Gå til innhold

Klær som varmer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en skikkelig frysepinne, så derfor gruer jeg meg ordentlig til vinteren. Hvilken type klær burde jeg jeg se etter? Tenker på klær som varmer godt.

Ull? Bomull? Polyester? :vetikke:
eller pleier det være klær som inneholder litt av begge deler?

Tips til hvilken butikker jeg burde gå i? Har ikke sånn kjempegod råd liksom, og vil helst se litt pen ut selv om det er vinter.

Anonymous poster hash: 9411c...4da
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntetisk kan være veldig varmt det også, men kanskje du skulle høre om de har noe te du kan bruke på helsekosten som virker varmende.

Anonymous poster hash: 0bd32...393
Skrevet

Er vel bare å gå til nærmeste sportsbutikk og kjøpe seg ull i stilongs og overdel, eventuelt superundertøy. Og så bruke sokker med ull i, samt strikkagenser og ullskjerf over. Er du inne, kan du ha på deg raggsokker uten på tynne ullsokker. Også en varm dynejakke da, og votter og lue :) Absolutt ikke vanskelig!

Skal du ut, så kle deg lag for lag; superundertøy innerst, tynn fleece utenpå, og så jakke. Ullstilongs, bukse og så eventuelt overtrekksbukse på de kaldeste dagene.

Anonymous poster hash: 7726a...6eb
  • Liker 1
Skrevet

Ull holder best på varmen. Superundertøy er for når man har et høyt aktivitetsnivå og ønsker noe som transporterer fukt vekk fra kroppen. Ull er i mange tilfeller like bra eller bedre da ull varmer selv om den blir fuktig.

Hvordan forholdet mellom ull, bomull, nylon o.l. burde være i plagget avhenger av hvilke egenskaper du ønsker.

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men slik tenker jeg når jeg handler.

Gensere (samme gjelder kjoler), 100% ull hvis jeg vil ha en virkelig varm genser, da må den i tillegg være litt tykk. Minst 50 % ull i tynnere gensere, helst blandet med andre naturlige materialer. Kan tolerere en liten mengde kunstige fibere avhengig av bruk, pris og ønsket slitestyrke.

Strømpebukse/longs/sokker, mellom 50 til 100% ull avhengig av bruk. Med litt kunststoff øker gjerne slitestyrken og de holder fasongen bedre, blir det for mye så holder de ikke varmen godt nok og spesielt sokker opplever jeg at blir litt for klamme.

Luer/skjerf/votter skal være 100% ull.

Regner både ull, kasjmir, alpakka og mohair som ull når jeg handler, og jeg sjekker alltid vaskelappen når jeg handler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...