Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne ha tips til lydbøker som passer på vonde og triste dager. Det må være bøker som kan få meg til å le, eller som inneholder så mye spenning at jeg glemmer de vonde tankene for en stund. Jeg hører gjerne på fantasy/eventyr, sci-fi eller krim. Bøker om sorg, enten det er virkelige eller oppdiktede historier, orker jeg ikke å høre på. Det forsterker bare smerten.

Lyd på øret i form av radio, musikk eller lydbøker gjør meg klarere i hodet. Det blir lettere å konsentrere meg om praktiske gjøremål i huset, og lettere å komme meg ut og være fysisk aktiv. Sorgen blir ikke borte, men jeg får en pause fra de tunge tankene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker du krim, hiv deg på bøker av Håkan Nesser, Jussi Adler Olsen og Jan Mehlum. Her må du følge med!!

Skrevet

Takk for tipset! Jeg ser at lydbokforlaget har bøker med de tre forfatterne.

Skrevet

Liker du fantasy/sci-fi kan du prøve deg på The Dark Tower, en serie på syv bøker av Stephen King. De er riktignok aller best om man har kjennskap til Stephen King-universet fra før, men de skal stå støtt på egne ben også. De er min store kjærlighet, virkelighetsflukt og drøm.

Ellers har jeg hørt mye på Varg Veum, de gjør seg godt som lydbok.

Anonymous poster hash: 43f9f...4bc

Skrevet

På den mer humoristiske fronten elsket jeg Caitlin Morans "How to be a woman" (Kunsten å være kvinne). Det er ikke først og fremst humor, men hun skriver så drivende godt at jeg vekslet mellom å le og å nikke enig. Dette er ikke en sjanger jeg vanligvis leser/hører på, men akkurat denne falt veldig i smak.

Anonymous poster hash: 8d843...e48
Skrevet

All krim av Jo Nesbø, Unni Lindell og Karin Fossum anbefales.

Anonymous poster hash: 94c34...495

Skrevet

Takk for flere tips! Jeg har hørt mye på bøkene til Unni Lindell og Gunnar Staalesen. Lasse Lindtner er perfekt som oppleser av Varg Veum-bøkene.

Skrevet

Ta deg en tur på biblioteket og velg og vrak blant masse spennende lydbøker.

Skrevet

Terry Pratchetts Discworld finnes som lydbøker, hvis du synes lydbøker på engelsk er OK. I så fall vil jeg også anbefale lydbokversjonen av Patrick Rothfuss The Name of the Wind, samt oppfølgeren.

Skrevet

Takk igjen for tips! :)

Var på biblioteket i går og lånte med meg en helt stabel med lydbøker. Heldigvis har jeg kort vei til et stort og moderne bibliotekt med godt utvalg av lydbøker både på norsk og engelsk.

Der lånte jeg de tre første bøkene i Wheel of Time-serien av Robert Jordan og Inheritance-serien av Christopher Paolini. Jeg har hørt Eragon som lydbok for noen år siden, og var sånn passe fornøyd, men vil prøve å høre gjennom resten nå. Videre lånte jeg også noen krimbøker, blant annet Djevelkysset av Unni Lindell.

For tida hører jeg på Divergent av Veronica Roth. Jeg så filmen nylig og ble nysgjerring på boka. Tidligere i sommer har jeg hørt mye på bøker av Arto Paasilinna, det er humor og galskap som kan holde triste tanker unna for ei stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...