AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #41 Skrevet 23. september 2014 Ikke godt nok? Har kjøpt eiendom noen ganger tidligere men har ikke opplevd no lignende før. Hvis dette med tinglysing er så viktig så burde vel selgeren som driver med dette profft opplyse litt bedre om det. Må ærlig si at disse lenkene dere viser til er litt som gresk for meg. Er så mange ord jeg ikke vet hva betyr.Anonymous poster hash: d959f...f61 I og for seg er det jo ikke så viktig at dette er i orden før den dagen det faktisk oppstår en situasjon som gjør at en har behov for bevis på at en eier eiendommen. Det er den situasjonen du er i nå...Anonymous poster hash: 7bb2e...eff 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #42 Skrevet 23. september 2014 Har kommunen vært der for å måle opp tomten? De sender melding til tinglysning. Ikke la være å ta telefonen fra bostyrer (advokaten). Det er en megatabbe. Du må sørge for å å få all informasjon som er tilgjengelig. Dersom du ikke har fått tinglyst avtalen og konkursboet tar tomten, så må du sørge for å få lagt inn et krav i boet på den summen du har betalt for tomten. Det er svært usikkert om du vil få igjen noen penger, men du får ihvertfall ingenting om du ikke legger inn krav. Dersom du ikke vil hyre en advokat (hvilket jeg virkelig vil råde deg til å gjøre!), så tenk over om du har noen andre som kan hjelpe deg, for om du synes disse linkene folk har lagt inn er vanskelige å skjønne noe av, så kommer dette til å bli vanskelig for deg. Anonymous poster hash: 4502a...f86 10
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #43 Skrevet 23. september 2014 Off. : Off. Jeg skal gå gjennom alle papirer jeg har i forhold til kjøpet av leiligheten og hytte tomta. Har helt ærlig ikke lyst til å skaffe advokat. Synes de virker veldig sleipe og koster alt for mye. Anonymous poster hash: d959f...f61 Du kan jo sjekke om du har mulighet til å få hjelp her http://www.jussformidlingen.no/ Anonymous poster hash: 682ed...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #44 Skrevet 23. september 2014 Dersom du ikke har oppnådd rettsvern gjennom tinglysing, vil konkursboet kunne kreve salget omstøtt, og derfor kreve tilbake tomten til konkursboet. Du må da fremme krav overfor boet om å få tilbake kjøpesummen. Beklageligvis vil du kun ha et uprioritert dividendekrav og det er tvilsomt at du vil få dekning for kravet ditt. All den tid du har hatt mulighet til å tinglyse, men unnlatt å gjøre dette vil du juridisk ikke anses som beskyttelsesverdig og vil tape din rett. Brutalt men sant. Anonymous poster hash: 7338f...957 7
Gjest Skrevet 23. september 2014 #45 Skrevet 23. september 2014 Off. : Off. Jeg skal gå gjennom alle papirer jeg har i forhold til kjøpet av leiligheten og hytte tomta. Har helt ærlig ikke lyst til å skaffe advokat. Synes de virker veldig sleipe og koster alt for mye. Anonymous poster hash: d959f...f61 Det kommer for det første an på advokaten, om han er sleip eller ikke. For det andre så tror jeg det koster mye mer å miste hele summen du har investert i hytta. Noe du forøvrig rissikerer å gjøre nå siden du valgte å ikke få hjelp av advokat ved kjøpet. Poenget mitt er at det virker ikke som om du har peiling på kjøp og salg av fast eiendom, og har valgt å stole på en sleip selger istede for å bruke en tusenlapp eller tre på å få en advokat til å sjekke over tingene. Og siden du ikke en gang vet hva tinglysing er, så har det ikke vært en god avgjørelse fra din side. Du har nå potensielt tapt flere hundre tusen som du har brukt på hyttetomt, samt at du kan få et krav fra entreprenøren som har fått en arbeidsoppgave av deg. Du kan enten fortsette å stole på at motparten vet hva han gjør, eller du kan få en uavhengig vurdering. Sjekk forsikringspapirer og fagforeningsavtaler og sånt. Mulig du har krav på en gratis time gjennom ett eller annet. 11
Illuminatum Skrevet 23. september 2014 #46 Skrevet 23. september 2014 Det kommer for det første an på advokaten, om han er sleip eller ikke. For det andre så tror jeg det koster mye mer å miste hele summen du har investert i hytta. Noe du forøvrig rissikerer å gjøre nå siden du valgte å ikke få hjelp av advokat ved kjøpet. Poenget mitt er at det virker ikke som om du har peiling på kjøp og salg av fast eiendom, og har valgt å stole på en sleip selger istede for å bruke en tusenlapp eller tre på å få en advokat til å sjekke over tingene. Og siden du ikke en gang vet hva tinglysing er, så har det ikke vært en god avgjørelse fra din side. Du har nå potensielt tapt flere hundre tusen som du har brukt på hyttetomt, samt at du kan få et krav fra entreprenøren som har fått en arbeidsoppgave av deg. Du kan enten fortsette å stole på at motparten vet hva han gjør, eller du kan få en uavhengig vurdering. Sjekk forsikringspapirer og fagforeningsavtaler og sånt. Mulig du har krav på en gratis time gjennom ett eller annet. Mange kommuner har en halv/hel time gratis advokathjelp tilgjengelig for sine innbyggere. Se kommunens hjemmeside
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #47 Skrevet 23. september 2014 Har nå ringt kartverket som jeg ble ambefalt her. De sa at kommunen var registrert som eier av tomta men at han som solgte meg tomta vistnok hadde også registrert rettigheter i den. Betyr det at jeg har blitt lurt? Hvordan skal jeg evenuelt få tilbake pengene mine fra selgeren? Så også gjennom kontrakten jeg har undertegnet med selger og ved denne lå også skjøte. Det gjorde meg lettet og betyr vel at jeg kan bevise at eiendommen er min? Anonymous poster hash: d959f...f61
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #48 Skrevet 23. september 2014 Har nå ringt kartverket som jeg ble ambefalt her. De sa at kommunen var registrert som eier av tomta men at han som solgte meg tomta vistnok hadde også registrert rettigheter i den. Betyr det at jeg har blitt lurt? Hvordan skal jeg evenuelt få tilbake pengene mine fra selgeren? Så også gjennom kontrakten jeg har undertegnet med selger og ved denne lå også skjøte. Det gjorde meg lettet og betyr vel at jeg kan bevise at eiendommen er min? Anonymous poster hash: d959f...f61 Dette høres snodig ut. Betyr dette at det er kommunen som er grunneier og at de igjen har en avtale med en utbygger som selger tomter? Hva slags rettigheter hadde selger tinglyst på tomten din? Er det noe punkt enten i avtalen eller på skjøtet som sier noe om tinglysning? Anonymous poster hash: 4502a...f86
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #49 Skrevet 23. september 2014 Dette høres snodig ut. Betyr dette at det er kommunen som er grunneier og at de igjen har en avtale med en utbygger som selger tomter? Hva slags rettigheter hadde selger tinglyst på tomten din? Er det noe punkt enten i avtalen eller på skjøtet som sier noe om tinglysning? Anonymous poster hash: 4502a...f86 Jeg vet ikke men han som solgte meg tomta har hvertfall solgt andre tomter i samme område. Er ikke sikker hva slags rettigheter damen i kartverket sa han hadde men hun snakket om sikkerhets rettighet. Finner ikke noe i avtalen eller skjøtet om tinglysing. Anonymous poster hash: d959f...f61
nojac Skrevet 23. september 2014 #50 Skrevet 23. september 2014 Det dummeste du kan gjøre er i hvert fall å unnlate å ta telefonen fra bobestyrer. Du kan gjerne forsøke å ordne opp i dette uten advokat,.Men da må du gå i dialog med bostyret, dokumentere kjøpekontrakt og at pengene er overført. Hvis bostyret tross dette ikke aksepterer din rett på tomta, tviler jeg på om du greier deg uten advokat. Forsøk å kartlegge om andre er i samme situasjon, slik at dere eventuelt kan gå sammen om dette. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #51 Skrevet 23. september 2014 Hva er bostyret? Anonymous poster hash: d959f...f61
Gundel Gaukeley Skrevet 23. september 2014 #52 Skrevet 23. september 2014 (endret) . Endret 23. september 2014 av Gundel Gaukeley
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #53 Skrevet 23. september 2014 Hva er bostyret? Anonymous poster hash: d959f...f61 Det er den advokaten som ringte deg. Når noen går konkurs blir det oppnevnt en bostyrer som skal rydde opp og sørge for at kreditorene får pengene sine. Anonymous poster hash: 4502a...f86 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #54 Skrevet 23. september 2014 Men jeg lurer litt på en ting. Betalte du tomten kontant eller lånte du? Om tomten er pantsatt vil det nok være en fordel. Anonymous poster hash: 4502a...f86
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #55 Skrevet 23. september 2014 Det er den advokaten som ringte deg. Når noen går konkurs blir det oppnevnt en bostyrer som skal rydde opp og sørge for at kreditorene får pengene sine. Anonymous poster hash: 4502a...f86 Ok. Men jeg skylder ikke selgeren noen penger. Han har fått kjøpesummen! Anonymous poster hash: d959f...f61
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #56 Skrevet 23. september 2014 Men jeg lurer litt på en ting. Betalte du tomten kontant eller lånte du? Om tomten er pantsatt vil det nok være en fordel. Anonymous poster hash: 4502a...f86 Betalte ved å føre over til selgerens konto. Anonymous poster hash: d959f...f61
HvittHus Skrevet 23. september 2014 #57 Skrevet 23. september 2014 Selv om du har et skjøte på tomta, er det verdiløst uten at det er tinglyst. http://www.statkart.no/eiendom-og-areal/tinglysing-av-eiendom/hvordan-tinglyse/tinglyse-ny-eier/skjote/ 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #58 Skrevet 23. september 2014 Ok. Men jeg skylder ikke selgeren noen penger. Han har fått kjøpesummen! Anonymous poster hash: d959f...f61 Nei, selvfølgelig gjør du ikke det. (Selv om det jo hadde vært supert om du ikke hadde rukket å betale ham!) Problemet er at dersom tomten du kjøpte ikke er tinglyst på deg (det hjelper ikke med avtaler, kontrakter og skjøte dersom ingenting er tinglyst) , så er dette verdier som bostyrer vil ha tak for å dekke opp det selgeren som har gått konkurs skylder andre. Anonymous poster hash: 4502a...f86 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #59 Skrevet 23. september 2014 Betalte ved å føre over til selgerens konto. Anonymous poster hash: d959f...f61 Ok. Så da var dette penger du hadde og ikke noe du lånte fra banken? Jeg har lest om tilfeller der tomten har vært pantsatt og dermed blitt "reddet unna". For du har nemlig rett til å pantsette selv om ikke noe er tinglyst. Men du, ring kommunen i morgen. Dette er jo noe de bør vite en del om siden de står som tinglyst eier på tomten. Kanskje det finnes flere tomteeiere som er rammet av dette og da kan det jo lønne seg å ta en prat med dem også. Ting kan være litt enklere om man står mange sammen og man kan dele på advokatutgifter og sånt. Anonymous poster hash: 4502a...f86
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #60 Skrevet 23. september 2014 Nei, selvfølgelig gjør du ikke det. (Selv om det jo hadde vært supert om du ikke hadde rukket å betale ham!) Problemet er at dersom tomten du kjøpte ikke er tinglyst på deg (det hjelper ikke med avtaler, kontrakter og skjøte dersom ingenting er tinglyst) , så er dette verdier som bostyrer vil ha tak for å dekke opp det selgeren som har gått konkurs skylder andre. Anonymous poster hash: 4502a...f86 Men nå har jo jeg og selgeren gjort opp for oss. Han har fått pengene og jeg har fått bevis for at jeg eier tomta. Men nå viser det seg jo at kommunen er registrert som eier. Skjønner ingen ting nå. Skal ringe bostyrer i morgen. Ok. Så da var dette penger du hadde og ikke noe du lånte fra banken? Jeg har lest om tilfeller der tomten har vært pantsatt og dermed blitt "reddet unna". For du har nemlig rett til å pantsette selv om ikke noe er tinglyst. Ja dette var penger som jeg har arvet. Hadde aldri i verden hatt rå til hytte hvis det ikke hadde vært for at jeg har arvet penger. Anonymous poster hash: d959f...f61
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå