Gå til innhold

Er du sjalu?  

1. 1. Er du sjalu?

• Ja
      21
    • Nei
      12

Anbefalte innlegg

Gjest gjest nå
Skrevet

Hvis det var en person av det motsatte kjønn som

din kjæreste var litt sjalu på, hvordan ville du forholdt deg til den personen?

Ta utgangspunkt i at dette er en person som din kjæreste ble kjent med 1 uke før du kom inn i bildet.

Din kjæreste har kommet med et dumt seksuelt utsagn om vedkommende.

De har NESTEN kysset hverandre, etter at du ble kjæreste med h*n.... og h*n fortalte det til deg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir litt lett sjalu, så mest sannsynlig så hadde jeg blitt det. men hadde ikke lagd noen stor scene ut av det av den grunn.

Skrevet

Jeg blir ikke lett sjalu. Et nesten kyss, er bare et nesten kyss. Jeg velger å leve livet mitt uten å rope og skrike om alle mulige bagateller, så jeg hadde nok ikke reagert nevneverdig.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Dette hadde kanskje spilt en rolle, men det spørs hva det hadde vært. Jeg er ikke direkte sjalu av meg, men det er visse krav jeg har, som min kjære må holde seg innen for. Gjør han ikke det, er det på hodet ut av døren.

Gjest Poirot
Skrevet

I denne situasjonen: JA

(Og jeg er generelt en lite sjalu person)

Skrevet

Unødvendig å fortelle kjæresten om et nesten-kyss for det trigger sannsynligvis sjalusi. "Seksuelle kommentarer" om andre er like dumt.

Ellers må jeg si det overrasker meg å se at 4 stykker allerede har svart at de ikke er sjalu. Uansett forutsetninger? Hvordan kan man være romantisk involvert med noen uten å føle en viss grad av sjalusi i gitte situasjoner? Eller føle sjalusi over for andre gwenerelt. I forhold til kolleger, søsken, venninner... Jeg tør påstå at de som svarer nei på det spørsmålet ikke har mye innsikt i seg selv... eller kanskje det er defininsjonen på sjalusi som ikke er klar nok?!

Skrevet
Jeg tør påstå at de som svarer nei på det spørsmålet ikke har mye innsikt i seg selv... eller kanskje det er defininsjonen på sjalusi som ikke er klar nok?!

Jeg ville påstå at det er nettopp de med god selvinnsikt som ikke blir sjalu. Sjalusi er ikke en positiv følelse. Det var kun to alternativer, ja eller nei. Jeg tror ikke det finnes det mennesket som aldri blir sjalu, men det finnes mange (som meg) som sjelden blir sjalu og det finnes noen som blir sjalu ofte. Personlig ser jeg ikke hvordan sistnevnte kan være bedre enn de andre, jeg ville aldri ønske å leve med en svært sjalu person. Slike mennesker er utrolig slitsomme og har ofte dårlig selvsikkerhet. Det er nå min erfaring.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg blir ikke lett sjalu. Et nesten kyss' date= er bare et nesten kyss. Jeg velger å leve livet mitt uten å rope og skrike om alle mulige bagateller, så jeg hadde nok ikke reagert nevneverdig.

:Nikke: Samme her..

Clea

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg er normalt ikke sjalu. De gangene jeg har vært det har det som regel vært hold i min sjalusi. Når jeg er i et forhold så føler jeg meg trygg. Jeg bare føler at partneren min er glad i meg og er meg tro. Og en krangel eller to rykker ikke på dette. Dersom forholdet ikke er ok (sånn grunnleggende over tid) så kan jeg føle meg utrygg/sjalu, men da er det som regel en grunn.

Skrevet

Når to virkelig elsker hverandre og er trygge på hverandre, kan kyss og klem ikke gjøre noen verdens ting.

Men usikkerheten / dårlig selvbilde / sykelig sjalusi vil ødelegge tryggheten uansett, og da kan "slike" gjerninger hos den annen skape en meget uheldig situasjon som krever samtaler etc.

Hvis du er trygg på ditt valg av partner, og denne ikke skjønner dette, stikk av og det fort. For sjalusien kan ta helt av og da står du der uten din egen trygghet og misforstått kjærlighet. Du kan miste det du har også.

Skrevet
Hvis det var en person av det motsatte kjønn som  

din kjæreste var litt sjalu på, hvordan ville du forholdt deg til den personen?

Ta utgangspunkt i at dette er en person som din kjæreste ble kjent med 1 uke før du kom inn i bildet.

De har NESTEN kysset hverandre, etter at du ble kjæreste med h*n.... og h*n fortalte det til deg....

Hvis mannen min var litt sjalu på en som jeg hadde møtt en uke før jeg traff ham, ville jeg i første rekke prøvd å gjøre mannen min trygg på at den andre ikke var noen trussel. Dvs at de f.eks møtes, og at mannen min inkluderes i dette vennskapet.

Hvis han fortsatt ikke følte seg komfortabel med denne andre, ville jeg nok ha brutt kontakten med vedkommende. Dette vennskapet ville ikke vært viktigere enn følelsene til mannen min. Det er mye vitkigere for meg at han har det bra enn at jeg skal tviholde på et vennskap, og jeg vet at mannen min hadde følt det samme hvis situasjonen hadde vært motsatt.

Nå er ingen av oss sjalu i stor grad, så hvis han først ble sjalu, ville jeg tatt hensyn til det.

Hvis et NESTEN-kyss hadde skjedd, ville vi nok begge blitt sjalu hvis den andre var involvert!

Hvis jeg hadde kommet i en slik situasjon at jeg nesten hadde kysset en annen, som liksom skulle vært venn, ville jeg nok brutt kontakten med ham. Da hadde det vært noe mer enn bare vennskap der, og det hadde ikke vært riktig å fortsette "vennskapet", selv om mannen min ikke hadde visst om episoden.

Hverken mannen eller jeg kommer med seksuelle uttalelser om andre vi kjenner, det ville vel ingen av oss likt.

Skrevet
Når to virkelig elsker hverandre og er trygge på hverandre, kan kyss og klem ikke gjøre noen verdens ting.

quote]

Hvorfor skal en kysse andre, hvis en virkelig elsker den man er sammen med???

Hvis en er såpass intim med andre enn partneren, så er det vel klart det kan gjøre noe med forholdet?

Og er ikke tryggheten basert på at to i et forhold ikke involverer seg med flere?

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tror ikke det finnes det mennesket som aldri blir sjalu, men det finnes mange (som meg) som sjelden blir sjalu og det finnes noen som blir sjalu ofte. Personlig ser jeg ikke hvordan sistnevnte kan være bedre enn de andre, jeg ville aldri ønske å leve med en svært sjalu person. Slike mennesker er utrolig slitsomme og har ofte dårlig selvsikkerhet.

Jeg må si meg helt enig i dette!! Jeg kan nok være sjalu, men jeg er stort sett flink til å undertrykke de negative følelsene! (Krever trening!)

Min kjære derimot, har ikke kommet like langt i prosessen, og er veldig sjalu! På ting som har skjedd før spesielt! Det er IKKE positivt! Og det går ut over meg som han egentlig bare skal elske og holde av! Så nei, sjalusi er ikke noe tegn på modenhet eller selvinnsikt! Heller tvert imot!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...