AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #61 Skrevet 23. september 2014 Men nå har jo jeg og selgeren gjort opp for oss. Han har fått pengene og jeg har fått bevis for at jeg eier tomta. Men nå viser det seg jo at kommunen er registrert som eier. Skjønner ingen ting nå. Skal ringe bostyrer i morgen. Ja dette var penger som jeg har arvet. Hadde aldri i verden hatt rå til hytte hvis det ikke hadde vært for at jeg har arvet penger. Anonymous poster hash: d959f...f61 Uff, så trist. Jeg skulle så gjerne visst litt mer om detaljene rundt dette. Særlig hvilken rolle kommunen spiller. Det er vanskelig å gi ordentlige råd når man ikke har detaljene. Jeg synes det er rart at kommunen ikke har en klausul i sine avtaler om at skjøter skal tinglyses på tomter de selger. Anonymous poster hash: 4502a...f86
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #62 Skrevet 23. september 2014 Hm. Nå kom jeg til å tenke på en ting. Jeg lurer på om det ikke er slik at dersom det ikke er noe punkt med i avtalen om hvem som skal tinglyse, så er det selgers ansvar. Dersom det er slik, så kan du kanskje prøve å rette et krav mot kommunen. Jeg skal google litt. Anonymous poster hash: 4502a...f86
Gjest Skrevet 23. september 2014 #63 Skrevet 23. september 2014 Du må finne ut om selger hadde lov til å selge tomtene siden kommunen har eierinteresser. Kanskje, om du har flaks, er kommunen villig til å hjelpe deg med å rydde litt opp i hvem som har rett på hva, og hvem som er lurt av hvem. Om denne selgeren har solgt tomter han ikke hadde lov til å selge, så er dette klassisk svindel. Har du sett på forsikringspapirene dine? Eller fagforeningsmedlemskapet? Har du mulighet til å gå en gratis eller billig advokattime? Du løser aldri dette selv sånn det ligger an nå! 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #64 Skrevet 23. september 2014 Har du sett på forsikringspapirene dine? Eller fagforeningsmedlemskapet? Har du mulighet til å gå en gratis eller billig advokattime? Du løser aldri dette selv sånn det ligger an nå! Jeg vet erlig talt ikke om jeg har forsikring. Er samboern min som holder styr på sånt. Jeg skjønner hvertfall nå at jeg må spørre noen om hjelp. Er så mange parter med her at jeg blir så forvirra. Har jo også skrevet kontrakt med en enteprenør om at de skal bygge hytta. Anonymous poster hash: d959f...f61
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #65 Skrevet 23. september 2014 Du må slutte å henge deg opp i avtaler, kontrakter og skøter. Det er tinglysningen, eller rettere sagt mangel på tinglysning som er problemet. Så lenge du ikke har oppnådd rettsvern ved tinglysning kan boet med jussen på sin side kreve tomten omstøtt, dvs tilbake til boet. Du utviser i dine innlegg så lav grad av kunnskap og forståelse om temaet at du ikke har noe annet valg enn å skaffe deg advokat. Hilsen jurist. Anonymous poster hash: 7338f...957 25
nojac Skrevet 23. september 2014 #66 Skrevet 23. september 2014 Det du må forstå, er det ikke er du og selger som har en uenighet om hvem som eier tomta. Ved konkurs er det bostyret som overtar. Og advokaten som ringer deg representerer ikke selger, men de som risikerer å tape penger og derfor har framsatt konkursbegjæring mot selger. Når du ikke vet hva tinglysing og bostyre er må du få hjelp av en som forstår hva dette dreier seg om. Denne typen saker er vel det området der avviket mellom jus og det folk flest anser som rettferdighet er størst... 8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #67 Skrevet 23. september 2014 Du må slutte å henge deg opp i avtaler, kontrakter og skøter. Det er tinglysningen, eller rettere sagt mangel på tinglysning som er problemet. Så lenge du ikke har oppnådd rettsvern ved tinglysning kan boet med jussen på sin side kreve tomten omstøtt, dvs tilbake til boet. Du utviser i dine innlegg så lav grad av kunnskap og forståelse om temaet at du ikke har noe annet valg enn å skaffe deg advokat. Hilsen jurist.Anonymous poster hash: 7338f...957 Du trenger ikke å ta den nedlatene holdningen ovenfor meg. Har skjønt at tinglysing er viktig nå. Hvorfor tror du jeg spørr om råd her egentlig? Jeg bare skjønner ikke hvorfor bostyret kan ta tomta uten at jeg får pengene mine igjen. Har dem noen lov som gir dem rett til det? Uansett virker det helt idiotisk og urimlig. Anonymous poster hash: d959f...f61
susenpusen. Skrevet 23. september 2014 #68 Skrevet 23. september 2014 Herregud nå merker jeg at jeg blir litt nervøs her. Jeg har kjøpe kontrakten svart på hvitt men er ikke sikker på dette med tinglysing. Har ikke en gang hørt om dette før men det kan da ikke føre til at jeg mister eiendommen min bare fordi selgeren min har gått på en smell? Jeg har hvertfall bevis for at jeg har eiendoms retten til denne eiendommen så jeg kommer jo så klart ikke til og gi meg. Skjønner bare ikke hvorfor en advokat fra konkursboet mener å ha noe rett til MIN eiendom! Anonymous poster hash: d959f...f61 Hvis du har en kontrakt på tomta, så har du også et gårds og bruksnr samt kommunenummer for hvilken kommune eiendommen ligger i. I morgen mellom 9-15 bør du ta en tlf til Statens Kartverk, og spøre hvem som står som hjemmelshaver på denne eiendommen. TLF: 08700. Dette er offentlige opplysninger. Akkurat dette med tinglysing: Slik det foregår ved en eiendomshandel er at man fyller ut et skjøte, hvor det overdras fra person A til person B. Dette utløser også dokumentavgift, som er 2,5 % av kjøpesummen. Hvis du ikke har betalt dette, så er det nok heller ikke tinglyst over på deg, da dette er en kostnad for kjøper. Når et skjøte er tinglyst så registreres det i grunnboken hos Statens Kartverk. Dette gjøres i alle eiendomshandler. Hvis du kan vise til en kontrakt, som er signert av begge parter, så mener jeg fortsatt at eiendommen ikke kan gå inn i konkursboet, da denne åpenbart er solgt og betalt for. Men her ser man faren ved å kjøpe og selge privat. Kjøp og salg bør alltid reguleres, ved bruk av megler eller adovokat. Ønsker deg uansett lykke til, og mener at du kan nå frem ved å vise til kjøpekontrakt hvis dette går sin rettslige gang. Hilsen eiendomsmegler :-) 2
Miss Lucky Skrevet 23. september 2014 #69 Skrevet 23. september 2014 Du trenger ikke å ta den nedlatene holdningen ovenfor meg. Har skjønt at tinglysing er viktig nå. Hvorfor tror du jeg spørr om råd her egentlig? Jeg bare skjønner ikke hvorfor bostyret kan ta tomta uten at jeg får pengene mine igjen. Har dem noen lov som gir dem rett til det? Uansett virker det helt idiotisk og urimlig.Anonymous poster hash: d959f...f61 Dem har lov ja, fordi du ikke har de rette papirene ( tinglyst skjøte) på at du er eier 2
Athene Skrevet 23. september 2014 #70 Skrevet 23. september 2014 Du trenger ikke å ta den nedlatene holdningen ovenfor meg. Har skjønt at tinglysing er viktig nå. Hvorfor tror du jeg spørr om råd her egentlig? Jeg bare skjønner ikke hvorfor bostyret kan ta tomta uten at jeg får pengene mine igjen. Har dem noen lov som gir dem rett til det? Uansett virker det helt idiotisk og urimlig. Anonymous poster hash: d959f...f61 Innlegget du siterer er et av de mest fornuftige i denne tråden. Det er ikke nedlatende men beskriver fakta. Jeg skulle til å skrive tilsvarende selv. Loven er som den er, og vil ofte føles urettferdig for den enkelte. Men andre som har krav mot boet har også blitt behandlet urettferdig, så alle midler som rettmessig er boet sitt skal tilbake til boet, og så fordeles til de som har krav i boet på rettferdig måte. Det er fullt mulig du får tilbake pengene dersom du går frem på riktig måte. Så tipset om å skaffe profesjonell hjelp er det viktigste du skal ta med deg fra denne tråden. 20
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #71 Skrevet 23. september 2014 Hei. Er veldig frustrert her jeg sitter nå. Kjøpte i sommer en hytte tomt på fjelle av en fyr som drev med dette som buisness. Tok over tomta nå i August og planlegger og begynne å bygge alerede nå i høst. Fikk telefon fra en advokat for ett par dager siden som sa at han som solgte tomta er konkurs. Som jeg forsto så mente han vistnok at da hadde tomta gått tapt for meg og nå tilhørte konkurs boet? Ba han ryke å reise men han truet med å gå rettens vei hvis jeg ikke vil gå med på det. Han kan da ikke ha rett på sin side? Skal jeg liksom tape på at hytte selgeren går konkurs når jeg har betalt for tomta med ærlige og redlige penger? Anonymous poster hash: d959f...f61 Er hyttetomtselgeren konkurs FØR salget er tinglyst er pengene og tomta tapt. Skaff deg advokat!Anonymous poster hash: b488d...13d
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #72 Skrevet 23. september 2014 Du trenger ikke å ta den nedlatene holdningen ovenfor meg. Har skjønt at tinglysing er viktig nå. Hvorfor tror du jeg spørr om råd her egentlig? Jeg bare skjønner ikke hvorfor bostyret kan ta tomta uten at jeg får pengene mine igjen. Har dem noen lov som gir dem rett til det? Uansett virker det helt idiotisk og urimlig.Anonymous poster hash: d959f...f61 Innlegget er da ikke nedlatende. Personen kommer med gode råd. Men om dette er hva du mener med nedlatende, så er det kanskje ikke rart du har hatt problemer med å snakke med advokaten som representerer bystyret. Du har fått mange og gode råd i denne tråden. Og med de innleggene du har skrevet så viser du at du trenger hjelp fra advokat i denne saken. Skal du ha mulighet til å komme noen vei så må du ha hjelp av de som kan dette juridiske feltet. Du skrev også at du ikke vet om du har forsikring. Det du nå må gjøre er å skaffe deg oversikt og bruke penger på advokat. Det som skjer kan føles urettferdig, men loven er klar dessverre. Om du skal ha mulighet til å vinne frem og redde noe av dine penger må du ta tak i saken nå. Finn en advokat som kan dette fagfeltet, han/hun kan også hjelpe deg med å sjekke om du har forsikring som dekker rettshjelp eller om du har krav på fri rettshjelp. Uansett hva du føler for advokater i utgangspunktet så trenger du en nå!Anonymous poster hash: 32b0e...981 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #73 Skrevet 23. september 2014 Nå har jeg kun lest overskriften.. Hytte selger konkurs? Kan man selge konkurs? Kan en hytte selge noe som helst? Eller er hytte et navn? Anonymous poster hash: c8fae...bef Her har personen muligens gått på en kjempesmell, og du påpeker orddelingsfeil? Herregud! Anonymous poster hash: 4f497...c0d 4
Bbc_tromvik Skrevet 23. september 2014 #74 Skrevet 23. september 2014 Den hytta kan du bare glemme. Pengene, om du er heldig, kan nås ved å rette et erstatningssøksmål mot selger men dette vil igjen ta tid fordi vedkommende er konk og du har ikke sagt noe om organisasjonsformen. Men jupp, dette er den klassiske inn-i-bo/ut-av-bo konflikten. Rettsvern er det viktigste. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #75 Skrevet 24. september 2014 Hvis du har en kontrakt på tomta, så har du også et gårds og bruksnr samt kommunenummer for hvilken kommune eiendommen ligger i. I morgen mellom 9-15 bør du ta en tlf til Statens Kartverk, og spøre hvem som står som hjemmelshaver på denne eiendommen. TLF: 08700. Dette er offentlige opplysninger. Akkurat dette med tinglysing: Slik det foregår ved en eiendomshandel er at man fyller ut et skjøte, hvor det overdras fra person A til person B. Dette utløser også dokumentavgift, som er 2,5 % av kjøpesummen. Hvis du ikke har betalt dette, så er det nok heller ikke tinglyst over på deg, da dette er en kostnad for kjøper. Når et skjøte er tinglyst så registreres det i grunnboken hos Statens Kartverk. Dette gjøres i alle eiendomshandler. Hvis du kan vise til en kontrakt, som er signert av begge parter, så mener jeg fortsatt at eiendommen ikke kan gå inn i konkursboet, da denne åpenbart er solgt og betalt for. Men her ser man faren ved å kjøpe og selge privat. Kjøp og salg bør alltid reguleres, ved bruk av megler eller adovokat. Ønsker deg uansett lykke til, og mener at du kan nå frem ved å vise til kjøpekontrakt hvis dette går sin rettslige gang. Hilsen eiendomsmegler :-) I akkurat ditt tilfelle ville det nok ikke være verdt pengene å bruke deg som megler. En megler bør virkelig vite at en kjøpekontrakt som ikke er tinglyst er verdt ca ingenting i rettslig sammenheng. Også lurer jeg på hvorfor folk ikke gidder å lese tråden før de svarer. Han HAR ringt Statens kartverk i dag og fått greie på hvem som står registrert som eier og hva som hefter på eiendommen. Anonymous poster hash: 4502a...f86 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #76 Skrevet 24. september 2014 Du trenger ikke å ta den nedlatene holdningen ovenfor meg. Har skjønt at tinglysing er viktig nå. Hvorfor tror du jeg spørr om råd her egentlig? Jeg bare skjønner ikke hvorfor bostyret kan ta tomta uten at jeg får pengene mine igjen. Har dem noen lov som gir dem rett til det? Uansett virker det helt idiotisk og urimlig.Anonymous poster hash: d959f...f61 De kan ta tomten fordi de har hjemmel i konkursloven for dette, fordi du ikke har oppnådd rettsvern. Du må melde kravet ditt til boet også må du vente til bostyret fordeler midlene. Kanskje får du noe tilbake, kanskje ikke. Det kommer an på størrelsen på kravet til de ned prioriterte krav. Du har ett uprioritert krav og havner dermed langt bak i rekken når pengene skal deles ut. Det er brutale regler, men de bygger på det faktum at dersom du ikke tinglyste når du hadde muligheten får du takke deg selv, hadde du tinglyst ville du unngått dette. Anonymous poster hash: 7338f...957
Bbc_tromvik Skrevet 24. september 2014 #77 Skrevet 24. september 2014 De kan ta tomten fordi de har hjemmel i konkursloven for dette, fordi du ikke har oppnådd rettsvern. Du må melde kravet ditt til boet også må du vente til bostyret fordeler midlene. Kanskje får du noe tilbake, kanskje ikke. Det kommer an på størrelsen på kravet til de ned prioriterte krav. Du har ett uprioritert krav og havner dermed langt bak i rekken når pengene skal deles ut. Det er brutale regler, men de bygger på det faktum at dersom du ikke tinglyste når du hadde muligheten får du takke deg selv, hadde du tinglyst ville du unngått dette. Anonymous poster hash: 7338f...957 Dekningsloven*
susenpusen. Skrevet 24. september 2014 #78 Skrevet 24. september 2014 (endret) I akkurat ditt tilfelle ville det nok ikke være verdt pengene å bruke deg som megler. En megler bør virkelig vite at en kjøpekontrakt som ikke er tinglyst er verdt ca ingenting i rettslig sammenheng. Også lurer jeg på hvorfor folk ikke gidder å lese tråden før de svarer. Han HAR ringt Statens kartverk i dag og fått greie på hvem som står registrert som eier og hva som hefter på eiendommen. Anonymous poster hash: 4502a...f86 Hehe, er vel akkurat det som er poenget - hadde man brukt eiendomsmegler så hadde ikke dette skjedd :-) Er forsåvidt ikke interessert i din mening om jeg er en god megler eller ikke. Det er irrelevant. Over til saken: Jeg vet selvfølgelig at en kjøpekontrakt som ikke er tinglyst har rettsvern, men en kjøpekontrakt er fullt bindene selvom den ikke tinglyses, eller hadde det jo måttet vært tinglysingsplikt i Norge. Har hatt et tilfelle som dette i arbeid - en eiendom som var overdratt på blancoskjøte, selger gikk konkurs i mellomtiden, men kjøperen "vant frem" ved gyldig kjøpekontrakt og ferdig utfylt skjøte (ikke tinglyst) som viser at det faktisk har skjedd en handel. Dette tilfellet er likt - da TS har både ferdig utfylt skjøte og kjøpekontrakt. EDIT: Må også tilføye at jeg ikke mener at dette er fasiten, det kan selvfølgelig hende at eiendommen er tapt, men det jeg skrev var ment som et råd. Endret 24. september 2014 av susenpusen. 5
Bbc_tromvik Skrevet 24. september 2014 #79 Skrevet 24. september 2014 Hehe, er vel akkurat det som er poenget - hadde man brukt eiendomsmegler så hadde ikke dette skjedd :-) Er forsåvidt ikke interessert i din mening om jeg er en god megler eller ikke. Det er irrelevant. Over til saken: Jeg vet selvfølgelig at en kjøpekontrakt som ikke er tinglyst har rettsvern, men en kjøpekontrakt er fullt bindene selvom den ikke tinglyses, eller hadde det jo måttet vært tinglysingsplikt i Norge. Har hatt et tilfelle som dette i arbeid - en eiendom som var overdratt på blancoskjøte, selger gikk konkurs i mellomtiden, men kjøperen "vant frem" ved gyldig kjøpekontrakt og ferdig utfylt skjøte (ikke tinglyst) som viser at det faktisk har skjedd en handel. Dette tilfellet er likt - da TS har både ferdig utfylt skjøte og kjøpekontrakt. EDIT: Må også tilføye at jeg ikke mener at dette er fasiten, det kan selvfølgelig hende at eiendommen er tapt, men det jeg skrev var ment som et råd. Rettsvernakten vil variere alt etter hvilket rettsgode det er, og med fast eiendom vil tinglysning alltids være greia. Eksemplet ditt er for tynt for å trekke slutninger fra det. 1
susenpusen. Skrevet 24. september 2014 #80 Skrevet 24. september 2014 Rettsvernakten vil variere alt etter hvilket rettsgode det er, og med fast eiendom vil tinglysning alltids være greia. Eksemplet ditt er for tynt for å trekke slutninger fra det. Derfor var det viktig for meg å påpeke at det slettes ikke var en fasit. Ettersom det har vært tilfelle før, kan det også være tilfelle igjen - eller ikke. Det vil ingen vite før saken er avsluttet. Å komme med et eksempel er ikke å trekke en slutning. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå