Gjest tusjen Skrevet 11. juli 2004 #1 Skrevet 11. juli 2004 Jeg vet at jeg motsier meg selv nå.. Har sagt i flere innlegg at jeg liker best å ta husarbeidet selv.. Det er ikke helt sant Idag har jeg streiket fra jeg stod opp, slik at visse personer her i huset skal se at husarbeidet ikke forsvinner av seg selv.. Har lagt på sofaen og sett på såpeserier, vært på KG og ikke gjort noen ting. Jeg vil at de skal se hvorfor jeg noen ganger blir irritert når de ikke rydder bort etter seg, eller legger klær til vask etc. etc. etc. Dette er en vanlig søndag: Jeg står opp først, lager frokost og vekker de andre (som regel 2 barn og 1 voksen).. Så rydder jeg bort og lager dessert el. baker. Ofte er det litt klesvask og slike ting. Så er det middag, jeg lager den, alle spiser og jeg rydder og vasker opp. Samboeren hviler middag.. :o :o .. Barna kjeder seg.. Fy søren så irritert jeg blir av og til.. Det verste er at det er sikkert min feil.. fordi jeg alltid skal være så snill og gjøre det koselig etc. Har lyst til at de skal ha lyst til å gjøre noe for meg også.. Det er vel for sent å snu dette nå.. Har dere ett forslag til meg?? tusjen
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #2 Skrevet 11. juli 2004 Synes du alt har begynt bra, jeg. Det er aldri for sent og snu. Sett opp en liste i fellesskap med din mann over alt som gjøres i løpet av en uke. Del eks dette i to rettferdige deler, og bytt på å gjøre hver halvdel annen hver uke. Barna kan selvfølgleig også rydde av bordet og andre enkle ting fra de er svært små. Alle rydder vekk egne ting etter måltider. Da jeg var 6 var min oppgave i huset å rydde mitt eget rom og å gå ut med søpla når de ba om det. Du liker at det er koselig. Hvorfor skal dette gjelde alle andre enn deg selv? Jeg hadde ALDRI godtatt å ha det slik du beskriver, men som du selv sier; man får jo det man legger opp til.
Gjest gjesta Skrevet 11. juli 2004 #3 Skrevet 11. juli 2004 Her i huset har vi iallfall en bra regel. De(n) som har lagd middag slipper å rydde og vaske etter middagen. Fikk hakeslepp når 13-åringen min ville lage middag, men han var bare så lei av å vaske og rydde
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #4 Skrevet 11. juli 2004 Sånn regel ahdde mine foreldre også. Og den som lagde søndagsmiddag slapp å lage lørdagskos.
LilleBille Skrevet 11. juli 2004 #5 Skrevet 11. juli 2004 Her i huset har vi iallfall en bra regel. De(n) som har lagd middag slipper å rydde og vaske etter middagen. Fikk hakeslepp når 13-åringen min ville lage middag, men han var bare så lei av å vaske og rydde Jeg liker også denne .. og så er jeg glad i å lage mat .. men ikke i å rydde.. og vaske opp.. Men jeg tror uansett at alle som er blitt litt bortskjemte trenger en liten tankevekker for å se at ting ikke gjør seg selv.. så de i det minste setter pris på at de blir stelt ekstra godt for..
Gjest Ethereal Skrevet 11. juli 2004 #6 Skrevet 11. juli 2004 Jeg tenkte akkurat på det... Her i huset er det teamarbeid som gjelder, uten at vi har laget strenge lister. Akkurat nå har jeg skrellet tjue (!) poteter til hjemmelaget potetmos, mens sambo har støvsuget hele leiligheten (som jeg hater å gjøre). Lær barna dine tidlig at arbeidet ikke gjør seg selv, det vil lønne seg for dem når de blir eldre. Du er også ingen slave for familien, og din tid er like mye verdt som deres. Du har også krav på fritid/egentid.! Stå på kravene og fortell gjerne hvordan det går!
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #7 Skrevet 11. juli 2004 Her i huset er det teamarbeid som gjelder, uten at vi har laget strenge lister. Her også. Men ejg tror lister kan være lurt når man bor med menn og barn som ikke vil gjøre noe. De har en tendens til å overse hva som faktisk blir gjort i løpet av en uke, og synes de er verdensmestre fordi de har vasket opp 2 ganger, når en annen har gjort alt annet.
Thomasine Skrevet 11. juli 2004 #8 Skrevet 11. juli 2004 Her hjemme foregår det slik: (...ikke ALLTID, men som oftest...) Jeg er hjemme slik at det passer at jeg lager alle middager. Da rydder jeg ikke av bordet etterpå. I helgene er det gubben som lager middag - 5 mot 2 er greit, men egentlig burde det være mere likt... Lillegutt ( 6,5 år ) dekker på til alle (...jeg/gubben setter fram for ham...). Jeg er også flink til å bake eller gjøre andre ting for at det skal være koselig, også i håp om at det skal settes slik pris på at jeg får noe alla tilbake - "den som venter for se..." :-)
Arkana Skrevet 11. juli 2004 #9 Skrevet 11. juli 2004 Det er lett å havne i et mønster hvor den ene gjør alt, så det er greit å ordne på det så fort sommulig. Som Ethereal er det teamarbeid hos oss, men vi har også våre rutiner uten at det er en fastsatt plan. Jeg er f.eks. den som alltid lager maten, men samboeren min dekker alltid på og av bordet, setter inn og ut av oppvaskmaskinen og vasker det som ikke går i maskinen. Jeg hadde nok ikke klart å gjøre alt, særlig ikke med en følelse av at det var forventet av de andre. Alle som roter og skitner til skal også ta i et tak for å rydde og gjøre rent.
Gjest tusjen Skrevet 11. juli 2004 #10 Skrevet 11. juli 2004 Takk for gode råd.. vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem enda. Men jeg har ihvertfall ikke gjort noe som helst idag og det merkes Jeg skal ihvertfall bli flinkere til å gi min datter faste "husarbeid-ting" hun kan gjøre.. Tror jeg blir irritert og lei meg fordi jeg føler at det jeg gjør blir tatt som en selvfølge.. Jeg skjønner at det er min egen feil og det gjør det ikke bedre.. Jeg har lov å spørre min stedatter om å gjøre ting, men får meg ikke til å gjøre det.. Vet ikke hvorfor, hun er 15 år og er her ikke hele tiden. Når hun er her og jeg ikke spør henne om hjelp til husarbeid, så føler jeg at jeg ikke kan spørre min datter heller.. (det blir urettferdig) Så de helgene er verst.. Da blir det litt ekstra husarbeid og null hjelp.. Jeg tror ikke han har behov for at det skal være pent og ryddig.. Kan jeg da forlange noe som helst?.. Vi er jo to voksne her i huset som egentlig skal bestemme sammen hvordan vi skal ha det... og kanskje burde jeg bare gitt litt mere f... i husarbeid?...(Det er bare det at jeg liker å ha det ryddig rundt meg ) Nå har jeg ihvertfall lettet meg for en del frustrasjoner om ikke annet.. tusjen
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #11 Skrevet 11. juli 2004 Noen har støv på hjernen, og de kan sikkert med hell gi litt mer f. Og klart at du kan spørre datter og stedatter om hjelp. Sett opp noen ting som skal gjøres, og be de velge selv. Sånn gjorde min mor alltid før jul; hun skrev en liste med alt som skulle gjøres. Og alle måtte velge 3-4 ting hver å gjøre, sette forbokstaven ved den tingen og stryke over når det var gjort. Smart dame som har lært meg mange triks.
Dreyer Skrevet 13. juli 2004 #12 Skrevet 13. juli 2004 Og klart at du kan spørre datter og stedatter om hjelp. Selvsagt! Jeg har vært helgemamma for min sønn, og han har aldri ligget på sofaen og fått full service når han har vært her! Han lærte tidlig at om vi skulle komme oss av gårde og gjøre noe artig, så lønte det seg å hjelpe til på kjøkkenet først - så ble vi fortere ferdig. Han har hatt det omtrent likedan hjemme hos sin far. Resultatet er at jeg allerede for flere år siden har kunnet komme hjem til ferdig middag laget av min trettenåring som hadde skolefri. Sånn gjorde min mor alltid før jul; hun skrev en liste med alt som skulle gjøres. Hehe, jeg har også vokst opp med slike lister før jul.
Gjest Flua-ikke innlogga Skrevet 14. juli 2004 #13 Skrevet 14. juli 2004 Det finnes ikke en mann i verden som ser det at du ikke gjør noe mer enn vanlig!! -Du kan demonstrere så mye du vil, det er bare du som merker det!! Menn på ha ting i klartekst!! "....han må da SE at jeg ikke tørker av bordet, slik at han kan tilby seg å gjøre det......" Been there........funker ikke!! -TØRK AV BORDET; DET ER DIN TUR!! .....det forstår de..... :-?
dreamy Skrevet 14. juli 2004 #14 Skrevet 14. juli 2004 Det finnes ikke en mann i verden som ser det at du ikke gjør noe mer enn vanlig!! -Du kan demonstrere så mye du vil' date=' det er bare du som merker det!! Menn på ha ting i klartekst!! "....han må da SE at jeg ikke tørker av bordet, slik at han kan tilby seg å gjøre det......" Been there........funker ikke!! -TØRK AV BORDET; DET ER DIN TUR!! .....det forstår de..... :-?[/quote'] Tror jeg er enig med deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå