Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #1 Del Skrevet 11. juli 2004 Hadde en diskusjon med en kamerat her om dagen, hvor jeg klaget på et en klipp i kort hår var over dobbelt så dyrt for meg som om jeg var mann. Han mente det var helt rimelig, fordi klær og sko for menn var mye dyrere enn for kvinner. Jeg ba han eksemplifisere. Han sa at klærne på Tatler, Ferner Jackobsen, Peak Performance og Marlboro Classics var mye dyrere enn klær for jenter, som kunne gå på H&M, Kapahl og Lindex. Det samme gjaldt sko. Jenter kunne gå på Din sko, mens menn var forvist til Grændsen Skotøimagasin og andre dyre steder. Jeg trodde ikke mine egne ører. Jeg sa at H&M har da herreavdeling, de har Dressmann og herrevdelign på Cubus. Din sko selger herreesko, det samme gjør andre billige skokjeder. "Jamenn de billige herreklærne er ikke noe fine, og man ønsker jo ikke å se ut som en fattiglus som ikke har råd til klær" Neivel, sa jeg. Mange kvinner mener jo også dette om billigbutikkene for kvinner, og handler derfor på dyrere steder. Alternativet for menn finnes, men min venn nekter å bruke dem. Da kan man ikke klage på diskriminering. Men, jo, han mener bestemt at han blir diskriminert, og at kvinner derfor ikke kan klage på at de blir diskriminert på andre områder i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 11. juli 2004 #2 Del Skrevet 11. juli 2004 Ja og nei. De diskrimineres ikke ved å ikke ha alternativer. De diskrimineres ved at alternativen er få. Både menn og kvinner kan kjøpe klær til både den ene og den andre prisen. Men jeg tror det er flere klesbutikker og større utvalg for oss kvinner. Jeg er ikke skråsikker, men jeg tror det er sånn her i byen i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 11. juli 2004 #3 Del Skrevet 11. juli 2004 fasongen på klærne til mennens billigere alternativer er ofte veldig rare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 11. juli 2004 #4 Del Skrevet 11. juli 2004 Jeg tror jeg bare hadde flirt av han, for det der er noe av det dummeste jeg har hørt. Det er jo hans valg å kjøpe de dyre klærne, for billigere klær finnes jo. Dårligste argumentene jeg har hørt på lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. juli 2004 #5 Del Skrevet 11. juli 2004 Jeg tror jeg bare hadde flirt av han, for det der er noe av det dummeste jeg har hørt. Det er jo hans valg å kjøpe de dyre klærne, for billigere klær finnes jo. Dårligste argumentene jeg har hørt på lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 11. juli 2004 #6 Del Skrevet 11. juli 2004 Jeg tror jeg bare hadde flirt av han, for det der er noe av det dummeste jeg har hørt. Det er jo hans valg å kjøpe de dyre klærne, for billigere klær finnes jo. Dårligste argumentene jeg har hørt på lenge. Helt enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tusjen Skrevet 11. juli 2004 #7 Del Skrevet 11. juli 2004 Dressmann har da billige dresser, dongeri, undertøy, gensere, jakker og skjorter.. Mye fint der, men mangler selfølgelig ett fint merke.. Jeg tror ikke det er noe verre for "mannfolk" å finne seg billige klær enn det er for oss damer.. Dressmann er kun for "mannfolkene".... tusjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #8 Del Skrevet 11. juli 2004 Jeg tror jeg bare hadde flirt av han, for det der er noe av det dummeste jeg har hørt. Det er jo hans valg å kjøpe de dyre klærne, for billigere klær finnes jo. Dårligste argumentene jeg har hørt på lenge. Jeg er enig med deg. Men når jeg sier dette, så sier han bare: "Jamenn de billige herreklærne er ikke noe fine, og man ønsker jo ikke å se ut som en fattiglus som ikke har råd til klær" Som om H&M oser av eksklusivitet og klasse.... (Og vi snakker her om vanlige hverdagsklær, som underbukser, t-skjorter, dagligbukser osv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 11. juli 2004 #9 Del Skrevet 11. juli 2004 Hm. Kjenner en sånn mann. Handler klær to ganger i året, kun i dyre butikker. Han har med andre ord få men dyre og varige klær. Er han i herreavd. på H&M kaster han et blikk rundt og sier: "nei, her er det ikke noe". Kanskje det ofte er slik at kvinner handler kvantitet, vi liker å ha masse ulike topper (fra H&M) å velge mellom, og som kan kastes med "god samvittighet" når de blir stygge etter 10 vask, mens menn trives med færre klær som skal holde i årevis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #10 Del Skrevet 11. juli 2004 Jamenn vennen min ønsker jo billigere butikker fordi han vil handle like mye som jenter. Men de billige butikkene som finnes liker han ikke pga stygge klær og dårlig kvalitet. Derimot mener han et billigbutikkene for jenter er kjempebra. Han ønsker seg mao billigbutikker for menn som selger kvalitetsmerkeklær til en lav pris. For det mener han kvinner har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2004 #11 Del Skrevet 11. juli 2004 som gutt vil jeg si at han høres helt tullete ut. er han soss? har ikke mye respekt for folk som kjøper klærne for merkelappen i nakken og ikke for hvordan de ser ut å føles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 11. juli 2004 #12 Del Skrevet 11. juli 2004 Jeg vil påstå de også har utvalg. Men så spørs det hva de velger å gå med: skjorter og dress opplegg eller dongri og alrighte gensre o.l. Skal de ha skjorter og dress kan nok kvalitet lønne seg. Men etter skjortetester fra fagfolk har det vist seg at skjorter på h&m (tror jeg det var) til 200 kroner scorte like bra som skjorter til 1000 kroner i et eller annet merke... Skal de ha en annen stil som sier dongri eller annen type bukse kan Jack & Jones, Carlington o.l. gi gode klær med god passform uten at det koster all verden. Det samme gjelder damer. Skal vi ha alt i samme stil og se klassisk og pen ut over alt, ja da blir det dyre butikker med dyre merker for å få det gjennomført og kvalitetsbevisst. Skal vi ha en litt annen stil kan h&m være godt nok, eller mange av de andre butikkene; vero moda, fame o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 11. juli 2004 #13 Del Skrevet 11. juli 2004 Jamenn vennen min ønsker jo billigere butikker fordi han vil handle like mye som jenter. Men de billige butikkene som finnes liker han ikke pga stygge klær og dårlig kvalitet. Derimot mener han et billigbutikkene for jenter er kjempebra. Han ønsker seg mao billigbutikker for menn som selger kvalitetsmerkeklær til en lav pris. For det mener han kvinner har. Åja, da henger jeg med Han har kanskje rett i at det er langt flere billigbutikker for jenter enn for gutter (men det har vel litt med interesse og etterspørsel å gjøre? Jenter har vel stort stort sett vært større kles-forbrukere enn menn?) Men det er jammen meg mye trash og lite bra i billigbutikkene for kvinner og! Og selvfølgelig kan han finne rimelige og bra klær hvis han ikke er avhengig av et merke å vise til. Men han må vel lete litt (akkurat som vi må..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #14 Del Skrevet 11. juli 2004 Men det er jammen meg mye trash og lite bra i billigbutikkene for kvinner og! Og selvfølgelig kan han finne rimelige og bra klær hvis han ikke er avhengig av et merke å vise til. Men han må vel lete litt (akkurat som vi må..) Nettopp! Har selv en samboer som er vokst opp med kun Armani, Yves Saint Laurent osv. Selv han har nå sommerbukser fra Dressmann, skjorte og underbukser fra H&M og sko fra Økonomisko. Og han stortives og syens en helt ny verden har åpent seg opp. Klart at ikke man alltid finner noe man liker, men det gjør da ikke jeg heller på billigbutikker.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 11. juli 2004 #15 Del Skrevet 11. juli 2004 Jeg har inntrykk av at gutter generelt har en sperre mot kjedebutikker, i mye større grad enn jenter, som ofte mikser og matcher. Samboeren min er ikke så veldig snobbete, men klær handles nesten aldri på HM, Dressmann osv, men aller helst på Mexx o.l. Unnskyldningen er at han shopper sjeldnere enn meg. Nå shopper ikke jeg såå mye, og det blir gjerne i midprice (Mexx, Inwear, Filippa K osv)-sjiktet, og HM har jeg nesten kuttet helt. Men for meg er det et bevisst valg, og jeg syter ikke av den grunn. Jeg synes det blir helt kokt å argumentere at jenter kan få "fine" klær på billigbutikkene, mens det ikke finnes noe for gutter, når realiteten rett og slett er at han er for kresen og opptatt av merker til å sette sine bein på slike butikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 11. juli 2004 #16 Del Skrevet 11. juli 2004 Prisen på herreklede skal eg ikkje seia noko på, der går det an å finna klede i ulike prisklassar. Utvalget derimot er ikkje noko å skryta av; det er lite variasjon i både fargar og stilartar. Det gjer det lite freistande å gå og shoppa etter noko nytt - det er jo ikkje noko nytt, berre ulike (små) variasjonar av det gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #17 Del Skrevet 11. juli 2004 når realiteten rett og slett er at han er for kresen og opptatt av merker til å sette sine bein på slike butikker. Jeg har prøvd å si det til han, at dette er jo et valg han tar; å ikke benytte seg av de billige alternativene. Men han får det til å høres ut som om dette er helt umulig (som om han nektes adgang eller alle klærne er i en stil han ikke liker) og det derfor er synd på ham. Sannheten er jo at han har en helt ordinær stil, hverken preget av mote eller andre krummelurer, så han hadde garantert funnet seg noe. Men han nekter å gå i slike butikker. Og jeg blir skikkeig hissig når ahn sammenlikner dette med at kvinner tjener dårligere enn menn, for å vise at menn også blir diskriminert og at det nesten er greit, for de har større utgifter.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 13. juli 2004 #18 Del Skrevet 13. juli 2004 Tror ikke jeg har noe nytt å tilføye debatten, annet enn at jeg også synes han virker veldig urimelig. Synes ikke det er så mye fint på H&M osv. for jenter heller... For ikke å snakke om håpløse størrelser! Kvinner kommer da ikke i kun S, M og L! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. juli 2004 #19 Del Skrevet 13. juli 2004 Hei hei poirot.... For veldig veldig mange år siden var det litt stas å handle på tatler og ferner jacobsen (lenge før smart club begynte å selge paller med ralph lauren poloskjorter til 99 kroner og hvermansen dro til bangkok med lacoste underbusker i bagasjen hjemover).... Men det er lenge lenge siden. Jeg trodde at folk flest forsto at merkeklærne og de piratkopierte skjortene er laget i de samme fabrikkene med de samme arbeiderne, men forskjellige leverandører... Denne fasadejaget det er å ha bruke merkeklær (eller henge med sånne folk) tror jeg bunner i et veldig forenklet forhold til status og "merke"varer.... allerede fra barndommen blir mennesker indoktrinert av dette fasadejage som i beste fall kan forklares av desinformasjon. Hvorfor er det flere barn som forbinder lacoste med krokodille, enn en krokodille...? Lacoste forteller barn er krokodillens navn... Jeg har alltid handlet billig klær, kjøper som regel når det henger på brukthylla, dvs varer som er satt ned 50 % sikkert 6 ganger gjennom 3 år, kan endelig brukes... Mange mennesker tror det er viktig å framstå i godt lys, noen tror til og med at klær har noe å si for dannelse og klasse, og ikke at man blindt forherliger utenlandske motemagasiner.... Det må være deilig det, å la noe så simpelt som en annonse i TIME være avgjørende for hva man føler velbehag i.... Waco Skulle ønske jeg hadde like enkle gleder.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. juli 2004 #20 Del Skrevet 13. juli 2004 med at kvinner tjener dårligere enn menn' date=' ....[/quote'] Grunnen til at kvinner tjener dårligere enn menn er at de fleste kvinner vil ha en mann som tjener litt bedre enn henne selv.. Men dette visste du fordi vi har snakket om det før... =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå