AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #1 Skrevet 23. september 2014 Hei dere. Jeg er alltid på "slanker'n". Har en fortid med anoreksi og bulimi, men med god hjelp gjennom mange år har jeg endelig fått et noenlunde (for meg) normalt forhold til mat. Jeg er ei jente på 27 år, veier ca 65 kg og er 177 cm høy. Jeg trener fire ganger i uka, for tiden er jeg hekta på kondisjonstrening og har to økter med motbakkeintervaller og to langløp. Ellers har jeg trent mye tung styrke tidligere, men dette går litt i perioder. Så.. Problemet: jeg føler meg aldri bra i min egen kropp når jeg overstiger min egen mentale "grense" i forhold til matinntak, noe som fører til at jeg alltid har dårlig samvittighet hvis jeg inntar noe som er utenom "planen". Jeg lurer på hvor mye jeg EGENTLIG kan og bør spise i løpet av en dag uten å gå opp i vekt. Typisk spiser jeg noe sånt som dette: Frokost: kaffe. Lunsj kl 12: to knekkebrød, en boks makrell i tomat. Av og til en yoghurt (dobbel 0). Middag: vanlig familievennlig middag, prøver å unngå pasta og poteter osv og erstatter heller med andre grønnsaker. Fisk 2-3 ggr i uka, kjøtt- og karbonadedeigbaserte ting. Kvelds: sjelden, men kanskje et par knekkebrød. Dette er for lite! ...og fører til at jeg er sulten og fysen hele tiden og ofte sprekker denne planen min. Kan noen hjelpe meg litt med å komme med forslag til hva og hvor mye jeg faktisk kan spise en dag uten å ha dårlig samvittighet? På forhånd takk..Anonymous poster hash: 35d05...e3b
Gjest Runforit Skrevet 24. september 2014 #2 Skrevet 24. september 2014 Du er 177 cm så du burde ikke gå under 2000 kcal de dagene du ikke trener og noe mer de dagene du jogger. Jeg har lest litt rundt og det virker som om mange som har slitt med spiseforstyrrelser har hatt god suksess med et lavkarbokosthold. Fettet er selvsagt noe uvant, men i og med at både sukker og karbohydrater utelukkes så har jeg sett at veldig mange har blitt friske i tankegangen på dette kostholdet. Jeg tenker at grunnen er at det er fokus på god, ren og sunn hjemmelaget mat samt at du ikke trenger å spise store mengder for å holde deg mett gjennom dagen. Da vil du heller ikke føle deg så sprengt og oppblåst etter et måltid som kan virke triggende. Om du fokuserer på 3 store hovedmåltid så har du en god start. Frokost Lunsj Middag Det er disse 3 måltidene som holder kroppen i gang i løpet av dagen, så kan du heller har 2 mindre måltider f,eks rett før trening og en liten kvelds. 1
sullå Skrevet 24. september 2014 #3 Skrevet 24. september 2014 Du har rett, det er for lite mat. Hvorfor spiser du ikke frokost? Du må selvfølgelig ikke det, men jeg ville prøvd å få i meg en smoothie. Til lunsj kan du godt tilsette litt grønnsaker. Hva med agurk? Så lenge du får i deg mat til frokost, er lunsjen helt OK. Jeg trenger mer mat for å holde meg mett til middag, men den mengden fungerer kanskje for deg. Middag: Det er bra at du spiser lite pasta, ris og potet, men husk å legge til mat som gir energi! Pøs på med grønnsaker, men det holder deg ikke mett. Fikk kilder til fett som passer deg, kun proteiner og grønnsaker er ikke nok.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #4 Skrevet 24. september 2014 TS her. Spiser ikke frokost dels fordi jeg ikke er spesielt sulten og dels for å "spare" kaloriene. Til Runforit: hvordan går jeg over til lavkarbo på en måte som er gjennomførbar både for meg og resten av familien, uten at det blir oppfattet som spesialmat eller slankekost overfor barn? Per i dag spiser jeg ikke brød, svært lite poteter, pasta osv, men jeg tror kanskje fantasien setter litt grenser for meg hva gjelder lavkarboretter/-kosthold, hvis det er noe jeg virkelig skal gå inn for.Anonymous poster hash: 35d05...e3b
Gjest Runforit Skrevet 24. september 2014 #5 Skrevet 24. september 2014 TS her. Spiser ikke frokost dels fordi jeg ikke er spesielt sulten og dels for å "spare" kaloriene. Til Runforit: hvordan går jeg over til lavkarbo på en måte som er gjennomførbar både for meg og resten av familien, uten at det blir oppfattet som spesialmat eller slankekost overfor barn? Per i dag spiser jeg ikke brød, svært lite poteter, pasta osv, men jeg tror kanskje fantasien setter litt grenser for meg hva gjelder lavkarboretter/-kosthold, hvis det er noe jeg virkelig skal gå inn for.Anonymous poster hash: 35d05...e3b Dere kan fråtse og kose dere alle sammen 😊http://www.lavkarbogjortenkelt.net 1
anybody Skrevet 24. september 2014 #6 Skrevet 24. september 2014 Frokost: kaffe. Lunsj kl 12: to knekkebrød, en boks makrell i tomat. Av og til en yoghurt (dobbel 0). Middag: vanlig familievennlig middag, prøver å unngå pasta og poteter osv og erstatter heller med andre grønnsaker. Fisk 2-3 ggr i uka, kjøtt- og karbonadedeigbaserte ting. Kvelds: sjelden, men kanskje et par knekkebrød.Anonymous poster hash: 35d05...e3b Jeg syns dette ser godt sammensatt ut, litt lite selvfølgelig, men dette syns jeg du skal beholde som en del av matvanene. Også får du tenke litt selv om du er klar for å legge om til "lavkarbo-livsstil", eller om dette kan bli noe du hekter deg for mye på. Om det å legge om til en ny livsstil kan bli en ny måte for deg å kontrollere ting på. Forslag til ting du kan supplemere med: -Smoothie/sorbet av fryste bær med litt crusli til -gresk yoghurt med syltetøy og nøtter -Omelett eller eggerøre
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #7 Skrevet 24. september 2014 TS her. Okey, jeg gir lavkarbo en sjanse og starter i dag. Middag (kun meg hjemme i dag): omelett med cc, purre, løk, sopp og litt skinke, stekt i meierismør. Avocado, tomater og alfalfaspirer til. Lager nok slik at jeg har nok til lunsj i morgen også. Frokost i morgen: tyrkisk yoghurt med hakkede nøtter og bringebær som er søtet med sukrin. ... and so on. Er jeg på rett spor? Skal jeg ikke telle kcal? Hva med "antall kcal inn vs ut", teller ikke det på lavkarbo? Dette er gøy, litt rart og veldig uvant, men jeg blir fort hekta på ting og har lett for å følge "kostholdsregler". Anonymous poster hash: 35d05...e3b
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #8 Skrevet 24. september 2014 TS her. Okey, jeg gir lavkarbo en sjanse og starter i dag. Middag (kun meg hjemme i dag): omelett med cc, purre, løk, sopp og litt skinke, stekt i meierismør. Avocado, tomater og alfalfaspirer til. Lager nok slik at jeg har nok til lunsj i morgen også. Frokost i morgen: tyrkisk yoghurt med hakkede nøtter og bringebær som er søtet med sukrin. ... and so on. Er jeg på rett spor? Skal jeg ikke telle kcal? Hva med "antall kcal inn vs ut", teller ikke det på lavkarbo? Dette er gøy, litt rart og veldig uvant, men jeg blir fort hekta på ting og har lett for å følge "kostholdsregler". Anonymous poster hash: 35d05...e3b Det er ikke sånn at du kan snacke på noe hele dagen og likevel gå ned i vekt bare fordi det er "lavkarbo". Kalorier gjelder fremdeles, men forhåpentligvis vil mat med mindre raske karbs føre til at du får et mer stabilt blodsukker og ikke er like fysen på snacks og mellommåltider hele tiden. Som igjen gjør det lettere å oppnå et kaloriunderskudd/spise mindre og gå ned i vekt. I tillegg er grønnsaker, kjøtt/fisk/fugl/egg ganske mye mat ifh til volum. Kombinert med en sunn fettkilde vil det holde deg mett lenge og vel. Lykke til med nye og sunne vaner Anonymous poster hash: 563dc...a86
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #9 Skrevet 24. september 2014 Måltidene du nevner ser forresten helt topp ut Pass på at sukrin og andre søtningsmidler kan gjøre deg mer sugen på søtt, men det varierer fra person til person.Anonymous poster hash: 563dc...a86
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #10 Skrevet 24. september 2014 Ser nå at jeg blandet med en annen tråd. Du skal jo ikke ned i vekt! I så fall bør du passe på å få i deg nok fett, siden protein alene ikke vil gi nok energi når karbohydratene er redusert. Flott med smør, oliven/kokosolje, avokado, nøtter osv Anonymous poster hash: 563dc...a86
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #11 Skrevet 24. september 2014 Okey, jeg takker hjerteligst for tilbakemeldinger. Jeg skal i utgangspunktet ikke ned i vekt, er for så vidt normalvektig, men vil en slik endring i kostholdet kunne hjelpe meg å se resultater av trening osv også? Trener som nevnt 4 ggr i uken, dog med lite synlig effekt på kroppen, spesielt mage-/midjeområdet. Jeg er i god form, ganske sterk og bra utholdenhet, men er det mulig at det rett og slett er kostholdet (for mye, for lite, for ujevnt, lite strukturert) som gjør at jeg ikke har en "treningskropp"? Kom gjerne med enda flere tips, dette er jo gøy!Anonymous poster hash: 35d05...e3b
sullå Skrevet 24. september 2014 #12 Skrevet 24. september 2014 TS her. Okey, jeg gir lavkarbo en sjanse og starter i dag. Middag (kun meg hjemme i dag): omelett med cc, purre, løk, sopp og litt skinke, stekt i meierismør. Avocado, tomater og alfalfaspirer til. Lager nok slik at jeg har nok til lunsj i morgen også. Frokost i morgen: tyrkisk yoghurt med hakkede nøtter og bringebær som er søtet med sukrin. ... and so on. Er jeg på rett spor? Skal jeg ikke telle kcal? Hva med "antall kcal inn vs ut", teller ikke det på lavkarbo? Dette er gøy, litt rart og veldig uvant, men jeg blir fort hekta på ting og har lett for å følge "kostholdsregler". Anonymous poster hash: 35d05...e3b Dette ser veldig greit ut Kalori inn/ut er stemmer ikke nødvendigvis. Og så lenge du får i deg nok fett, vil det være vanskelig å overspise på lavkarbo. Til frokost ville jeg søtet med kokos, og ikke sukrin. Jeg anbefaler å kun bruke sukrin til fest
Bananfluggu Skrevet 24. september 2014 #13 Skrevet 24. september 2014 TS her Søte med kokos? Kokos-hva-da?
sullå Skrevet 24. september 2014 #14 Skrevet 24. september 2014 TS her Søte med kokos? Kokos-hva-da? Revet kokos / kokosmasse
Bananfluggu Skrevet 24. september 2014 #15 Skrevet 24. september 2014 Ahaa.. Hvordan er det med salatmat til lunsj? Salat, avocado, tomat, egg osv, osv. Det er ok? Ikke for mye karb? Og er karbonadedeig innafor? Jeg takker for god hjelp, er spent på hvordan dette blir fremover.
sullå Skrevet 24. september 2014 #16 Skrevet 24. september 2014 Til lunsj kan det være greit å legge til en proteinkilde, fra for eksempel kylling eller skinke. Karbonadedeig er innafor, ja. Jeg synes til og med vanlig kjøttdeig er bra, men jeg vet at alle ikke deler mitt syn I vanlig kjøttdeig er det mer fett = da trenger man mindre for å bli mett Og det smaker bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå