SuperNova Skrevet 11. juli 2004 #1 Skrevet 11. juli 2004 Av diverse årsaker kan jeg ikke løpe for tiden, så jeg har begynt å trene med maskiner på sats for å ikke miste alt av kondisjon. Det funker veldig bra, jeg har ikke trent så mye på senter før, og er egentlig positivt overrasket. Men det er en ting som får meg til å føle meg som en komplett idiot: Jeg klarer ikke bruke step-maskinen Enten synker beina mine helt ned ved hvert tråkk, eller så blir jeg bare stående helt øverst og trippe. Jeg har rett og slett ikke skjønt øvelsen i det hele tatt!! Er det meningen at man skal tråkke?Eller heve?? Jeg merker at jeg synker helt ned når jeg innstiller motstanden til et høyt nivå, og blir stående øverst og tråkke når motstanden er liten. Jeg vet jeg kan spørre en treningsveileder, og kommer til å gjøre det hvis ingen her kan hjelpe, men det føles så utrolig teit! Noen som skjønner hva jeg gjør galt? (Jeg vet det ikke er lett å forklare, men vær så snill:prøv!)
Gjest the imp Skrevet 11. juli 2004 #2 Skrevet 11. juli 2004 De step-maskinene som er på sats der jeg trener har du mulighet til å stille dem på innstilling A eller B. Har man den på innstilling A skjer det du beskriver, har man den på innstilling B blir det bedre. Det har noe med hvordan de to "pedalene" eller hva man kan kalle dem beveger seg i forhold til hverandre.
Gjest Étoile Skrevet 11. juli 2004 #3 Skrevet 11. juli 2004 Grunnen til at de synker ned ved motstand på høyt nivå, er at man skal holde seg oppe ved å tråkke skikkelig fort... Hvis du begynner på middels nivå går det nok greit. Er ikke mye treningseffekt i stå og trippe, du skal trå sånn ca slik du gjør i en trapp. Ikke len deg fremover slik mange av trippe-bertene gjør heller, forsøk å stå mest mulig oppreist, så får du best effekt.
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #4 Skrevet 11. juli 2004 Ta skikkelige tak og inn med rumpa. Så må du øke på tempoet (men ikke tripping, ta ordentlige tak) til du får balansert bevegelsen.
SuperNova Skrevet 12. juli 2004 Forfatter #5 Skrevet 12. juli 2004 Ikke len deg fremover slik mange av trippe-bertene gjør heller' date=' forsøk å stå mest mulig oppreist, så får du best effekt.[/quote'] He-he, det har jeg lagt merke til også, ser bra fjernt ut. (Jeg tar ingen ting for å kaste stein i glasshus!) Det gjelder jo alle typer trening, man må ha kroppsvekten der arbeidet skal utføres. Mange lener seg også alt for langt fram når de sykler også. (Særlig når de står.) Vel - jeg får prøve igjen. Og sjekker om det er mulig å stille inn på A og B. Jeg er egentlig i ganske god form, så det ergrer meg at jeg ikke får det til. One more try, så spør jeg en veileder...
Gjest Anonymous Skrevet 12. juli 2004 #6 Skrevet 12. juli 2004 På de stepmaskinene jeg har brukt har det vært et manuelt program slik at du kan velge passe motstand, slik at du hverken står og tripper eller trår pedalen i bunnen.
Gjest Mystiqa Skrevet 13. juli 2004 #7 Skrevet 13. juli 2004 Det er overhodet ikke dumt å spørre en veileder. Vi kan forklare i det vide og brede her, men når du plutselig står der tror jeg ikke mye popper opp for deg.. Der jeg går er det også program som kan stilles inn. Mitt råd er derfor; spør en veileder, eller hvis du ikke tør det, gå opp på maskinen og tråkk som f..... og lek deg litt med innstillingene der.. ingen ser hva du gjør.. Unnskyld assa, synes jeg ser deg trippe som pokker...
KalloRilla Skrevet 13. juli 2004 #9 Skrevet 13. juli 2004 En liten avsporing da, men.... Trener stepmaskinen hovedsakelig rompe/lår eller er den beregnet på hele kroppen?
SuperNova Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #10 Skrevet 14. juli 2004 Det er primært rumpe og lår, men dette er jo store muskelgrupper, så step kan utmerket godt inngå som en del av kardiotrening/utholdenhet. Når man får det til, vel å merke. Jeg skal forsøke igjen i dag!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå