Gå til innhold

15 kg på ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vet ikke om det finnest lignende tråder her, men er ny.

For å få en sunn bmi burde jeg gå ned omtrent 15 kg! Jeg er 20 år, veier 73 kg og er 162 høy. Trivselsvekten min ligger på omtrent 60kg, så minus 15 kg er perfekt mål for meg! Jeg har mye mage og armfett som jeg vil fokusere ekstra på å få vekk, men generelt det meste av fett på kroppen min. Det har blitt for mye drikking og trøstespising rett og slett.

Dette er til nå min daglige plan på kosthold og trening:

Frokost: To knekkebrød med magert pålegg med salat og agurk, eller makrell i tomat- dette kommer til å variere men det kommer til å være sunt.

Lunsj på skolen: En skyr yogurt med musli.

Mellommåltid klokken 3: Ett knekkebrød med samme tilbehør som frokost.

Middag: Tenker mye salat, grønnsaker med kylling, fisk 2 ganger i uken osv. Kommer sikkert også til å spise havregrøt av og til.

Kveldsmat: Litt etter behov etter trening. Av og til knekkebrød, av og til grove rundstykker, protein pannekaker eller vafler osv.

Drikker også omtrent 2-3 L vann.

Trening:

Jeg har planer om å trene ca 5 dager i uka med mindre jeg har store innleveringer osv. Det blir en blanding av fjellturer, joggeturer, intervalløkter og styrke! Treningen kommer til å skje både hjemme og på studio. Trener ca 30min-1.5 time hver dag.

Utskeielser:

Jeg kommer til å feks ha lov å spise lasagne, taco osv på helg! Det er sikkert ikke hver helg det blir slikt, men jeg er en matelsker og bare må ha lov til det for å trives selv. Når det gjelds godteri, kaker osv er jeg helt sykt godteri og kakemoms, men jeg skal prøve å begrense meg til kanskje 2-3 ganger i måneden. Det beste er jo å kutte helt ut, men dette skal være varige endringer hos meg og da må jeg ha det med litt jevne mellomrom!!

Hvor lang tid tror dere jeg bruker på 15 kg med denne planen? Vet det ikke finnes noe fasit, og det spørs jo om jeg holder ut- men motivasjonen er på topp og jeg vet jeg MÅ pga risiko for diabetes.

Anonymous poster hash: da132...8b3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en dårlig plan. Alt for lite mat der fokuset er på knekkebrød, litt kjøtt og salat kombinert med trening 5 dager i uka er oppskriften på crash and burn.

Få i deg mer proteiner og fett. Fokuser på 3 store hovedmåltider som dekker det du trenger av proteiner, fett og trege karbs. Gjerne konsentrer karbohydratene rundt før og etter trening.

Ikke gå under 1500 kcal de dagene du har treningsfri og få i deg ekstra de dagene du trener. Da vil du ikke bare få i deg nok næring så du har overskudd og energi til å trene og fungere, mengde vil også gi kroppen nok næring så den får utbytte av treningen og brenner på fett fremfor at du bryter ned kroppen og musklene.

I det lange løp vil du ga fått en livsstil du kan leve med resten av livet slik at du får en slank, fit og sunn kropp fremfor evige sultkurer og overtrening som fører til jojoslanking.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en dårlig plan. Alt for lite mat der fokuset er på knekkebrød, litt kjøtt og salat kombinert med trening 5 dager i uka er oppskriften på crash and burn.

Få i deg mer proteiner og fett. Fokuser på 3 store hovedmåltider som dekker det du trenger av proteiner, fett og trege karbs. Gjerne konsentrer karbohydratene rundt før og etter trening.

Ikke gå under 1500 kcal de dagene du har treningsfri og få i deg ekstra de dagene du trener. Da vil du ikke bare få i deg nok næring så du har overskudd og energi til å trene og fungere, mengde vil også gi kroppen nok næring så den får utbytte av treningen og brenner på fett fremfor at du bryter ned kroppen og musklene.

I det lange løp vil du ga fått en livsstil du kan leve med resten av livet slik at du får en slank, fit og sunn kropp fremfor evige sultkurer og overtrening som fører til jojoslanking.

Tusen takk for svar! Kan du lage ett slags eksempel på en matplan da? Er ikke så flink på dette her og trenger hjelp til hva jeg skal spise osv! Spiser det meste av mat, men liker egentlig ikke tomat da hehe:-)

Anonymous poster hash: eb612...bbb

Skrevet

Dette er sånn typisk dum tankegang der du tror du skal klare å spise "supersunt" dvs lite og kjedelig mat og trene MASSE. Tror du dette skal holde seg utover vinteren?tror du at du gidder å spise den kjedelige maten og trene hver dag uansett hvor mange kuldegrader og snø det er? Nope.

Først så bør du trene 2-3x i uka, kondis og styrke bare fordi det er bra å trene. Ellers så bør du bevege deg mye: gå til/fra steder,gå turer,gå i trapper osv. Da jeg gikk ned så gikk jeg i trapper fra 1-7 i blokka mi da jeg ikke orket å gå ut i kalde Januar. Men det VIKTIGSTE er kostholdet. Der må du spise mye fisk,kjøtt og grønnsaker, det skal være det du hovedsakelig får i deg. Resten skal være i moderate mengder og noe minimalt(sukker,junk food,salt ol) nytter heller ikke å lage en kyllingfileet og pøse på med ris og saus, den må byttes ut med grønnsaker og en salat. Spis ellers mye salat og supper. Drikk mye vann og spis frokosten din.

Skrevet

Tusen takk for svar! Kan du lage ett slags eksempel på en matplan da? Er ikke så flink på dette her og trenger hjelp til hva jeg skal spise osv! Spiser det meste av mat, men liker egentlig ikke tomat da hehe:-) Anonymous poster hash: eb612...bbb

Jeg spiser lavkarbo og trives veldig god med det. Med unntak av sporadisk perioder, som nå, der jeg spiser litt glutenfri havregrøt til frokost og jeg spiser også litt frukt, så rører jeg sjeldent ris, pasta, potet, sukker etc.

Jeg gjorde dette fordi jeg slet med urolig mage, men jeg ble også mer opplagt, fikk mer energi og bedre søvnkvalitet og gikk ned i fettprosent så for meg har det bare vært fordeler, men det er ikke sikkert du vil trives like mye. Du må finne noe DU trives med og som du kan leve med resten av livet.

Typisk meg:

Eggerøre med peanøttsmør og kokosmelk/havregrøt med eggprotein og soyamelk

Lunsj

Wraps med laks/kylling etc med avokado, rømme, pinjekjerner et

Mellom

Mandler

Middag

200 gram kjøtt, saus, salat. Bruker rotselleri, søtpotet, kikerter etc som jeg lager mos eller fries av. Lager eget brød(ha,burgerbrød, pizzabunn, rundstykker etc) på soyamel

Kvelds

Gresk yoghurt med frukt/proteinpannekaker etc.

Googler du lavkarbo mat blogger så kommer det masse digg opp. Velger du å ikke leve lavkarbo så kan du bare tilsette karbo og redusere på fettet. Omvendt av hva jeg gjør om jeg ser på ikkelavkarbo oppskrifter :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...