Gå til innhold

Ei veldig spesiell mormor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mormor som er så vanskelig å håndtere.

Hun er ekstremt høylytt , sier ting rett ut og skjønner IKKE at det sårer.Et eksempel kan være ;

Hun gikk bort til en venninde av meg som er lubben å spurte henne rett ut : Herregud Kari !! Er du GRAVID (kjempe høyt og på en butikk med masse folk)?!? Kari ble lei seg og stammet fram bare et neeei...

Jeg kan sikkert nevne 1000 tinger som hun sier.som er sårende.Men hun skjønner ikke dette.

Eller en annen gang : Vi for en hel gjeng å handlet deriblant min mormor, min tantes venninnde skulle kjøpe en kjole til datteren sin på 4 (datteren har rødt hår .Å mormor holdt på å besvime når denne kvinnen skulle kjøpe rosa kjole til datteren sin, rosa kjole passer jo ikke til jenter med rødt hår ?!?

Dette er et problem for hele familien, å vist vi kommenterer dette til vår mormor, DA blir det drama , da kan hun dra inn at hun har hjulpet oss med noe, at hun er snillest i familien , at vi ikke har klart det uten henne da spesielt økonomisk.

De har masse penger, arvet mye to ganger ( enearvinger begge gangene ) , er veldig grådige med penger. De har kjøpt seg en stor bolig med et stort uteområdet som de ikke klarer å ta ALENE.(klipping av gress, luking, vasking av vindu osv) De har også 6 biler !!!! Og de er 2 personer.

Det er heller ingen som gidder og hjelpe de, Det er mer gnåling om hvorfor vi ikke er der oftere, hvorfor mine andre søstre ikke er der, at hun ikke har vært der på 2 måneder og 4 dager..De synes 100 kroner er himmla mye.

Jeg kan nevne et eksempel til som er et typisk eksempel på min kjære mormor , min mamma som har veeeldig dårlig råd , var hjemme til mormoren min (mammaen hennes) å jobbet i to dager, bært ved, vasket, klippet gress , luket hagen, osv osv..Hun skulle få betalt.

Så første dagen når de holder på å rydde et av de 100 rommene finner mormoren min en vase som hun hadde kjøpt tidligere. hun fortalte min mamma at det var egentlig julegaven hennes men kunne bare få den nå (for å være snill ).mamma har 1000 vaser men sa jo ikke nei , mormor jattet videre om at det var en dyr vase , ikke noe billig vase nei.Kjøpt på grotten.Kostet ihvertfall 600 kr.Mamma jattet bare med.

Neste dag når de står å luker i hagen, sier min mormor som en sånn sleng kommentar, " ja , jeg trenger nå ikke å betale deg noe nå, du fikk jo den DYRE vasen i går.

Men mormor har dårlig psyke så hun blir sengeliggende, blir sint en evighet , sier aldri unnskyld, skjønner ikke hvorfor folk er sint på henne, mener vi er barnslig og frekk vist vi sier tilbake til henne, hun tar ALDRI feil, å de gangene det viser seg at hun gjør det så overser hun det bare.

I sommer når jeg var der , satt vi ute, det var masse folk å det kom en veps, å jeg er livredd veps, så jeg ble kjempe redd.Da sa hun at det var det verste hun hadde sett, hun skjønte ikke hvorfor jeg var redd veps.De gjør deg jo ingenting , så lenge du sitter rolig.Dette snakket hun lenge om, herreguuud at det gikk ann. Å selv er hun redd edderkopper ?!?!?!?!?!?!totalt angst for edderkopper .

Hun skjønner heller ikke at folk har dårlig råd.De har aldri hatt inkasso.

Hun har vært hjemmeværende og har hatt en mann som sjef innen Olje hele tiden, som har tjent godt med penger.De sparer penger hver måned å har null forståelse for de som ikke sparer.

Jeg var plaget med angst en tid og satt og diskuterte dette med henne, hun mente selv at henne sin angst var mye verre enn min angst.Hvordan kan du si det sa jeg . Men slik var det bare.det hun hadde angst for var verre å ha angst for enn det jeg hadde angst for, da hadde hun angst for sykdom og jeg ang økonomi.. ?!?!

Vist vi tar opp noe med henne blir hun fort hissig, forsvarer seg selv, tar ALDRI selvkritikk,å har null selvinnsikt

Å jeg er en person som sier hva jeg mener,å jeg hater drama.. så jeg har så lyst å si til henne at vist hun gnåååler en halv time om at folk aldri er hos henne, når de først kommer så gidder de ikke å komme ?? at jeg synes det er dårlig gjort at mamma ikke fikk seg noen kroner når hun var der . Istede for en vase !!

Jeg synes det er stygt og ikke gi noen penger til barn/barnebarn når man arver kanskje 10 mill tilsammen...iom at det er mange som sliter økonomisk.

Hun kan bli hysterisk, og bli sengeliggende vist noen kommenterer noe hun tar ille opp.

Da får vi høre , hvem har hjulpet deg mest her i livet ? Å da refererer hun til ei strømregning på 7000 som de betalte,eller at hun hentet deg fra fest når du var yngere (eller noe i den duren ) Å de får tilbake pengene sine, til alle som låner noe fra dem.

Men ja, nå sitter jeg her å er lei av å ta hensyn, lei av å gå å irritere meg.Lei av gnålingen og sytingen hennes,Men folk som har null selvinnsikt hvordan skal de kunne forstå noe som helst, ? Hun ser ikke seg selv i det hele tatt.

Hun sier aldri unnskyld og kan være uvenner med folk i 20 år.Det er liksom alltid synd i henne.Jeg har ikke lyst å være uvenner med henne, men kjenner at jeg blir oppgitt over dette.oppgitt av syte hennes hele tiden.

Vist de hjelper deg med noe blir man skyldig resten av livet.da får man høre det hele tiden.Jeg har bare litt kontakt med henne, springer ikke ned dørene der.Går det ann å si noe til slike folk ? Hun har jo hundrevis av sykdommer så jeg skjønner at hun er plaget og at det er vanskelig for henne men hun har jo null forståelse for noen andre.Å blir det noe familiestyr kan det hende hun blir sengeliggende . hun er plaget med psyken.men jeg blir gal .

Jeg har heller ikke så stor familie så vil liksom ikke kutte henne ut, I de siste to årene har jeg blitt sterkere psykisk å lar ikke folk tråkke på meg mer, jeg kutter ut de som jeg ikke har det bra med, å sier hva jeg mener å står opp for meg selv.

Så derfor er dette vanskelig , å sitte å høre på at hun syter seg om ALT, å så kan de egentlig, å skulle hatt det kjempe bra, med utbetalt hus, hytte , 6 biler , økonomisk trygghet.

noen som gidder å lese ? Blir glad for alle svar :)

Anonymous poster hash: 33974...317

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan du kutte henne ut dersom du ønsker. Du har bare ikke lyst til å kutte henne ut fordi du håper på arv. Eventuelt er du et av de menneskene som er avhengig av litt drama i hverdagen ;)

Anonymous poster hash: aa8cc...cf3
Skrevet

ts her

Jeg har kontakt med henne for at jeg er glad i henne,å for at jeg bryr meg om henne.Vist du leser innlegget en gang til så kanskje du skjønner ??.. eller nei , glem det .

Noen andre som har noen ideer ? Eller som kjenner noen som er slik ?

Skrevet

Ha henne på avstand, men behold kontakten med henne på det nivået du orker.

Jeg har også folk i livet mitt som er sånn, og man får sjelden forandret de.
Du må nok bare innse at du aldri vil få henne til å innrømme feil, eller be om unnskyldning for noe.
I hennes verden er det hun, og kun hun som har rett, og hun har nok ikke evnen til å se ting fra flere sider. Men det er helt ok å avgrense kontakten.

Det første du bør gjøre er å slutte å høre på henne. Hun er ikke "helt tilregnelig", og da må du slutte å behandle henne som om hun er det. Det betyr at du bør ikke snakke med henne om ting som plager deg (Angsten din, at hun er sær) Om hun spør så smiler du og sier at alt er fint.
Om du ikke vil dit, så sier du at du ikke kan komme dessverre. Uten å utdype mer.

Det andre du bør gjøre er å slutte å forvente at hun skal være annerledes enn hun er.

Hun er et "troll" og det kommer hun nok til å fortsette å være.

Og pengene hennes har hverken du eller andre noe krav på. Hun vil ikke dele med noen, og da får hun la være. Men det betyr også at dere må si til henne at dere dessverre ikke har anledning til å hjelpe henne med å rydde/beskjære trær eller hva den nå enn er, skyld om nødvendig på en vond rygg eller at dere må jobbe, eller hva som helst.

Og så heller si med et smil at "men du har da råd til å hyre inn noen som kan gjøre det der"

• Liker 5
Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg har bare lyst til å si at med humoristisk blikk,kan en leve med mye,blant annet denne mormoren.

Du skulle møtt eks-svigermoren min :-)

Men hun er mer underholdende enn slitsom. Fordi jeg ser lett det humoristiske.

Skjønner jo likevel at det kan være slitsomt da.

Skrevet (endret)

Like så vel som diagnoser blir tredd nedover hodene på spesielt unge mennesker i dag, hadde mange mennesker før i tiden også sine eiendommeligheter. Forskjellen er bare at de ble kalt vrange og umulige, for man hadde ikke den kunnskapen før.

Endret av Arabella
Skrevet

Er veldig enig med Annie Hall her.

Jeg skjønner jo at du er glad i henne, ellers hadde du vel ikke spurt om råd. Så det er tydelig at du vil beholde henne i livet ditt -til en viss grad.

Det ville vært naivt og tro at hun vil forandre seg. Dette har du ingen makt over, men du har makt til å forandre interaksjonen dere i mellom - også her til en viss grad.

Jeg ville ha "jattet" med. Ikke kast inn brannfakler, men hold deg til hverdagslige temaer som ikke kan trigge henne til å utbrodere om sine sykdommer, dere andre som "dårlige" familiemedlemmer etc.

Når det går for langt er det selvfølgelig greit å si ifra. Men her bør du også være lur. "Jeg skjønner at du bare vil din datters venninne vel når du sier rosa ikke passer til rødt hår, men dette kan oppfattes som sårende mormor".

"Jeg vet at du har gjort mye for mamma oppgjennom årene, og at hun ikke skal forvente lønn når hun kommer for å hjelpe deg, det skulle jo egentlig bare mangle, for familier skal jo hjelpe hverandre når det trengs. Men nå har det seg slik at mamma er i en vanskelig situasjon økonomisk, som du jo vet, og hun er for stolt til å be om hjelp. Vasen var nydelig den og mamma ble veldig glad, men det er ikke akkuratt det hun trengte"

Ved å rose slipper hun å føle at hun må gå i forsvarsposisjon, og du kan sette idéer i hodet på henne som hun tilegner sine egne. (mamma har dårlig råd, som du vet)

Er selvsagt slitende for deg å holde på slik i lengden, så jeg ville moderert besøkstiden.

Skrevet

Jeg synes du virker fremk og utakknemlig. 100 kroner har i nesten hele mormors levetid vært veldig mye penger så det er ikke rart at hun ikke har vendt seg til at det i dag er som lommerusk å regne.

Hvorfor skal hun betale sin egen datter når hun gjør selvfølgeligheter? Hun har hjulpet datteren i årevis, da er det på sin plass at datteren (og barnebarn) hjelper henne nå.

Hvorfor du kaller besteforeldrene dine grådige skjønner jeg ikke.

Anonymous poster hash: fb719...d0a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du virker fremk og utakknemlig. 100 kroner har i nesten hele mormors levetid vært veldig mye penger så det er ikke rart at hun ikke har vendt seg til at det i dag er som lommerusk å regne.

Hvorfor skal hun betale sin egen datter når hun gjør selvfølgeligheter? Hun har hjulpet datteren i årevis, da er det på sin plass at datteren (og barnebarn) hjelper henne nå.

Hvorfor du kaller besteforeldrene dine grådige skjønner jeg ikke. Anonymous poster hash: fb719...d0a

Jeg er ikke enig. Jeg lurer på om du har lest hele innlegget. Penger er nevnt, men det er slett ikke det saken dreier seg om. Her er det et nært familiemedlem som skjemmer ut andre i sosiale sammenhenger, sier ting som sårer, og ikke tar imot signaler eller kritikk. En relasjon skal gagne begge parter, denne mormoren har en væremåte som ikke er behagelig, og som har skaffet henne flere uvenner.

Hvis du basert på innlegget mener at TS er frekk og utakknemlig, mener jeg at du sneversynt og lite reflektert.

• Liker 2
Skrevet

Kjære deg.

Som andre sier også, må du nok regne med at mormoren din ikke kommer til å endre seg.

Hvis du har behov for å bli hørt og ikke kommer til muntlig, foreslår jeg at du skriver et brev til henne, og gjemmmer det hos deg en stund. Ta det frem igjen om x antall uker eller måneder, og bestem deg for om du skal sende det til henne eller ikke.

Om du velger å ikke sende det, kan det likevel ha hatt en terapeutisk virkning for deg.

• Liker 1
Skrevet

Her har visst sytingen også gått i arv.

Du er lik din mormor i så måte.

Anonymous poster hash: 494c6...7df
Skrevet

Selvfølgelig kan du kutte henne ut dersom du ønsker. Du har bare ikke lyst til å kutte henne ut fordi du håper på arv. Eventuelt er du et av de menneskene som er avhengig av litt drama i hverdagen ;)

Anonymous poster hash: aa8cc...cf3

Moren til ts får uansett minimum 1 mill i pliktdelsarv. Arveløshet er ikke mulig i Norge.

Anonymous poster hash: b08c5...e24

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde et øyeblikk du snakket om min mor helt inntil du nevnte dette med pengene :). Ja desverre det finnes flere slike og alt utenom det med pengene stemmer med min mor.

Skrevet

ts her

takk for mange fornuftige svar :)

Jeg tenker ikke penger i det hele tatt, jeg har ikke mye penger selv, men jeg vil ikke ha noe fra henne.Det er som jeg skrev, da blir det brukt i mot meg.

Mormor fortalte meg hvor snill hun hadde vært som gav min mor en nydelig vase , hun sa ingenting om at hun hadde arbeidet for den i to dager.

det er greit at familie skal hjelpe hverandre , helt klart . Men da synes jeg at min kjære mormor kan gi litt penger til min mamma for at hun hjalp henne.Det er en vinn vinn sitvasjon.Mormor trenger folk og mamma trenger penger.Mamma har ikke bil så det var slik at min mor tok bussen hjem hos mormor.både fram og tilbake.Så hun , som ikke har penger hadde utlegg for denne turen.

Men det er ekstremt slitsomt å bare jatte med.jeg blir klar av det, frustrert at ikke folk kan tenke selv.

at ikke hun som er en voksen dame klarer å være så ego, er meg helt ubegripelig.hvorfor er hun ikke mer reflektert ?

Går det virkelig ikke ann å si fra til disse folkene ?

Skrevet

Høres ikke ut som om hun er helt i vater. Så nei, du vil aldri kunne snakke noe fornuft til henne, hun vil alltid sette seg selv først.

Anonymous poster hash: 558dc...fa7
Skrevet

Hvorda er det med morfaren? Går det an å forholde seg til ham, evt formidle problemene til ham?

Han er antakeligvis hennes "bauta", så kan jo være at hun tar ting mer alvorlig om de kommer fra ham.

Skrevet

Det går an å si fra... men det kommer etter min erfaring sjelden noe godt ut av det.

Å si fra hadde funket om hun var mottakelig for kritikk, men det er hun jo ikke.

Så da må man bare velge hva man kan leve med, og dessuten slutte å håpe på at hun skal være noen andre enn hun er.

(Det å se henne som hun er betyr også at man kanskje slutter å respektere henne, og at man ikke lengre er opptatt av å være god nok for henne... men det er en konsekvens det går an å leve med. Det er uansett ikke bra å la andre menneskers merkelige nykker overstyre egen fornuft.)

Skrevet

Så første dagen når de holder på å rydde et av de 100 rommene finner mormoren min en vase som hun hadde kjøpt tidligere. hun fortalte min mamma at det var egentlig julegaven hennes men kunne bare få den nå (for å være snill ).mamma har 1000 vaser men sa jo ikke nei , mormor jattet videre om at det var en dyr vase , ikke noe billig vase nei.Kjøpt på grotten.Kostet ihvertfall 600 kr.Mamma jattet bare med.

Neste dag når de står å luker i hagen, sier min mormor som en sånn sleng kommentar, " ja , jeg trenger nå ikke å betale deg noe nå, du fikk jo den DYRE vasen i går.

Men stod ikke mora di opp for seg selv da??? Kjerringa er sånn fordi hun kan, fordi hun ikke har fått motstand.

Skrevet

Ts her.

Morfar er egentlig en fornuftig , smart og artig person, men problemet er at det har liksom blitt likens.de har vokst seg like. Han er stort sett enig i hva mormor sier, mormor har mye respekt for morfar, hun tar sjelden avgjørelser uten han,Hun har blitt veldig hjelpeløs i voksen alder.det trur jeg er at hun sliter psykisk, noe hun har gjort hele livet i følge min mamma.

Vist jeg sier til morfar at mormor fikk "anfall" på butikken å sto og hylet til meg foran fullt av folk.så trur han ikke på meg,

Han bruker å si " mormor er verdens snilleste person " .

Dere må skjønne at mormor og morfar har hjulpet oss alle , på noen tidspunkt .

De betalte strømmen min når den nesten ble stengt for 5 år siden.de fikk tilbake pengene.De har hjulpet mammaen min med mat av og til , og det er det mest elementære , ikke noe luksus.

og IKKE ofte det har skjedd 3-4 ganger. MEN.. vi har hjulpet dem vi å, ikke med penger men med husarbeid , hagearbeid osv

Men jeg får fortsatt høre det," husker du ******* at jeg betalte strømmen din ? Hva skulle du gjort vist vi ikke gjorde det" ?

Hun har tatt opp ting som skjedd for 17 år siden til min søster.(å hun er 23 ??!? )

Så morfar trur jeg hvertfall ikke er vits å snakke med.

Å du som lurte på hvorfor mammaen min ikke sa noe når hun fikk den vasen. Hun gidder ikke, redd for styr, redd for at morfar klikker , eller at mormor blir sengeliggende.Det skal ikke mye til.

Jeg har kuttet henne ut noen ganger. Sist var for at hun skjelte meg ut på butikken, jeg ringte henne ikke å hun sier heller ikke unnskyld,så vi snakket ikke sammen på flere måneder.

Men sånn vil jeg ikke ha det heller.

Men å finne en middelvei er vanskelig

Skrevet

Moren til ts får uansett minimum 1 mill i pliktdelsarv. Arveløshet er ikke mulig i Norge.

Anonymous poster hash: b08c5...e24

Det er ikke gitt at man får arv. Så lenge begge ektefeller lever, kan de gi bort alt de eier til hvem eller hva de vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...