Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spansk (sør-amerikansk). Navnet er latin-amerikansk, tror jeg. Dermed er det vel den uttalen som er "riktig", selv om man selvsagt kan finne på en annen uttale på norsk. Men da mener jeg i alle fall at man må si "no-ell" og ikke "no-elle".

Uansett høres det ut som noe en tenåring eller en veldig harry person ville kalt barnet sitt...

Dobbel l utalles j på spansk

Anonymous poster hash: 5b290...7e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dobbel l utalles j på spansk

Anonymous poster hash: 5b290...7e2

Ikke i Sør-Amerika.

Edit: Men det er forøvrig irrelevant i denne tråden. Noelle er et fransk navn.

Endret av Chloe-
Skrevet

Syns Ada og Noelle er fine navn hver for seg, men passer ikke sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Liker du dem ikke, så er jo selvsagt det greit - men Tor virker det som er tilbake igjen, og selv synes jeg det er flott!

Siden dere skal kalle opp bør gutten i hvert fall ha et navn på T og gjerne TO. Hva med:

Tobias

Tom

Torbjørn (nydelig, synes jeg!)

Tord (også flott!)

Hva med Tormod? :)

Anonymous poster hash: 467d0...9f2

Skrevet

Liker du dem ikke, så er jo selvsagt det greit - men Tor virker det som er tilbake igjen, og selv synes jeg det er flott!

Siden dere skal kalle opp bør gutten i hvert fall ha et navn på T og gjerne TO. Hva med:

Tobias

Tom

Torbjørn (nydelig, synes jeg!)

Tord (også flott!)

Tobias er veldig fint, men føler ikke at det blir oppkalling da navnene for meg er to helt forskjellige :P

Tord syns jeg er kjempe fint også, men samboer vet ikke helt hva han syns om det :P

Skrevet

Hmm..ikke noe jeg ville gått for selv. Ada er jo greit det, men Noelle...av en eller annen grunn får det meg til å tenke på julenissen :klo:

Anonymous poster hash: 244ba...2f8

Ikke så rart, betyr det ikke jul? Jul på fransk er "noël".

Gjest Riskjeks
Skrevet

Navnet er fransk og utalles Noell. Å si det uttales noedskji eller whatever er bare sprøyt.

Anonymous poster hash: a11b7...f71

For noe tull!

Anonymous poster hash: 08651...0b8

Nei, det er et fransk navn. Noëlle, forenklet til Noelle.

Det er ikke "tull", nei. Et kjapt søk på google viser at noen påstår det har latinamerikansk opprinnelse, andre påstår fransk, og andre igjen påstår engelsk. Hvis det skal uttales på spansk, blir det jo feil å si noeLLe, da to l-er på spansk blir en sånn rar lyd for jeg prøvde å forklare. Kjenner noen som heter det med den uttalen, så det er ikke noe jeg har funnet opp ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å kalle jenta vår Wilma Noor. Hva syns dere? :) vi bor i utlandet nå og barnet kommer til å få et kort internasjonalt etternavn. Klinger det bra i ørene deres?

Anonymous poster hash: f6e62...e4f

Skrevet

Vi vurderer å kalle jenta vår Wilma Noor. Hva syns dere? :) vi bor i utlandet nå og barnet kommer til å få et kort internasjonalt etternavn. Klinger det bra i ørene deres?

Det er et kurant navn i seg selv, men jenta kommer jo til å måtte stave "Noor" hver dag resten av sitt liv. Dere kan like godt kalle henne Wilma Noor-med-to-o-er, for det er det hun kommer til å hete.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke "tull", nei. Et kjapt søk på google viser at noen påstår det har latinamerikansk opprinnelse, andre påstår fransk, og andre igjen påstår engelsk. Hvis det skal uttales på spansk, blir det jo feil å si noeLLe, da to l-er på spansk blir en sånn rar lyd for jeg prøvde å forklare. Kjenner noen som heter det med den uttalen, så det er ikke noe jeg har funnet opp ;)

1. Jeg finner ingen kilder på at det er latinamerikansk. Finner mange kilder på at det er fransk og delvis latinsk (IKKE det samme som latinamerikansk.

2. To l-er på spansk blir i hovedsak J! Den lyden du prøver å beskrive gjelder kun visse land i sør-Amerika.

3. Hvis du kjenner noen som uttaler Noelle som noeisj er de et VELDIG marginalt unntak for hvordan navnet uttales globalt.

• Liker 4
Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

1. Jeg finner ingen kilder på at det er latinamerikansk. Finner mange kilder på at det er fransk og delvis latinsk (IKKE det samme som latinamerikansk.

2. To l-er på spansk blir i hovedsak J! Den lyden du prøver å beskrive gjelder kun visse land i sør-Amerika.

3. Hvis du kjenner noen som uttaler Noelle som noeisj er de et VELDIG marginalt unntak for hvordan navnet uttales globalt.

1. Her f.eks http://www.betydning-babynavn.com/n/Noelle

2+3. OK, men da er vel hun jeg snakker om fra et av de landene da. Poenget er at det er uttalen der. Om det er en uvanlig uttale, kan du vel strengt tatt ikke uttale deg om hvis det bare er noe du tror fordi du ikke har hørt det... Mange navn og uttaler jeg ikke har hørt heller, det betyr ikke at de er uvanlige.

Uansett, det er et fælt navn som høres harry ut, på linje med de andre sukkerspinn-navnene enkelte bruker nå for tiden.

Endret av Riskjeks
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fint.

I landet jeg bor i Noor også et helt vanlig navn, kjempeflott! :)

Anonymous poster hash: d5274...d41

Skrevet

Synes det var veldig fint :)

Jeg venter ikke barn, men er fortsatt veldig glad i å se på navn :fnise: Jeg liker godt navn med lang norsk tradisjon og gjerne norrønt opphav - f.eks. Eirik, Storm, Jarl, Knut og Øyvind. Men sliter litt med å finne jentenavn i samme stil. Det blir ofte veldig staut og lite feminint, men jeg vil absolutt ikke ha et sukkersøtt navn heller. Noen tips?

Gjest Riskjeks
Skrevet

Synes det var veldig fint :)

Jeg venter ikke barn, men er fortsatt veldig glad i å se på navn :fnise: Jeg liker godt navn med lang norsk tradisjon og gjerne norrønt opphav - f.eks. Eirik, Storm, Jarl, Knut og Øyvind. Men sliter litt med å finne jentenavn i samme stil. Det blir ofte veldig staut og lite feminint, men jeg vil absolutt ikke ha et sukkersøtt navn heller. Noen tips?

Jeg liker også norrøne navn, og er enig med deg ang dette med norrøne jentenavn. Synes nok norrøne guttenavn er finere enn jentenavnene, ja... Liker de vanligste norrøne jentenavnene, som Ingrid, Astrid, Ragnhild osv. Jorid er et annet norrønt jentenavn jeg liker :)

• Liker 1
Skrevet

Når tiden kommer har jeg og samboer blitt enige om å kalle opp sønnen vår(om vi får en da vel og merke) etter pappaen til svigerfar og pappa til min pappa som het Tor og Torstein. Men jeg vil ikke kalle han for en av de to navnene da jeg ikke liker det og føler det er gammelt om dere forstår.. Så jeg lurte på om dere vet om noen fine varianter av disse to navnene? :)

Tenkt litt på Tarjei, da dette er et av mine favorittnavn, men er usikker på om det blir innafor mtp oppkalling? På wikipedia står det at det er en variant av Torgeir, som jo igjen er en variant av Tor..

Tomas

Tony

Toby

Det trenger vel ikke nødvendigvis begynne på to® ? VikTOR foreksempel? :P

Liker ikke de gamle navnene. Har ville hatt navn på TO selv, men ikke lett..

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om Olav.

Anonymous poster hash: 6bc0e...451

Fint .

Anonymous poster hash: af95f...a57

Gjest Riskjeks
Skrevet

Tomas

Tony

Toby

Det trenger vel ikke nødvendigvis begynne på to® ? VikTOR foreksempel? :P

Liker ikke de gamle navnene. Har ville hatt navn på TO selv, men ikke lett..

Thomas, som du nevner, er vel mye eldre enn de norrøne navnene.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...