AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #1 Skrevet 23. september 2014 Hei. Jeg blir snart 18 år, og da skal jeg ta lappen jeg har ca 7k i utgifter i mnd (bor for meg selv). Jeg har ingen inntekter foreløpig. Lever på bortebostipend + mamma og pappa. Driver å søker på forskjellige jobber, og håper jeg får en snart. Jeg har null peiling på dette med lån osv, så det er vel noe jeg burde sette meg inn i, men jeg har noen spørsmål ang. dette. Er det mulig for meg som 18-åring å ta opp et lån for å kjøpe bil på rundt 100 000? Hvor fort kan jeg avbetale det hvis jeg har en månedslønn på mellom 5-6k? Jeg må jobbe ved siden av skole. Hva gjør jeg, hvordan går jeg frem og hva ville dere gjort?Anonymous poster hash: 47eaf...749
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #2 Skrevet 23. september 2014 Summen av bilens alder og nedbetalingstiden skal som hovedregel ikke overstige 10 år. Dvs, er bilen 5 år, maks 5 år til å nedbetale lån. Egenkapital eller annen sikkerthet krever også banken. Uten fast inntekt får du nok ikke lån. ¨ Ring banken din og hør hva dem krever. Hør også med andre banker. Det er mange kalkulatorer ute som du kan teste for å se hvordan du ligger an. Med 100k på første bilen? Dårlig ide. Kjøp en bil du kan tåle å krasje med Anonymous poster hash: 41f6b...c90 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #3 Skrevet 23. september 2014 Spar penger først, kjøp bil etterpå. Klarer du å spare 50.000 selv så får du antakelig lån til resterende (særlig hvis foreldre kausjonerer). Klarer du ikke å spare 50.000 selv, så klarer du heller ikke å betale ned på et lån. Anonymous poster hash: 98dac...c1a 3
Surriball Skrevet 23. september 2014 #4 Skrevet 23. september 2014 Nei. Å skaffe deg billån i den situasjonen du er i nå er noe av det dummeste du kan gjøre.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #5 Skrevet 23. september 2014 Billån får du med bilen som sikkerhet om du har egenkapital. Det er greit illustrert på f.eks santander sine sider hvor lang nedbetaling man kan ha med så og så mye egenkapital. Som andre skriver er det skjelden man får mer enn 10 år, da må bilen være ny. Når bilen settes som sikkerhet må den nedbetales i takt med verditapet. Kjøper du en 2004- modell til 60 000 får du ikke betale den ned over flere år, da har ikke banken noen sikkerhet i bilen når den er verdiløs etter få år. Støtter ikke enkeltes påstand over her om å kjøpe en bil du kan crashe med. Gamle biler er lite driftssikre på vinterføre, og kan føre til flere ukykker. Da jeg tok lappen i 2002 kjøpte jeg en gammel 86-modell. Livsfarlig på vinterføre, jeg var livredd hver høst for å kjøre på nordnorske vinterveier og ble en elendig vintersjåfør. Da jeg etter 4-5 år kjøpte en ny bil så jeg at det gikk an å kjøre sikkert også på vinteren. Det tok meg flere år i ny bil å bli trygg også på vinteren. Først nå de siste 2-3 vintre har heg følt meg trygg. Hadde heg hatt en bedre bil fra dag 1 hadde jeg vært en nye bedre vintersjåfør enn det jeg er nå. Så kjøp så god bil som du har råd til. En bil til 20k er sikkert helt grei vår sommer og høst. Så kommer det en vinter som gjerne varer fra november til april, med glatte sporete og dårlug brøytede veier, kombinert med bakker, mye trafikk, og en ung uerfaren sjåfør. Da er plutselig ikke den bilen til 20k så veldig lur å kjøre med lengre.Anonymous poster hash: 49c1e...f4b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #6 Skrevet 23. september 2014 Husk også at om du tar billån så må du ha kaskoforsikring på bilen og det er dyrt når du er 18 år...Anonymous poster hash: 20509...8a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå