Gå til innhold

Emetofobi og barnehagebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var spysyka igjen et faktum i barnehagen. Og jeg sliter med emetofobi (angst for oppkast).

Til tider er det så ille at jeg helst skulle sett at andre tok vare på barnet utenom barnehagetid slik at jeg ikke hadde trengt å være i nærheten av en evt smittekilde. Men jeg vet jo det ikke er mulig.

Men siden det er en angstlidelse tenker jeg det må være mulig å bekjempe den?

Noen som vet hvordan jeg skal ta tak i problemet?

Anonymous poster hash: f48bd...723

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke allerede går til psykolog, kunne du kanskje be legen om en henvisning så du kan få noen råd?

Anonymous poster hash: ab28c...b52
  • Liker 2
Skrevet

Har det helt likt, er helt forferdelig. Har hatt barn i barnehage i snart tre år, og hun har hatt omgangssyken 6-7 ganger på den tiden. Jeg har kun hatt det en gang, og da var det Norovirus. Samboeren min har hatt det to ganger.

Men får helt Nora når det henger Skylappe, klarer såvidt å kose med datteren min da.

Anonymous poster hash: c1c98...62e

Skrevet

Noia og Spylapp

Anonymous poster hash: c1c98...62e

Skrevet

Dersom du ikke allerede går til psykolog, kunne du kanskje be legen om en henvisning så du kan få noen råd?

Anonymous poster hash: ab28c...b52

Vil en psykolog kunne hjelpe? Går ikke til psykolog altså.

Jeg er så drittlei av at denne urasjonelle dritt angsten skal styre livet mitt. Men jeg klarer ikke å få bukt med den på egenhånd. Dersom noen vi kjenner har vært syk kan jeg fort finne på å holde meg unna de i minst en uke, bare for å være på den sikre siden. I fjor brukte vi ikke hytta vår fordi jeg hadde så panikk for å bli syk, og så på det som en umulighet å bli syk når vi ikke har innlagt vann.

Men de gangene jeg har spydd sier jeg alltid når jeg er ferdig at det ikke var så ille. For det er jo ikke egentlig det.

Skrevet

Har alltid hatt et litt anstrengt forhold til spy. Men det tok virkelig av etter jeg var på reise og fikk spysyka. Etter dette reiser jeg ikke med fly i løpet av vinteren, med mindre jeg ikke har noe valg.

Har en jobb der jeg egentlig burde vært på noen reiser i løpet av året, i fjor fikk jeg sneket meg unna samtlige i og med at jeg var gravid og i generelt dårlig form.

Skrevet

Er vel bare en psykolog som kan hjelpe med angst ja

Skrevet

Jeg har også emetofobi, og sliter veldig! Har gått i behandling hos psykolog og en spesialsykepleier- det har hjulpet noe men er langt ifra "friskmeldt".. Jeg går konstant med klump i magen og værst er det fra sept til april! Har to barn- en på 7år og en på 9mnd! Gruer meg skikkelig til barnehagestart! :(

Kontakt fastlegen din og få en henvisning til psykiatrisk avdeling der du bor :) Se på programmet som gikk på TVNorge for en stund siden - Psyk forandring - det var slik behandling jeg fikk :)

"Godt" å se det er andre som sliter med dette- de fleste jeg har snakket med ler bare av det!!

Skrevet

Jeg har også angst for oppkast. Nå har ingen av våre to barnehagebarn noengang hatt spysyka (de har arvet mitt robuste immunforsvar, tenker jeg, så de har aldri spydd noen sinne). Hvis vi kommer ut for et tidlig tegn på omgangssykesjau med ett av barna, kommer jeg til å ta med det friske barnet bort (til hytta, besteforeldre el.l.) mens mannen må pleie det syke barnet. Da får jeg kommet meg bort, og vi får forhåpentligvis forhindret spredning.

Eneste som får omgangssyken i huset vårt er mannen min, når det skjer tar jeg sporenstreks begge barna med meg og stikker hjem til min mor og far, hehe. Dette har gått bra hittil, og mannen setter pris på at han får være i ro når han er syk.

Det TRENGER altså ikke bli masse spying selv om barna er i barnehagealder.

Anonymous poster hash: 14a1e...bf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...