AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #1 Skrevet 22. september 2014 Har kjøpt en liten leilighet i sentrum av Tromsø for 1.390.000kr. Hvordan kan jeg vite om det var lurt eller om jeg bare skulle ha fortsatt å leid? Er ferdig utdannet om 5 år, så regner med å selge denne leiligheten om 5-6 år. Brukte alle sparepengene fra jobbing til EK. Det positive med at jeg eier nå er at jeg f.eks. kan leie ut leiligheten når jeg ikke er i Tromsø på enten airbnb eller på finn.no og få noen tusen i året på det, mens der jeg leide før var det ikke lovt med framleie, så jeg måtte betale leie for måneder jeg nesten ikke var i leiligheten, som i sommerferier og i julen og i påska. Det som også er positivt er at leiligheten akkurat er bygd for bare en måned siden, så siden den er splitter ny, har jeg 5 (?) års reklamasjonsrett, og har allerede hatt noen småplager som jeg har kunne benytte meg av reklamasjonsgarantien. Det jeg bare er redd for er at når jeg selger leiligheten om en 5-6 år så går jeg kanskje i minus, så isteden for å ha leid og kanskje hatt en egenkapital da på 350.000kr, så får jeg ingenting igjen for leiligheten når jeg selger den, og får kanskje bare solgt den for så mye som er igjen på lånet, dermed har jeg ingen egenkapital til min neste bolig. Anonymous poster hash: bd4aa...0a8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #2 Skrevet 22. september 2014 Du vet at Tromsø er den byen hvor det fortsatt er prisutvikling? Så jeg trur nok du har gjort det riktige, tenk du slipper å betale 7000/8000 i leie hver mnd, men heller kan betale ned lånet DITT istedenfor:) Anonymous poster hash: eaf6e...195 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #3 Skrevet 22. september 2014 Du vet at Tromsø er den byen hvor det fortsatt er prisutvikling? Så jeg trur nok du har gjort det riktige, tenk du slipper å betale 7000/8000 i leie hver mnd, men heller kan betale ned lånet DITT istedenfor:) Anonymous poster hash: eaf6e...195 ja, og skulle jeg ikke finne jobb eller ny leilighet etter endt studieforløp så er det vel vare å leie ut imens jeg er på leiting. Merker jo at boligmarkedet er sprengt her i byen mtp. hvor mange studenter og hvor lite boliger. La ut leiligheten til leie på finn 2 uker i sommerferien og fikk 36 (!!!) henvendelser på de to dagene den lå ute fordi det var studenter som måtte komme til tromsø for å dra på div. visninger og intervjuer og prøve å få seg hybel. Så du tenker da at en splitter ny leilighet i et hus med 4 leiligheter som er bygd nå i sommer 2014 ikke kommer til synke, sånn at når jeg selger den om 5-6 år, så får jeg bare 1 mill for den liksom, som sikkert er så mye jeg har igjen å betale på lånet når jeg skal selge den... håper jeg får like mye for den iallefall.. jeg kjøpte leiligheten før den ble lagt ut på markedet med visning. Like stor (liten) leilighet i samme bygg som enda ikke var ferdig da jeg kjøpte denne ble lagt ut med visning for bare noen uker siden og den ble solgt over 100.000kr over prisantydning, så det er jo tydelig at folk er crazy etter et sted å bo.. så hedigvis var jeg tidlig ute og fikk kjøpt denne før de hadde visning på den.. hadde det vært visning hadde det nok blitt budkrig og jeg hadde ikke fått denne, siden jeg så og si akkurat på krona hadde nok i EK. Anonymous poster hash: bd4aa...0a8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #4 Skrevet 22. september 2014 Du kan ikke vite om det har lønnet seg for deg eller ikke før du har solgt den. Mye kan skje på fem år i boligmarkedet, men man kan fort bli opphengt i beregninger, spesielt når man akkurat har kjøpt. Det beste du kan gjøre er å legge fra deg disse tankene, betale ned på lånet ditt og glede deg over at du har et fint sted å bo. Fasiten får du først senere.Anonymous poster hash: bd2c6...0d1 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #5 Skrevet 22. september 2014 før jeg kjøpte denne leide jeg en 12kvm hybel til 6800kr.. det var praktisk talt ikke billigere å få! Så på finn.no i forrige måned en "gammeldags" hybel på 18kvm i tromsø var blitt utleid til 11.000kr i måneden! det er jo sykt! og den var ikke ny eller renovert heller.. bare vanlig gammeldags. Anonymous poster hash: bd4aa...0a8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #6 Skrevet 23. september 2014 Hvordan kan jeg vite om det var lurt eller om jeg bare skulle ha fortsatt å leid? Anonymous poster hash: bd4aa...0a8 Det kan du ikke vite før du selger. Om boligmarkedet fortsetter å stige har du nok tjent på det. Får boligmarkedet et krakk akkurat når du er nødt til å selge kan du tape et betydelig beløp. Anonymous poster hash: 299c5...27c
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #7 Skrevet 23. september 2014 Det lønner seg. Den ligger i Tromsø. Selv om noe dramatisk skulle skje og prisnivået skulle synke, så vil det garantert lønne seg om du regner inn hva du ville tapt på å leie de årene. Anonymous poster hash: 453b8...3e0
Solstrålen. Skrevet 23. september 2014 #8 Skrevet 23. september 2014 Bolig og leiemarkedet i Tromsø er jo helt sprengt. Jeg tror definitivt at det lønner seg å kjøpe her. Jeg har nettopp flyttet hit selv og ser etter noe jeg kan kjøpe, da planen er å bli her i minst 6 år. Ei venninne av meg kjøpte leilighet for 2 år siden. Den har allerede steget med 300k, så utsiktene er jo gode.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #9 Skrevet 23. september 2014 Hvorfor bruke energi på å tenke på dette? Du HAR kjøpt. Ikke noe å fokusere på, det blir som det blir, og du klarer deg nok uansett. Anonymous poster hash: 1d1eb...388
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #10 Skrevet 23. september 2014 Hvorfor bruke energi på å tenke på dette? Du HAR kjøpt. Ikke noe å fokusere på, det blir som det blir, og du klarer deg nok uansett. Anonymous poster hash: 1d1eb...388 Enig her. Det blir som det blir, og når du, TS, allerede har kjøpt, så er det jo ikke noe å tenke på lenger. Det var vel sånn at det ble bygget mye i Tromsø rundt 2006, så kom finanskrisen og det lå rundt 1000 boliger til salgs på Finn.no i 2009-2010. Da ble det full stopp i byggingen g prisene har steget mye de siste årene! Det er heller ikke mer enn 3 år siden flere av mine studiekamerater kjøpte seg sentrale, rundt 40 kvm store leiligheter for fra rundt 1,2 mill. Nå har også boligbyggingen kommet godt igang igjen, med store byggeprosjekter med blokker både i sentrum sør (Strandvegen/Strandkanten/Sjøkanten eller hva det nå heter), Kræmer Brygge og andre. Tipper at prisene vil stige en stund til, men så blir det etter hvert veldig spennende å se hva som skjer! Anonymous poster hash: be61e...b3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå