AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #1 Skrevet 22. september 2014 Tiden er kommet hvor det blir diskutert hvordan man skal organisere julen. Både samboer og jeg er skilsmissebarn og det blir derfor fire familier vi skal innom. Jeg foretrekker julen hos svigermor, helt klart. De bor på et eldre småbruk og det er så rolig. Hun er en flott kokk og veldig interessert i interiør i julen. Vi har hatt noen flotte julaftener der tidligere. Om vu blir der, er alle voksne og gode venner. Hos svigerfar har vi aldri vært tidligere, av forskjellige årsaker (de har vært hos den nye konens barn, i utlandet osv). Han er en eldre mann (82) og vi er i begynnelsen av 30-årene. Hos dem hadde det bare blitt samboer, meg, svigerfar og hans nye kone. Jeg ser ikke for meg at det hadde vært den samme gode atmosfæren vi er vandt til og praten hadde nok ikke gått like naturlig. Det er i tillegg veldig lang reisevei (ca seks timer). Hos min mor er det rett og slett ikke god mat. Det har en tendens til å bli negativt ladede samtaleemner. De er ikke enige i vårt valg om å være barnløse, hans manglende utdanning (driver eget firma), mitt valg om reisejobb (konsulent) osv osv. Julen der har aldri vært en god en. Hos min far er det fortsatt barn. De fikk en atpåklatt for 12 år siden, min bror er alenefar som alltid feirer jul hos dem med barna på 4 og 6. Mye mas, høyt volum og jeg finner det rett og slett slitsomt på julekvelden. Samboeren min har ingen preferanser, så valget blir mitt. Men hvordan forklarer vi at vi nok en gang blir hos svigermor på julaften? Vi skal selvfølgelig innom alle i løpet av dagene, men selve julekvelden er jo den alle kniver om..Anonymous poster hash: b59ba...b1d
Millimani Skrevet 22. september 2014 #2 Skrevet 22. september 2014 Så lenge dere er innom alle, iallfall av de som bor innen 'rimelig' avstand, så spiller det vel ingen rolle hvor dere er på julaften. Det er uansett helt opp til dere, og bare dere kan ha siste ordet. Flere familier har det sånn, også selv om de er bare to i familien (som deg og din samboer), - at de har et fast tilholdssted hver eneste julaften og holder på den tradisjonen. Vær hos svigermor på julaften 1
melatonin Skrevet 23. september 2014 #3 Skrevet 23. september 2014 Hadde ville vært hos svigermor ja. Eller ordnet jul selv, på en sånn kveld skal dere ikke måtte sitte å forsvare valget deres om yrker osv, man skal bare kose seg.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #4 Skrevet 23. september 2014 Hadde ville vært hos svigermor ja. Eller ordnet jul selv, på en sånn kveld skal dere ikke måtte sitte å forsvare valget deres om yrker osv, man skal bare kose seg. Skulle gjerne ha feiret julen hjemme, men vi holder på med renovering av nytt hus. Fult av materialer og midlertidige løsninger dessverre.. Det er hos svigermor at jeg får mest julefølelse uten stress og mas, så jeg har nok avgjort at vi skal være der. Vet at min familie kommer til å bli skuffet/sint/lei seg likevel. Så spørsmålet er hvordan jeg skal få fortalt det uten å nødvendigvis forklare hvorfor. Ser for meg en stor diskusjon om jeg svarer "fordi hos deg hygger jeg meg ikke"...Anonymous poster hash: b59ba...b1d
Solknapp Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Det er som om jeg skulle ha skrevet dette selv. Vi har det på akkurat samme måte (og vi er barnløse samt liker stillhet og hyggelige samtaler slik som du beskriver) Vi har rett og slett "forsvart" det med at de spurte først, og at det passet best slik denne gangen fordi vi skal innom (venner/familie) som bor på veien til, men at vi kan se neste år hvordan det passer seg. Mulig noen blir sure, men de har ikke sagt noe direkte til oss.
kaprifolen Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Til min mor hadde jeg sagt det som det var. Ikke nevnt maten, kanskje... Heller tilbydt meg å ta med f.eks saus og tilbehør. Men hadde sagt dette med samtaletemaer og kritikk på repeat. Den jeg synes er vanskeligst, er hans far. Gammel mann, med den reiseveien regner jeg ikke med dere ser han i dagene før/etter, og en feiring med bare 4 kan være vel så hyggelig som noe annet...
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Til min mor hadde jeg sagt det som det var. Ikke nevnt maten, kanskje... Heller tilbydt meg å ta med f.eks saus og tilbehør. Men hadde sagt dette med samtaletemaer og kritikk på repeat. Den jeg synes er vanskeligst, er hans far. Gammel mann, med den reiseveien regner jeg ikke med dere ser han i dagene før/etter, og en feiring med bare 4 kan være vel så hyggelig som noe annet... Ja. Min mor og jeg har allerede et noe anstrengt forhold, så jeg kan overleve om hun blir litt sint. Har tidligere tatt opp dette med at de virker negative til alt vi foretar oss og at jeg finner det ubehagelig. Syns ikke vi skal måtte forklare en hver avgjørelse når vi er voksne mennesker.. Det er stort sett samboers far jeg tenker på. Vet at de kan være med hans nye kones barn. Der har de barnebarn som alltid syns det er gøy med besta og besten på besøk. Men jeg har også dårlig samvittighet for at vi ikke har feiret der tidligere, selv om det ikke er oss det har stått på. Han er ved god helse, men følelsen av at han ikke har så mange år igjen gnager mye. Tidligere har de pleid å komme til oss 2 juledag på vei tilbake fra sin julefeiring, men pga oppussingen vår går ikke det i år. Vi har da mulighet til å ta fri hele julen og evt feire nyttår med dem.Anonymous poster hash: b59ba...b1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå