Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sirkelen
41 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg kjenner Cornelia. Helt fantastisk jente. Herlig personlighet!  :)  Det gjør noe positivt med mine assosiasjoner rundt navnet. Valentina høre ut som ei flott dame.

Begge er vakre, elegante navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet ikke kjønn, men har følgende navn på listen:

Amund

Ada

Konstanse

Eira

Mie

Kornelia

Mikkel

Adam

Hermine

Hva ville dere valgt? Flere forslag? 

Anonymkode: bf710...808

Kornelia og Mikkel er mine favoritter her! 

Slenger på Aurora, Iris, Louise, Matilda, Amanda og Hedvig som forslag til jente, og Ludvig, Olai, Arthur, Elliot og Anton til gutt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om Filippa? 

Anonymkode: df33b...757

Veldig veldig fint! Men uttalen er litt uvant for mange.

Endret av Snurrepurre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Vi vet ikke kjønn, men har følgende navn på listen:

Amund

Ada

Konstanse

Eira

Mie

Kornelia

Mikkel

Adam

Hermine

Hva ville dere valgt? Flere forslag? 

Anonymkode: bf710...808

Jeg liker Ada, Konstanse, Eira og Kornelia. Ingen av guttenavnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Arthur, Alfred, Anton eller Albert?

Anonymkode: f1b47...de3

Arthur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Arthur, Alfred, Anton eller Albert?

Anonymkode: f1b47...de3

Anton er fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
7 timer siden, Sirkelen skrev:

Problemet er bare at med et slikt strengt kriterium blir det ganske vanskelig å finne navn hentet fra historiske og mytiske skikkelser man kan bruke. Jeg har selv Alexander som mellomnavn, et navn som selvfølgelig stammer fra Alexander den store, den gresk-makedonske kongen som erobret Perserriket og det meste av den kjente verden. En aggressiv hærfører som utvilsomt kostet hundretusener av mennesker livet. Blir det ikke helt feil å oppkalle et barn etter en slik imperialistisk figur? Du kan selvfølgelig si at det er et vanlig navn, men grunnen til at det ble det er selvfølgelig på grunn av Alexander den stores verdenshistoriske berømmelse. Man må jo vurdere en historisk/mytisk skikkelse som helhet, både de lyse og de mørke sidene. Alexander symboliserer tapperhet, styrke og det store mulighetene i enkeltmennesket. En mann som antakelig reddet Hellas fra å bli slukt av perserne, en gang for alle, og dermed er en sivilisasjonshelt. 

Cesare er et svært vanlig italiensk navn, selvfølgelig oppkalt etter Julius Cæsar. Du finner det også i mer spansk-talende land. Er hans arv og assosiasjoner bare positive da? Litt av en horebukk (unnskyld uttrykket) med klart overdrevne tanker om seg selv. Men han skapte et keiserrike og preget historien for alltid.

Mytiske skikkelser er minst like blandede i positive og negative assosiasjoner. Det er vanskelig å argumentere for at Helena av Troja førte så mye godt med seg for noen. Men hun har likevel alltid vært et ikon for kvinnelig skjønnhet og kjærlighetens vanvittige styrke (uansett konsekvenser). De norrøne gudene og vikingheltene mange av oss er oppkalt etter hadde jo sine sider de og. 

Antikkens mennesker brukte sjelden gudenavn, nettopp fordi dette var guder de trodde på, eller i det minste respekterte som opphøyde skikkelser i forfedrenes nedarvede religion. Jeg vil tro de lett kunne synes det var lite respektfullt og/eller veldig forvirrende for andre å oppkalle sine barn etter disse gudene. Men det forekom faktisk, jeg har lest mye gresk-romersk historie.

Mitt grunnleggende poeng er dette: vi er alle mennesker. Vi har alle både svakheter og store sider. Mytiske og historiske skikkelser er bare mennesker satt i et mer episk format. Jeg synes faktisk barn har godt av å lære seg dette, og ikke gå rundt i en Disney-verden av «godt mot ondt». Tapet av kulturell dannelse i samfunnet er så stort at nesten alt som kunne satt dette på kartet igjen hadde vært en god ting.

 

Men dette er jo nettopp det jeg påpekte - når navnene er vanlige, "glemmer" man den "opprinnelige" (dersom noe sånt finnes) navnebæreren. Derfor finnes det ingen slike assosiasjoner til f.eks Alexander og Helene, siden dette er vanlige navn i hele den europeiske kulturkretsen. Jeg kommer jo ikke med noen strenge krav til historiske navn i det hele tatt, min mening er bare at sjeldne historiske/mytologiske navn med negative assosiasjoner bør brukes med forsiktighet. Med vanlige navn kan man jo alltids finne en historisk person med det navnet som har gjort noe fælt, men det betyr jo ingenting, nettopp fordi navnet er vanlig. 

Ta gjerne frem historiske navn, men sett deg såpass inn i historien at du velger et uten overveiende negative assosiasjoner, er mitt budskap. For velger man slike, vitner det mer om kunnskapsløshet enn om kunnskap, etter min mening... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns dere om navnet Eliana? 

Anonymkode: 71bfc...72a

Fint om dere har aner fra Polen, Russland eller Litauen :) 

Anonymkode: 64290...6d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns dere om navnet Eliana? 

Anonymkode: 71bfc...72a

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint om dere har aner fra Polen, Russland eller Litauen :) 

Anonymkode: 64290...6d9

Helt enig. Et veldig fint navn, men litt sånn øst-europeisk feeling. 

Anonymkode: f1b47...de3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sara, Saga eller Sally?

Anonymkode: 9d46a...b92

Sara er fint og stødig - funker på alle språk. Saga er fint, tøft og et populært nå-navn, mens Sally ikke gir meg noe. 

Anonymkode: f1b47...de3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sara, Saga eller Sally?

Anonymkode: 9d46a...b92

Saga er kjempefint! Sara er heller ikke så verst egentlig :) Mens Sally overhodet ikke er noe fint 😬

Anonymkode: 3c648...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...