AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #1541 Skrevet 15. september 2014 Dere uttaler altså både a-lyden og u-lyden? Det har aldri jeg hørt før i alle fall. A-u-rora klatrer i et ta-u? Det er en dialekt-ting. Jeg kommer fra indre østland, og vi uttaler diftongen au, "som den skal gjøres", altså som en egen lyd, noe ala øu. Mannen min er fra Grenlandsområdet, og der sier alle tydelig og sterk ÆVV. Sævv (sau), sævs, Ævvrora. Altså, jeg sier maur= Møur, han = Mævr Anonymous poster hash: be178...cbf
Gjest Riskjeks Skrevet 15. september 2014 #1542 Skrevet 15. september 2014 Det er en dialekt-ting. Jeg kommer fra indre østland, og vi uttaler diftongen au, "som den skal gjøres", altså som en egen lyd, noe ala øu. Mannen min er fra Grenlandsområdet, og der sier alle tydelig og sterk ÆVV. Sævv (sau), sævs, Ævvrora. Altså, jeg sier maur= Møur, han = Mævr Anonymous poster hash: be178...cbf Jeg er fra samme område som mannen din Har som sagt aldri hørt noen uttale Aurora på en annen måte en Ævrora. Maur, tau osv har jeg hørt nordvestlendinger si på en annen måte (noe ala "ao").
Puny Skrevet 15. september 2014 #1543 Skrevet 15. september 2014 (endret) Dere uttaler altså både a-lyden og u-lyden? Det har aldri jeg hørt før i alle fall. A-u-rora klatrer i et ta-u? Det er veldig vanlig, jeg er fra Oslo og sier mjAU, sAU,tAU etc. Hadde aldri tenkt på det med Aurora før, syntes ikke ÆVrora er noe fint jeg heller... Edit: skrivefeil Endret 15. september 2014 av Zereta
Millimani Skrevet 15. september 2014 #1544 Skrevet 15. september 2014 Æv istedenfor Au er stygt, rett og slett stygt. Men sånn er det i Grenland, at au uttales tilnærma likt æv
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #1545 Skrevet 15. september 2014 Hvordan blir det på engelsk egentlig? Jeg med innlegget om Aurore. Blir det typ Ah-roar eller noe? Anonymous poster hash: ee1e7...457
Gjest Riskjeks Skrevet 15. september 2014 #1546 Skrevet 15. september 2014 Hvordan blir det på engelsk egentlig? Jeg med innlegget om Aurore. Blir det typ Ah-roar eller noe?Anonymous poster hash: ee1e7...457 På fransk blir i alle fall Aurore/Eurore uttalt som noe i retning av "Årår", regner med det er omtrent det samme på engelsk.
Gjest Riskjeks Skrevet 15. september 2014 #1547 Skrevet 15. september 2014 Det er veldig vanlig, jeg er fra Oslo og sier mjAU, sAU,tAU etc. Hadde aldri tenkt på det med Aurora før, syntes ikke ÆVrora er noe fint jeg heller... Edit: skrivefeil Jeg prøvde å sette bindestrek for å understreke hva jeg mente, er ikke så lett når man sitter bak en skjerm... Det jeg lurte på, var om du ikke uttalte diftongen au, men delte den opp i to lyder, a og u. DET har jeg i alle fall aldri hørt før. Og alle jeg har møtt fra Oslo-området sier "æv" og "sæv". Mulig du ikke skjønner hva jeg mener... 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #1548 Skrevet 15. september 2014 Jeg prøvde å sette bindestrek for å understreke hva jeg mente, er ikke så lett når man sitter bak en skjerm... Det jeg lurte på, var om du ikke uttalte diftongen au, men delte den opp i to lyder, a og u. DET har jeg i alle fall aldri hørt før. Og alle jeg har møtt fra Oslo-området sier "æv" og "sæv". Mulig du ikke skjønner hva jeg mener... Mannen min fra Grenland hører nesten ikke forskjell. Men det er en stor forskjell. Andre østlendinger sier mer møur, mens dere sier mævr, men klar æ og nesten trykk på v. Dette gjelder i alle ord med au. Anonymous poster hash: be178...cbf
AnonymBruker Skrevet 15. september 2014 #1549 Skrevet 15. september 2014 Har en gutt som heter Leon. Venter nå et barn til, men finner ikke guttenavn! Blir det jente blir det Emilie. Noen forslag til guttenavn?Anonymous poster hash: 35a80...13c 1
Puny Skrevet 15. september 2014 #1550 Skrevet 15. september 2014 Jeg prøvde å sette bindestrek for å understreke hva jeg mente, er ikke så lett når man sitter bak en skjerm... Det jeg lurte på, var om du ikke uttalte diftongen au, men delte den opp i to lyder, a og u. DET har jeg i alle fall aldri hørt før. Og alle jeg har møtt fra Oslo-området sier "æv" og "sæv". Mulig du ikke skjønner hva jeg mener... hehe, nei da diftongen uttaler jeg selvfølgelig ikke a og u for seg selv. Men det uttales nok begge deler i Oslo, som du sier. Noen sier sau og noen sævv. Jeg tror bare aldri jeg har hørt det i forbindelse med et navn, tror ikke jeg har hørt noen si Ævrora før, men det er tydeligvis vanlig det også...
AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #1551 Skrevet 16. september 2014 Hvis vi er så heldige å få en jente (prøvere) skal hun hete Frøya :-) gutten Odin Anonymous poster hash: c2e6f...23c
kaprifolen Skrevet 17. september 2014 #1552 Skrevet 17. september 2014 Hva syntes dere om Sophia og Olivia? ..Og hva syntes dere om Philip og William? Sophia har jeg aldri likt noe særlig, ei heller Sofie. De andre er flotte navn, mye brukt i dag, men like fullt flotte!
baebae Skrevet 17. september 2014 #1553 Skrevet 17. september 2014 Hvorfor tok du det med da, når denne tråden handler om norrøne guttenavn? men herre jesus så vanskelig du skulle være da.. la folk skrive hva de vil, for god's sake
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #1554 Skrevet 17. september 2014 Jeg er endelig gravid (Hurra!) Vi har tenkt å holde oss til skikkelig go`norske navn Solveig Solbjørg Ragnar Runar Einar Mari Hildegunn Ola Anonymous poster hash: 02af9...eda 2
seleneluna Skrevet 18. september 2014 #1555 Skrevet 18. september 2014 Jeg er endelig gravid (Hurra!) Vi har tenkt å holde oss til skikkelig go`norske navn Solveig Solbjørg Ragnar Runar Einar Mari Hildegunn OlaAnonymous poster hash: 02af9...eda Ola og Solveig <3 1
Millimani Skrevet 18. september 2014 #1556 Skrevet 18. september 2014 Jeg er endelig gravid (Hurra!) Vi har tenkt å holde oss til skikkelig go`norske navn Solveig Solbjørg Ragnar Runar Einar Mari Hildegunn Ola Anonymous poster hash: 02af9...eda Runar og Mari
Puny Skrevet 18. september 2014 #1557 Skrevet 18. september 2014 Jeg er endelig gravid (Hurra!) Vi har tenkt å holde oss til skikkelig go`norske navn SolveigSolbjørgRagnarRunarEinarMariHildegunnOla Anonymous poster hash: 02af9...eda Gratulerer!!!! Mari, Ola, Ragnar, Einar syntes jeg var kjempefine. Jeg er ikke så glad i sol-navn, men det er jo en smakssak...
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #1558 Skrevet 18. september 2014 Først og fremst.. 1) Tar imot tips til gode dobbeltnavn! Noen som klinger godt. 2) Kan noen her komme på fine variasjoner av navnet Adrian? Jeg foreslo Arian hjemme, men det falt ikke i god jord da det ga samboeren assosiasjoner til nazistene om jeg ikke tar feil.. Tips?! Navn jeg liker (for å gi dere et inntrykk) Sofia, Oline, Othilie, Iben, Mille, Saga, Eiril, Ava, Ive, Vilje. og Evan, Isak, Milian, Samue, Anwar, Iver, Severin. 3) Jeg kunne også gjerne tenke meg varianter av Marit og Anna, om noen har forslag Anonymous poster hash: 459f9...236
Arianna Skrevet 18. september 2014 #1559 Skrevet 18. september 2014 Ida Sofie og Anna Sofie sto høyt på listen her om vi skulle få jente!
Gjest Belle âme Skrevet 18. september 2014 #1560 Skrevet 18. september 2014 Jeg er endelig gravid (Hurra!) Vi har tenkt å holde oss til skikkelig go`norske navn Solveig Solbjørg Ragnar Runar Einar Mari Hildegunn OlaAnonymous poster hash: 02af9...eda Solbjørg var så søtt! Elsker Einar. Ola og Runar er og pene. Hildegunn og Solveig er pene.
Fremhevede innlegg