Gå til innhold

Eksem - håndkrem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med eksem. Altså ikke bare tørr, men får åpne sår, blemmer som sprekker osv. Nå har jeg brukt den sterkeste kortison, og er blitt bedre. Men nå er jeg litt tørr. Noen som kan anbefale en god håndkrem ? :) Uten parfyme, og som gir mye fuktighet.

Anonymous poster hash: 37022...00f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke akkurat håndkrem, men locobase fettkrem er vinner hos meg. :danse:

Har det samme som deg, dog atopisk eksem og overalt på kroppen i visse perioder. :laugh:

Kan anbefale å kjøpe tubifast-hansker som du kan bruke om natten. Smør på et feit lag, ta på hansker og vips. Så er du fin. :blomst:

Skrevet

Du trenger også kortisonkremer i forskjellig styrke.Har du vært hos hudlege?

Hvis nei,få en time :)

Ellers bruker vi mye ceridal og canoderm sammen.Mix'en gir høyt fett og karbamid tar litt eksem også :)

Skrevet

Jeg har egentlig atopisk eksem (har bare hatt ett utbrudd de siste 15 årene), så huden min er litt sensitiv og kan fort få antydninger til eksem om jeg ikke passer på. Jeg elsker Aderma exomega, den er helt fantastisk og jeg bruker den overalt på kroppen. :)

Skrevet

Du trenger også kortisonkremer i forskjellig styrke.Har du vært hos hudlege?

Hvis nei,få en time :)

Ellers bruker vi mye ceridal og canoderm sammen.Mix'en gir høyt fett og karbamid tar litt eksem også :)

Ja, fikk bare den kortison. Og skulle bruke den i 1 uke, 2 ganger om dagen. Så stoppe når det er bra. Nå er jeg tørr. Men det var krem ( kortison krem mot blemmer osv). Jeg har den svakeste kortison ( uten resept) som er salve, mot tørr hud. Kan jeg bruke den også?

Bør vel egentlig holde meg vekke fra kortison..Men det er første gang hendene mine er normale siden jeg var 15. Nå er jeg 22. fantastisk :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke akkurat håndkrem, men locobase fettkrem er vinner hos meg. :danse:

Har det samme som deg, dog atopisk eksem og overalt på kroppen i visse perioder. :laugh:

Kan anbefale å kjøpe tubifast-hansker som du kan bruke om natten. Smør på et feit lag, ta på hansker og vips. Så er du fin. :blomst:

Tåler ikke den. Begynner å klø: / Men takk!

Skrevet

Tåler ikke den. Begynner å klø: / Men takk!

Ihhh! Så dumt! Hva meeeed....helosan, aderma (en som har nevnt den allerede), decubal?

Evt. kunne du jo ha prøvet kokosolje? Jeg brukte å smøre på med vaselin de gangene huden ble så tørr at det sprakk og blødde. :laugh:

Skrevet

Ihhh! Så dumt! Hva meeeed....helosan, aderma (en som har nevnt den allerede), decubal?

Evt. kunne du jo ha prøvet kokosolje? Jeg brukte å smøre på med vaselin de gangene huden ble så tørr at det sprakk og blødde. :laugh:

haha, tåler ingen av de heller. Uff.. Klør av mye. Er kokosolje bra? :) Kan prøve vaselin. Men akkurat NÅ så er jeg helt fin, uten sår osv. ( pga kortisonkuren),men er så redd for å få det tilbake. For kortison virker bare en liten stund på meg..

Skrevet

haha, tåler ingen av de heller. Uff.. Klør av mye. Er kokosolje bra? :) Kan prøve vaselin. Men akkurat NÅ så er jeg helt fin, uten sår osv. ( pga kortisonkuren),men er så redd for å få det tilbake. For kortison virker bare en liten stund på meg..

Offa! :( Kokosolje er supert! Litt klissete da, men tviler på at du kommer til å reagere hvis du bruker kokosolje og tubifast hansker om natten. :danse:

Ja, ser den. Men så er det ikke bra å bruke kortison for lenge heller, for da blir huden så tynn. :(

Har du tenkt på om det er noe annet som spiller inn? Allergier, ofte håndvask, evt produkter du bruker som kan forverre eksemet, stress?

Jeg hadde en periode på 3-4 mnd et kjøttsår på hånden som ikke gikk vekk uansett hva. Så byttet jeg såpe, og sluttet å stresse så mye - og så ble det gradvis borte.

Skjønner at du syns det er skikkelig kjipt osv. Føler med deg! Er 23 og har hatt det siden jeg var 5 år. :(

Skrevet

Offa! :( Kokosolje er supert! Litt klissete da, men tviler på at du kommer til å reagere hvis du bruker kokosolje og tubifast hansker om natten. :danse:

Ja, ser den. Men så er det ikke bra å bruke kortison for lenge heller, for da blir huden så tynn. :(

Har du tenkt på om det er noe annet som spiller inn? Allergier, ofte håndvask, evt produkter du bruker som kan forverre eksemet, stress?

Jeg hadde en periode på 3-4 mnd et kjøttsår på hånden som ikke gikk vekk uansett hva. Så byttet jeg såpe, og sluttet å stresse så mye - og så ble det gradvis borte.

Skjønner at du syns det er skikkelig kjipt osv. Føler med deg! Er 23 og har hatt det siden jeg var 5 år. :(

Da skal jeg prøve det! Får jeg kjøpt de hanskene på apoteket?

Jeg vasker ofte hendene ja, bruker det meste som er uten parfyme. Men stresser mye. ( angst osv). Mange sier at du vokser det av deg. Meen blir jo ikke kvitt det :P

Uff, så lenge? Det er grusomt å ha det! Det er så vondt. Håper du blir kvitt det snart!

Skrevet

Da skal jeg prøve det! Får jeg kjøpt de hanskene på apoteket?

Jeg vasker ofte hendene ja, bruker det meste som er uten parfyme. Men stresser mye. ( angst osv). Mange sier at du vokser det av deg. Meen blir jo ikke kvitt det :P

Uff, så lenge? Det er grusomt å ha det! Det er så vondt. Håper du blir kvitt det snart!

Hanskene kan kjøpes på apoteket ja. Stress er visst ekstremt vanlig hos oss som har eksem. Er så vanskelig å bli kvitt det og! :fnise:

Mja, jeg er innstilt på å leve med det og ta det med meg i grava - alle hudlegene har sagt at jeg ikke blir kvitt det så. Men får jo bare gjøre det beste ut av det. :danse: Lykke til! :blomst:

Skrevet

Jeg har atopisk eksem og sliter med det samme som deg, kløe, blemmer åpne sår osv. Fikk beskjed av fastlegen å kjøpe krem som inneholder Karbamid, da dette er et stoff som brukes til behandling av denne typen hudlidelse. Anbefaler deg å kjøpe Carbaderm hudkrem på apoteket:)

Skrevet (endret)

canoderm inneholder karbamid. Den sammen med fett (som huden trenger) gir bedre vilkår for eksemhuden.

Samt du lindrer kløe når huden blir mindre sår og mettet med fukt.

Ang kortison,hva heter kremen du fikk.En skal starte høyt på eksemtrappa,så trappe gradvis ned med kortison + styrke.

En reseptfri kortisonkrem er helt fin den,på slutten av et utbrudd :)

Her bruker vi hvite hansker når det er fare for kløing. Men da må du mette huden først med MYE krem.

Kokos kan være greit til eksem. Den første fåes billigere på Iherb.com

http://3.bp.blogspot.com/-giCGsXDnQIQ/Uzcj9lv92UI/AAAAAAAAFQI/GAZidSlbJc8/s1600/JRW-16048-3.jpg

http://fitnessbloggen.no/kokosolje-helse/

Endret av Kårky
Skrevet

canoderm inneholder karbamid. Den sammen med fett (som huden trenger) gir bedre vilkår for eksemhuden.

Samt du lindrer kløe når huden blir mindre sår og mettet med fukt.

Ang kortison,hva heter kremen du fikk.En skal starte høyt på eksemtrappa,så trappe gradvis ned med kortison + styrke.

En reseptfri kortisonkrem er helt fin den,på slutten av et utbrudd :)

Her bruker vi hvite hansker når det er fare for kløing. Men da må du mette huden først med MYE krem.

Kokos kan være greit til eksem. Den første fåes billigere på Iherb.com

http://3.bp.blogspot.com/-giCGsXDnQIQ/Uzcj9lv92UI/AAAAAAAAFQI/GAZidSlbJc8/s1600/JRW-16048-3.jpg

http://fitnessbloggen.no/kokosolje-helse/

Den jeg har heter dermovat. Fikk kun den, og beskjed om å bruke den 2 ganger om dagen i 1 uke. Ikke noe mer . Skal prøve canoderm!:)

Skrevet

Noen som har prøvd neutrogena håndkremen? Uten parfyme

Skrevet (endret)

Noen som har prøvd neutrogena håndkremen? Uten parfyme

Japp.. Synes den er vanskelig å smøre ut.Den er stiv/hard å smøre synes jeg .Og ikke fikk jeg eller poden særlig hjelp av den dessverre.

Endret av Kårky
Skrevet

Jeg sliter veldig med eksem. Altså ikke bare tørr, men får åpne sår, blemmer som sprekker osv. Nå har jeg brukt den sterkeste kortison, og er blitt bedre. Men nå er jeg litt tørr. Noen som kan anbefale en god håndkrem ? :) Uten parfyme, og som gir mye fuktighet.

Denne http://www.apotek1.no/produkter/eucerin-dry-skin-5-karbamid-hand-creme-75ml-878153p er det eneste som har hjulpet meg. Sår pga sprekker i huden gror over natten ved hjelp av den kremen

Anonymous poster hash: 50764...4ad

Skrevet (endret)

Noe som har fungert for meg i perioder der jeg har hatt ille eksem på hendene, er følgende:

1. Smører et tynt lag med kortison (f.eks. Locoid på resept) rett før jeg legger meg, og lar det trekke inn.

2. Bruker så "Repair" eller en annen veldig fet krem; smører et godt lag på, og tar på hvite bomullshansker (får kjøpt begge deler på apoteket). Så kan hendene få masse av det den trenger imens du sover.

3. På morgenen vasker jeg hendene med mild såpe, smører inn tynt med kortison igjen.

4. Etter kortisonen har trukket inn, (og også senere utover dagen ved behov) bruker jeg enten den tykke HEMP-håndkremen til Body Shop, eller håndkremen til L'Occitane (billigst å kjøpe på TaxFree eller nettbutikk tror jeg). De kremene er ikke så fete at de lager fettmerker på alt mulig man tar på (f.eks. mobilen), men lindrer greit. Mange andre håndkremer synes jeg at har for lite fukt og/eller fett, eller jeg reagerer allergisk på "dritten" de inneholder (store mengder parfyme, med mer). :P

Forøvrig anbefaler jeg å legge merke til om du kanskje har kontakteksem, og f.eks. reagerer på å ta på rått kjøtt, rå grønnsaker, shampoen din, eller lignende. Da ville jeg minimert kontakten, og også vurdert allergitabletter.

Endret av Cerasus
Skrevet

Prøv Prep beskyttende krem. Jeg vet ikke om den hjelper, men det er en krem for alle slags hudproblemer.

Anonymous poster hash: 8bd79...a04
Skrevet

Noe som har fungert for meg i perioder der jeg har hatt ille eksem på hendene, er følgende:

1. Smører et tynt lag med kortison (f.eks. Locoid på resept) rett før jeg legger meg, og lar det trekke inn.

2. Bruker så "Repair" eller en annen veldig fet krem; smører et godt lag på, og tar på hvite bomullshansker (får kjøpt begge deler på apoteket). Så kan hendene få masse av det den trenger imens du sover.

3. På morgenen vasker jeg hendene med mild såpe, smører inn tynt med kortison igjen.

4. Etter kortisonen har trukket inn, (og også senere utover dagen ved behov) bruker jeg enten den tykke HEMP-håndkremen til Body Shop, eller håndkremen til L'Occitane (billigst å kjøpe på TaxFree eller nettbutikk tror jeg). De kremene er ikke så fete at de lager fettmerker på alt mulig man tar på (f.eks. mobilen), men lindrer greit. Mange andre håndkremer synes jeg at har for lite fukt og/eller fett, eller jeg reagerer allergisk på "dritten" de inneholder (store mengder parfyme, med mer). :P

Forøvrig anbefaler jeg å legge merke til om du kanskje har kontakteksem, og f.eks. reagerer på å ta på rått kjøtt, rå grønnsaker, shampoen din, eller lignende. Da ville jeg minimert kontakten, og også vurdert allergitabletter.

takk for svar! jeg pleier bare å smøre meg med kortison 1 gang om dagen.. har ikke hatt "tid""`til flere ganger, da det er så klissete og kan ikke gjøre noe med hendene om dagen. Men jeg pleier alltid å vaske hendene skikkelig etter noen timer med kortison. Er så redd for å få det i ansiktet eller om jeg tar meg i munnen ? alltid hørt og lest at kortison egentlig ikke er bra. Det tar jo evigheter før det trekker inn.

Har vert på apoteket og kjøpt en krem som de anbefalte.Den heter Danatekt. Brujker allergitabletter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...