hvis jeg lar han få bestemme, går han ut og inn tre-fire ganger i timen hele dagen. Om sommeren står døra åpen, og jeg overdriver ikke når jeg sier at han lett går ut og inn 50 ganger på en time. Hvis jeg ignorerer ham lenge når han er inne, legger han seg ned og venter på å få komme ut, og begynner hylinga med en gang noen rører på seg eller reiser seg for å hente noe etc. Men jeg blir jo gal av den masinga! Det er ikke lett å ignorere ei høylydt katt midt i ei stue...

Om dagen er han ute når jeg er på jobb, med mindre det er grusomt vær. Om natta holder jeg ham inne. Han roer seg når det blir mørkt og stille i huset, og sover hele natta. Han har kattedo inne, så han har ikke behov for å gå ut for å gjøre fra seg.

Hva gjør jeg? Jeg ignorerer ham nå, eller prøver ihvertfall. Han sitter ute og hyler, og har vært ute en knapp time. Stakkars naboene mine...!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle utekatter er sånn :P løpetida er verst. Men kan du egentlig "blame" han da? tenk så kjedelig det er å ligge inne på teppet - mer spennende ute.

Anonymous poster hash: 6f5c9...851
Skrevet

Niks, alle utekatter er ikke sånn.... Jeg har hatt flere, og mange venner har katter, men ingen holder på sånn. Hadde han villet være ute har jeg jo ikke klaget. Men når han er ute vil han inn, og når han er inne vil han ut....

Skrevet

Høres ganske vanlig ut - har også en katt med beslutningsvegring. ;)

Anonymous poster hash: fe7d1...99f

Skrevet (endret)

Jeg synes det høres ganske ekstremt ut. Det kan ligge en form for utrygghet her som gjør at han vil forsikre seg om at han faktisk kan komme seg inn når han vil. Om han er ute hele dagen når du er på jobb og ikke kommer seg inn, kan det være at han føler seg utrygg og ikke har det så greit. Utekatter kan oppleve så mangt som vi matmødre ikke vet om. Det kan være andre katter som "mobber", hunder, mennesker, etc..

Jeg kjenner det igjen fra Pusina, spes. når vi er på steder hun ikke er så kjent, eller vi har vært borte en tid og kommet hjem. Da er det ut-inn-ut-inn-ut-inn.. Hun trenger rett og slett tryggheten i å vite at hun faktisk kan komme seg inn når hun vil. Hos din kan det virke som det nærmest har blitt en besettelse (puser kan få slike tvanghandlinger som oss..).

Jeg ville definitivt ha sørget for at han kom seg inn og ut hele tiden som han selv vil, også når dere er på jobb, enten via en katteluke eller et åpent vindu. Da tror jeg dette vil gi seg etter en tid, når det går inn at han faktisk kan styre dette helt selv. Men fortsett å holde han inne om natten fremover og. Puser har det tryggest inne om natten. :)

Endret av Aurora M.
Skrevet

Katta mi insiterer på at vi reiser oss opp og åpner utgangsdøra for at hu skal få komme ut enda hverandadøra står på vid gap. Løftet henne opp og bar henne ut til hverandadøra to ganger men hu SKULLE ut utgangsdøra. Blir sprø. Men hva annet kan man forvente når de har hjerne på str med en nøtt!

Andre ganger hender det at hu vekker oss for så å gå inn på badet. Da er det en katt som ryker fort ut.

Skrevet

Det samme gjelder pusen min. Han er ikke noe glad i at døra er lukket når han er ute, og da vandrer han ofte langt vekk, og kommer ikke hjem igjen før vi finner han i garasjen til en nabo etter noen dager. Det er tungvint nå som det begynner å bli kaldt.

Han måå ha oppmerksomhet hele tiden. Sitter jeg ved stueborded og prøver å skrive på oppgaven min, går han fram og tilbake over dataen, og maser. Og går fram og tilbake. Han legger seg ikke ned noen plass, men maser til jeg setter meg i sofaen..

Nå har vi katteluke oppe, og en planke han kan gå opp hvis han vil inn slik at vi (forhåpentligvis) kan lukke døra etter ham. Hvis han forstår konseptet da...

Han er adoptert fra DB, og jeg tror han er såpass redd og usikker alene og ute, at han er nødt til å forsikre seg om at vi er her, og at han ikke er forlatt. Han aldri hatt en katt som er så kosete og klengete, og mistenker det er fordi han er en DB katt og muligens aldri har vært alene i et hjem sammen med menneskene sine. Veldig kjekt med kosete katt - når jeg ikke gjør skolearbeid..

Han er forresten en pratepus, og remjer i ett uansett. Prate prate..

Skrevet

Er han kastrert?

Katteluke er en fin løsning hvis man har mulighet til det.

Skrevet

Jada, han ble kastrert som liten, og var ikke ute før det.

Kattedør har jeg hatt før, og det vil jeg ikke ha igjen. Ihvertfall ikke her vi bor nå. Å ha kattedør i verandadøra er forferdelig upraktisk, og den lekker om vinteren. Dessuten bråker den, og smeller hver gang den brukes. Han kommer jo til å fly ut og inn, smell, smell, smell....

Når han ikke vet at vi er hjemme, hyler han ikke. Det er kun når han hører at vi prater eller går inne at han setter seg utenfor og hyler. Masekatt...

Jeg får bare være tålmodig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...