Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å be venner eller familie om ting eller tjenester. F.eks ved spleiselag o.l. så klarer jeg ikke å be om å få tilbake penger, eller at andre hjelper til med å rydde/vaske opp. Det samme gjelder hvis noen ødelegger eller tar noe som er mitt. Det blir ofte til at jeg betaler alt og gjør all jobben, selv om jeg er en fattig student på lik linje med vennene mine. Det samme gjelder hvis jeg legger ut for ting til familien når jeg er hjemme hos foreldrene mine. De har god råd og betaler sikkert hvis jeg spør, men jeg klarer det rett og slett ikke! Jeg føler meg smålig eller at andre føler at jeg vil utnytte dem hvis jeg spør om å få igjen penger. Det blir fort til at andre "lever" på meg, kun fordi jeg ikke klarer å be om ting.

Nå for tiden dater jeg en fyr som tjener mye penger, mens jeg lever på studielån og unner meg selv kun det billigste av mat. Vi er alltid hos meg, så det blir jo litt ekstrakostnader på meg i forhold til strøm/mat som jeg har i huset etc når han omtrent bor her. Jeg lager som regel maten, dekker på og vasker opp også. Kan jeg da spørre han om å f.eks betale for fellesmiddag? Jeg aner ikke hvordan man spør om sånt... Er det i det hele tatt rimelig? Skal jeg kreve at vi deler likt neste gang i stedet for å lage middag fra egen lomme? Skal vi dele kostnadene likt, selv om jeg tilbereder og vasker opp? Han går sansyneligvis med på det hvis jeg spør. Men jeg synes at det er så smålig å spørre om ting! Hjelp :/

Anonymous poster hash: afa78...8cf
Videoannonse
Annonse
Gjest C'est la vie:)
Skrevet (endret)

Kjenner meg igjen i den... Jeg bodde i studentbolig og var veldig raus. Jeg begynte å svare andre: "Ååå, det hadde vært veldig koselig, men jeg har dessverre ikke mulighet til det akkurat nå, har betalt regning på xxxx og har stramt budsjett frem til neste stipend". Det fikk familie, kjæreste og venner til å forstå at jeg ikke kunne betale hver gang, hvor de tilbød selv å betale. I tillegg kom flere plutselig på at de "skylte" meg penger og tjenester, hvor balansen mellom hvem som betalte ble mye bedre. :)

Endret av C'est la vie:)
Skrevet

Du kan jo bare si at du er litt blakk og om han kan kjøpe inn middag? Så kan du tilberede den når han kommer?

Jeg og kjæresten har en grei ordning: Jeg kjøper inn og lager middagene (han er som oftest hos meg), også spanderer han alt annet (kino og diverse som vi finner på - altså alt vi gjør utenom hjemmet).

Skrevet

server han ei skål med macaroni og ketchup og si at det var alt du hadde råd til ;)

Er ikke kjekt å be andre betale for seg, men jeg opplever vertfall å bli flau på egne vegne når jeg blir påminnet om gjeld eller ujevn betaling i et forhold, fremfor motpartens.

Er lett for andre å glemme bort, og absolutt ikke rart å be om at dem om å bidra.

Si til kjæresten din at du har litt dårlig råd for tiden og om dere kanskje være litt hos han frem til neste stipend? han vil (forhåpentligvis) ta tegninga, og bidra mer fremover.

Samme når det gjelder spleiselag: "Du jeg har litt dårlig råd akkuratt nå, har du mulighet til å gjøre opp for gaven vi kjøpte til Lisa?"

Man skal jo i grunn ikke måtte kamuflere det bak dårlig råd, men er vertfall mine framgangsmetoder :rolleyes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...