Gå til innhold

Tabu å ikke ønske seg barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om det er tabu å si at man ikke ønsker seg barn? Spesielt her i Norge, hvor liksom "alle" vil ha barn. Det er på en måte ikke lov å ikke ønske seg noe som "alle" ønsker seg. Janteloven lenge leve! Mens i de fleste andre europeiske landene er fødselstallene mye lavere enn her i Norge (og de fortsetter vel å synke ennå mer ser det ut som). Her i Norge er det liksom slik at man kan klare både fulltidsjobb/karriere og barn siden vi har så gode ordninger, men i praksis er det vel ikke så enkelt og mange sliter veldig. I Tyskland f.eks. er det mange som velger å ikke få barn og det er mye mer akseptert å være frivillig barnløs der enn her i Norge.

Anonymous poster hash: f3d31...daa
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel litt som å ikke drikke alkohol. Ikke tabu, men de fleste vil lure på hvorfor og synes du er rar.

Anonymous poster hash: 736dd...ae9
  • Liker 1
Skrevet

Helt enig. Virker som folk med barn blir personlig fornærmet når man ytrer at man ikke har lyst på barn. Akkurat som det at jeg ikke har lyst på barn "tramper" på deres selvvalgte liv med barn. De vet selvsagt også at jeg VIL ha barn, jeg bare VET ikke enda, og må oppleve det så jeg skjønner hva de snakker om.

Anonymous poster hash: 0946c...fca
  • Liker 4
Gjest gurimalla
Skrevet

Janteloven lenge leve!

Hva har janteloven med dette å gjøre?

Når det gjelder spørsmål om frivillig barnløshet kan du bare søke her inne så vil du se at det er temmelig normalt...

• Liker 2
Skrevet

Helt enig, TS, tabu er virkelig ordet.

Etter å ha deltatt i mange debatter om frivillig barnløshet her er jeg veldig overrasket over hvor mye sinne, mistenkeliggjøring, sykeliggjøring og hatske angrep et slikt standpunkt vekker. Jeg forstår det rett og slett ikke.

Anonymous poster hash: 49585...754
  • Liker 3
Gjest Blomsterert
Skrevet

Det virker som om det er tabu å si at man ikke ønsker seg barn? Spesielt her i Norge, hvor liksom "alle" vil ha barn. Det er på en måte ikke lov å ikke ønske seg noe som "alle" ønsker seg. Janteloven lenge leve! Mens i de fleste andre europeiske landene er fødselstallene mye lavere enn her i Norge (og de fortsetter vel å synke ennå mer ser det ut som). Her i Norge er det liksom slik at man kan klare både fulltidsjobb/karriere og barn siden vi har så gode ordninger, men i praksis er det vel ikke så enkelt og mange sliter veldig. I Tyskland f.eks. er det mange som velger å ikke få barn og det er mye mer akseptert å være frivillig barnløs der enn her i Norge.

Min eldste,datter sier hun ikke vil ha barn. Jeg respekterer det. No problem. Og det er mest fordi hun er ærlig,åpen og bestemt.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Helt enig, TS, tabu er virkelig ordet.

Etter å ha deltatt i mange debatter om frivillig barnløshet her er jeg veldig overrasket over hvor mye sinne, mistenkeliggjøring, sykeliggjøring og hatske angrep et slikt standpunkt vekker. Jeg forstår det rett og slett ikke.

DET er drøyt! Får meg til å undres på hva "motstanderne"tenker??

Være så jævli frekke og intolerante helt uten grunn. DE velger jo frivillig å FÅ barn.

Gjør de det heller fordi det blir forventet kanskje da? I og med at de bilr så aggresive?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg har mang en gang hørt argumentet at man er egoistisk om man ikke ønsker barn. Og så kommer antakelser om at det sikkert er fordi man ikke vil ødelegge figuren og andre usakligheter ovenfor folk som ikke ønsker barn.

• Liker 3
Skrevet

Noen forstår meg veldig godt at jeg ikke vil ha unger, blant annet mine foreldre. Det er fint. Andre mennesker gir inntrykk av at de ikke bryr seg så mye. Det er også ganske greit. Jeg bestemmer jo over mitt liv.

Men noen mennesker synes jeg er grusom som ikke ønsker meg barn. De kan ikke forstå det. De skal jo ha barn en gang i livet sitt, og derfor må jeg også det! Alle må ha barn! Man må jo føre generasjonen videre, det er jo meningen med livet. Tenk når jeg blir gammel, hvem skal passe på meg da? Dersom jeg ikke vil ha barn, så er jeg en barnehater. Jeg slår sikkert også. Stenger de inne i små kott eller skap. Så grusom er jeg.

Jeg har hørt mye rart, men heldigvis er den sistnevnte gruppen veldig liten i mitt miljø :) Den er jo mye verre på internett.

Anonymous poster hash: 68d2c...cfe
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har virkelig ingen følelse for de som får barn eller ikke får barn. :) På den andre siden omgås jeg folk som har barn,mest fordi de er de eneste som går tur kl 10,på søndagen. Da er mine barn stått opp,spiste,lektw,kranglet,blitt venner igjen, sett på tv og rukket å kjede seg. Mine barnløse venner sover ennå!

Skrevet

Jeg mener det står mer respekt av å ta et valg om å ikke ønske barn, enn å ikke ta noe standpunkt/gjøre det fordi "alle andre gjør det"

Men, du må nok regne med å møte fordommer og folk som misliker at andre går mot strømmen. Selv ville jeg spurt deg hvorfor, ikke fordi jeg misliker at du velger annerledes, men fordi det er interessant at du sannsynligvis har tenkt igjennom, vurdert frem og tilbake og kommet frem til et annet valg enn de fleste. Har inntrykk av at noen ikke ønsker å begrunne sine valg når man velger annerledes og det synes jeg er rart, så lenge folk spør fordi det kan gi en selv større innsikt/ andre perspektiver.

Skrevet

Jeg ville ikke ha spurt hvorfor fordi der kan det mange svar og såre følelser. Alt fra tvitring om frivillig barnløshet til mange ivf forsøk.

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg har møtt ganske mange utenlandske kvinner som misunner skandinaviske kvinner som kan få både barn og karriere, så jeg er ikke i tvil om at det er en reell forskjell på landene.

Utover det synes jeg folk får gjøre som de vil, det er dog en del folk jeg tenker ikke burde fått barn... Kan ikke si jeg opplever at frivillig barnløse blir utsatt for hets.

Skrevet

Jeg har virkelig ingen følelse for de som får barn eller ikke får barn. :) På den andre siden omgås jeg folk som har barn,mest fordi de er de eneste som går tur kl 10,på søndagen. Da er mine barn stått opp,spiste,lektw,kranglet,blitt venner igjen, sett på tv og rukket å kjede seg. Mine barnløse venner sover ennå!

Folk får gjøre som de vil. Men jeg kjenner flere barnløse som er oppe lenge før 10 på søndager, er ute på tur i all slags vær og så videre. Så her omgåes frivillig barnløse og de med barn omhverandre. Mulig det har noe med bosted og utdanningsnivå å gjøre?

Tror det er mindre tabu å være frivilling barnløs dersom en bor urbant enn om en bor på bygda. En vil møte mindre reaksjoner dersom en er i miljøer hvor folk har høgere utdanning. I vårt miljø har alle minimum 3-årig bachelor, de fleste mer, og ingen leer på et øye dersom noen ikke ønsker seg barn.

Anonymous poster hash: c2eae...117

Skrevet

Hva i all verden for slags tvetydig tullesvar er dette?

Er du bare ute blant folk én gang i uka, kl 10 på søndager?

Og/eller prøver du å generalisere på bakgrunn av noen barnløse venner med godt sovehjerte i retning av at barnløse er noen stuegriser og latsabber, i motsetning til dere småbarnsforeldre som alle er sporty friskuser? Hva i alle dager har det i så fall med trådens tema å gjøre?

Snakk om å slå første setning i hjel med resten av innlegget. :filer:

• Liker 6
Skrevet

Folk får gjøre som de vil. Men jeg kjenner flere barnløse som er oppe lenge før 10 på søndager, er ute på tur i all slags vær og så videre. Så her omgåes frivillig barnløse og de med barn omhverandre. Mulig det har noe med bosted og utdanningsnivå å gjøre?

Tror det er mindre tabu å være frivilling barnløs dersom en bor urbant enn om en bor på bygda. En vil møte mindre reaksjoner dersom en er i miljøer hvor folk har høgere utdanning. I vårt miljø har alle minimum 3-årig bachelor, de fleste mer, og ingen leer på et øye dersom noen ikke ønsker seg barn.

Anonymous poster hash: c2eae...117

De her jeg snakker om,har 5årig master og doktorgrad i farmasi og medisin. De jobber veldig mye,på kvelden også. Og reiser veldig mye og da,ja,de sover på søndagen. Og det støtter jeg siden jeg har jobbet i det miljøet og under det presset. Der ser du, det finnes forklaring på alt. Jeg har også venner med barn der barna sover til kl.9. Nei, det er alt for tidlig for dem til å gå tur kl 10. Dere her er veeeeldig sur!
  • Liker 1
Skrevet

Jeg mener det står mer respekt av å ta et valg om å ikke ønske barn, enn å ikke ta noe standpunkt/gjøre det fordi "alle andre gjør det"

Men, du må nok regne med å møte fordommer og folk som misliker at andre går mot strømmen. Selv ville jeg spurt deg hvorfor, ikke fordi jeg misliker at du velger annerledes, men fordi det er interessant at du sannsynligvis har tenkt igjennom, vurdert frem og tilbake og kommet frem til et annet valg enn de fleste. Har inntrykk av at noen ikke ønsker å begrunne sine valg når man velger annerledes og det synes jeg er rart, så lenge folk spør fordi det kan gi en selv større innsikt/ andre perspektiver.

Synes dette er det kjipeste å bli spurt om, spesielt om du selv har barn. Hva sier man da for at du som mor ikke skal bli fornærmet? Jeg selv ønsker ikke å begrunne mine valg nettopp fordi mine ærlige svar ville ha trampet dine foreldretær så hardt ned i grusen at det blir dårlig stemning.

Er vi på tomannshånd og du selv ikke har barn blir det annerledes. Men å være frivillig barnløs er ikke noe som hverken er min hjertesak eller noe som påvirker min hverdag i større grad så det enkleste her blir også å svare "det ligger ikke for meg".

I tillegg bør du være obs på at ikke alle er frivillig barnløs.

:)

• Liker 1
Skrevet

Det finnes et titalls, om ikke hundretalls tråder om akkurat dette temaet på forumet her. Kan du ikke heller lese litt i dem, og eventuelt dra opp igjen den tråden som var forrige uke, eller uka før?

Nei, her på KG er det ikke tabu. Det er helt normalt, og forumet er fullt av mennesker som er veldig åpne om at de ikke ønsker barn.

Skrevet

Jeg har ett barn, men aksepterer at andre ikke ønsker barn. Er jo ikke tvil om at de som er frivillige barnløse har et mer avslappet og harmonisk liv.

Anonymous poster hash: 8b97b...723
Skrevet

De her jeg snakker om,har 5årig master og doktorgrad i farmasi og medisin. De jobber veldig mye,på kvelden også. Og reiser veldig mye og da,ja,de sover på søndagen. Og det støtter jeg siden jeg har jobbet i det miljøet og under det presset. Der ser du, det finnes forklaring på alt. Jeg har også venner med barn der barna sover til kl.9. Nei, det er alt for tidlig for dem til å gå tur kl 10. Dere her er veeeeldig sur!

Ok, så du forteller en anekdote fra vennekretsen din (som ikke hadde noe klart poeng).

Hva har det med temaet for tråden å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...