Gå til innhold

Spiser altfor lite sammen med kjæresten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten er ikke samboere enda, men så og si. Vi har en greie der vi lager middag til hverandre sånn ca annenhver dag, det vil si vi kjøper maten annenhver gang også ender det som regel opp med at jeg lager det :P

Men problemet er at det er alltid nok mat til 2 voksne mennesker og kanskje et barn. (Type 1 karbonadedeig og spaghetti eller gryterett e.l. + salat) Men han spiser såpass mye mer enn meg at jeg omtrent aldri blir helt mett, bare mindre sulten. Jeg har ikke samvittighet til å si ifra heller fordi jeg skjønner jo at han trenger mer mat enn meg, men det plager meg veldig fordi middag er det beste måltidet jeg vet.

Lager jeg mat til meg selv bruker jeg 1/2 karbonadedeig og tilbehør. Blir mett, og har kanskje litt rester. Trenger som regel ikke mer mat før frokost neste dag da. Men nå må jeg spise noe frukt etter middag for å føle meg mer mett. I tillegg blir det kvelds noen timer senere.

I tillegg så har jeg rett og slett ikke råd til å lage større porsjoner når det er jeg som betaler maten, da må jeg lage lapskaus hver gang :P Vi er begge studenter, men jeg har mye mindre penger enn ham fordi han har jobbet tidligere og spart opp en del.

Hva skal jeg gjøre? Føler meg slem om jeg tar siste resten av maten og så sitter kanskje han igjen og er fortsatt sulten..

Anonymous poster hash: ae82e...b53
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

I tillegg så har jeg rett og slett ikke råd til å lage større porsjoner når det er jeg som betaler maten, da må jeg lage lapskaus hver gang :P Vi er begge studenter, men jeg har mye mindre penger enn ham fordi han har jobbet tidligere og spart opp en del.

Hva skal jeg gjøre? Føler meg slem om jeg tar siste resten av maten og så sitter kanskje han igjen og er fortsatt sulten..

Jeg hadde samme utfordring med eksen. Jeg pleide alltid å lage maten, hvor jeg etterhvert begynte å dele maten ut på tallerkenene, slik at det ble "like mye" til hver. Dermed ble vi begge mett. Det viste seg at han gjerne spiste ennå mer, fordi han syntes det var så godt. Han ble gjerne alt for mett når han holdt på slik din kjæreste gjør nå.

Skrevet

Jeg syns det er litt lumpent av deg å kjøpe mindre kostbare matvarer hver gang du handler. Da må dere heller inngå en ordning der han betaler to av tre ganger, siden han spiser mer.

Hvis ikke begge to blir mette må dere uansett handle inn mer. Hvis du bare forsyner deg grovere blir det jo til at han[/] ikke blir mett. Det er ingen løsning.

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo tilsette noe ekstra i retten, for at det skal bli mer mat? For eksempel løk, grønnsaker, bønner og linser i kjøttdeigen. Det er jo veldig billig - det koster rundt 10 kr for en boks bønner/linser (og det er godt, veldig sunt og veldig mettende). Løk er jo bare et par kroner (i løsvekt) eller den billigste boksen med mais som koster 3 kr.

Anonymous poster hash: fcedd...cf8
  • Liker 8
Skrevet

Jeg hadde samme utfordring med eksen. Jeg pleide alltid å lage maten, hvor jeg etterhvert begynte å dele maten ut på tallerkenene, slik at det ble "like mye" til hver. Dermed ble vi begge mett. Det viste seg at han gjerne spiste ennå mer, fordi han syntes det var så godt. Han ble gjerne alt for mett når han holdt på slik din kjæreste gjør nå.

Høres ut som en god idé å legge det på før jeg serverer!

Jeg syns det er litt lumpent av deg å kjøpe mindre kostbare matvarer hver gang du handler. Da må dere heller inngå en ordning der han betaler to av tre ganger, siden han spiser mer.

Hvis ikke begge to blir mette må dere uansett handle inn mer. Hvis du bare forsyner deg grovere blir det jo til at han[/] ikke blir mett. Det er ingen løsning.

Jeg har ikke sagt at jeg kjøper mindre kostbare varer.. Men om jeg skal lage større porsjoner så må jeg begynne å gjøre det, men det vil jeg jo ikke. At han betaler oftere kan kanskje være en plan, men vet ikke helt hvordan jeg skal legge det fram uten å høres gniten ut..

• Liker 6
Skrevet

Du kan jo tilsette noe ekstra i retten, for at det skal bli mer mat? For eksempel løk, grønnsaker, bønner og linser i kjøttdeigen. Det er jo veldig billig - det koster rundt 10 kr for en boks bønner/linser (og det er godt, veldig sunt og veldig mettende). Løk er jo bare et par kroner (i løsvekt) eller den billigste boksen med mais som koster 3 kr.

Anonymous poster hash: fcedd...cf8

Takk for tips! Kan prøve meg på det :)

Skrevet

- Ha rundtstykker med ost ved siden av middagsretten

- Ha dessert, f.eks frukt/youghurt eller lignende

- Si at du ofte ikke blir så mett, så kan han kjøpe en kjøtteig-pakke til

- Spis til du blir mett, slik at han er den som blir sulten og kjøper inn mer neste gang

Skrevet

Synes en pakke kjøttdeig på to personer høres veldig mye ut. Selv om han spiser mye fordi han er mann. Er dere veldig fysisk aktive?

Dere får nok aldri en jevn fordeling på dette, men du må ikke blakke deg helt på mat heller, så å spe på med bønner ol er en god ide.

Anonymous poster hash: 70836...465
  • Liker 2
Skrevet

Du kan jo tilsette noe ekstra i retten, for at det skal bli mer mat? For eksempel løk, grønnsaker, bønner og linser i kjøttdeigen. Det er jo veldig billig - det koster rundt 10 kr for en boks bønner/linser (og det er godt, veldig sunt og veldig mettende). Løk er jo bare et par kroner (i løsvekt) eller den billigste boksen med mais som koster 3 kr. Anonymous poster hash: fcedd...cf8

Dette. Er litt sjokkert over at du bruker en halv pakke kjøttdeig til BARE deg. Vi er to personer, og bruker en halv pakke til oss to når vi har pasta bolognese. Men da har vi også hvitløk, løk, gulrøtter, selleri og tomater i sausen, og parmesan på spaghettien. Og vi blir gode og mette!

• Liker 3
Skrevet

- Ha rundtstykker med ost ved siden av middagsretten

- Ha dessert, f.eks frukt/youghurt eller lignende

- Si at du ofte ikke blir så mett, så kan han kjøpe en kjøtteig-pakke til

- Spis til du blir mett, slik at han er den som blir sulten og kjøper inn mer neste gang

:fnise: likte den ;)

Synes en pakke kjøttdeig på to personer høres veldig mye ut. Selv om han spiser mye fordi han er mann. Er dere veldig fysisk aktive?

Dere får nok aldri en jevn fordeling på dette, men du må ikke blakke deg helt på mat heller, så å spe på med bønner ol er en god ide.

Anonymous poster hash: 70836...465

Vi trener 4-6 ganger i uken begge to ja.

Generelt spørsmål - hvilke retter kan jeg spe på med bønner o.l? Ser liksom for meg at det bare blir i tacogryter/meksikansk gryte fra toro.

Skrevet

Forstår ikke problemet. Kan ikke du bare forsyne deg skikkelig slik at du også får nok mat ? Det trenger ikke være sånn at menn alltid skal spise mer enn kvinner.

Og vi er ikke nødt til å spise oss stappmett. Det går fint an å spise vanlige mengder. Og så går det an å putte sunne ting, som grønnsaker, inn i maten for å gjøre den sunnere og for å få mer mengde.

Skrevet

Kjæresten min kan spise en hel pakke kjøttdeig alene, han trener mye så trenger derfor mye mat. Når vi lager middag sammen så deler vi broderlig på det vi har, og hvis han fortsatt er sulten så lager han seg kanskje en omelett litt senere.

Skrevet

En pakke kjøttdeig burde holde til dere to ja. Jeg har en mann som spiser MYE, han løser det ved å spise brød eller mye salat til. I tillegg så prater vi om det, slik at begge blir mett.

En ting til. Du synes sikkert det er koselig å lage mat til han nå, men det er ikke sikkert du liker det om et par år når begge er i full jobb og barna henger i føttene på deg, ergo la han lage mat annenhver dag så slipper du irritasjon senere:)

Anonymous poster hash: 0ca42...8ad

• Liker 5
Skrevet

Vi bruker en pakke kjøttdeig på familien på 4. Men man må jo spise grønnsaker osv i tillegg, selvfølgelig.

Du må bare forsyne deg skikkelig med en gang, så du får en ordentlig porsjon.

Anonymous poster hash: fd3c8...47f

• Liker 4
Skrevet

Dette med å dele maten ut på tallerkenene er en flott ide, synes jeg.

Ikke spis mindre bare fordi du er en kvinne, og særlig siden du sier at du ikke blir mett osv.

• Liker 1
Skrevet

Spiser dere fullverdige måltider?

Anonymous poster hash: 88a60...a52
Gjest daisydaisy
Skrevet

Er det uvanlig å spise en pakke karbonadedeig/kjøttdeig om man bare er to stykker? Jeg og kjæresten min gjør det når vi lager pasta f.eks.

• Liker 14
Skrevet

Du må si ifra så dere kan komme fram til en løsning sammen. At du begynner å tilsette bønner når du lager mat hjelper jo ikke de dagene det er han som står for matlagingen.

Jeg ville også ha blitt både irritert og sulten dersom jeg måtte klare meg med mindre enn en halv pakke karbonadedeig.

• Liker 1
Skrevet

Er det uvanlig å spise en pakke karbonadedeig/kjøttdeig om man bare er to stykker? Jeg og kjæresten min gjør det når vi lager pasta f.eks.

Jeg synes det er veldig mye om man bruker den gode gamle tallerken-reglen. Du vet, at halve tallerkenen skal dekkes av salat/grønnsaker.

Anonymous poster hash: fd3c8...47f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...