Gå til innhold

Krav om IATA-godkjent hundebur til flytur - hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg skal ut å fly med den lille hunden min, og forsøker å finne ut om jeg kan bruke hundeburet jeg allerede har, eller om jeg MÅ kjøpe nytt. Håper å få slippe det.

"Bur/kennel - dyr i kabin: Dyret må fraktes i IATA-godkjent bur/kennel. Maksimum vekt for slikt bur er brutto 8 kg med maksimum dimensjoner på 43x31x20cm (LxBxH). Vi anbefaler en såkalt "sherpa bag" som er fleksibel i størrelse, utvendige mål på denne kan overstige burstørrelse såfremt den kan komprimeres innenfor maksimum dimensjon og dyret fortsatt har tilstrekkelig med plass i buret. Sherpa bag kan kjøpes i flere dyrebutikker."

Ovenfor ser dere informasjonen om hvordan hundeburet må være (Norwegian), men det står ingenting om akkurat hva som må til for at det skal være IATA-godkjent. Er det noen som vet dette? Eventuelt, er det noen som vil dele erfaringer om hva slags bur dere har flydd med tidligere/om det har gått fint?

Jeg har 2 bur fra før av, og trenger liksom ikke et til. :smilorange:

Setter pris på alle svar :helen:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ingen bur som markedsføres som det. Når jeg har flydd med valp i kabinen brukte jeg et helt vanlig bur til noen hundre kroner. Det viktigste er at det er passelig til dyret og følger dimensjonene som er oppgitt, at bunnen er solid slik at evt uhell ikke renner ut og det skal være god lufting. Jeg har ikke opplevd noen inspeksjon av buret noengang.

Altså det var ikke et bur i den forstand. Ett mykt "bur" i såfall som jeg kanskje heller vil kalle en bag.

Endret av AryaUnderfoot
Skrevet

Så lenge du skal ha hunden i kabinen trenger du ikke tenke på det. Da kan du reise med en vanlig sherpabag som ikke overstiger størrelseskravene. Skal man derimot ha hunden i lasterommet må man ha IATA-godkjent bur som for eksempel Vari Kennel, for å være sikker på at buret tåler lasting, bæring, vekt av hund og selve transporten.

Anonymous poster hash: 2c3f1...93c

Skrevet

Ok, da satser jeg på at buret/bagen min går fint. Helt vanlig, ganske solid hundebag. Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...