Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff dette var det ikke et bra navn. Beklager TS, jeg synes det blir feil på mange plan. Foreldre kommer til å le av dere, snakke om at dere skal oppdra en prins som får alt han vil ha siden alt Midas tar i blir til gull, dette blir nok en stor snakkis. Redd du allerede stigmatiserer barnet ditt fra fødselen av da. Jeg er lærer og ser stadig at slike navn ikke blir tatt godt imot- verken av voksne eller barn, og dere vil nok bli sett på som en litt skrullete familie av de voksne... dette sier jeg fordi jeg ser det selv i jobben min. 

 

Anonymkode: dfc57...7ba

Takk for en saklig konstruktiv tilbakemelding. 

Det er sant det du sier der. Ønsker jo ikke det for barnet vårt. 

Føler meg helt desp etter en enighet om navn merker jeg.

Ts

Anonymkode: 02655...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle navn kan jo barn finne på noe å erte for, så tror ikke det er det det står på

Anonymkode: 6b842...b42

Selvfølgelig, men noen navn står ut mer da. Hva med Vidkun og Adolf? Det er grunner til at dette er lite brukte navn pga bagasjen de har med seg. Et navn som Midas, så vill ikke kallenavnene og ertingen slutte på skolen, det vil nok vedvare hele livet: Hei Midas her, Å ja som kongen? kommer jo til å være standardsvaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han har gresk opprinnelse fra min side og norsk fra fars.

Vi er fryktelig uenige om navn, og i går dukket denne sagnen om kong midas opp, og vi lekte bare litt med tanken. 

Føler det klinger bra på begge språk, men aldri hørt andre som heter det.

Anonymkode: 02655...d0f

Jeg husker  best Micro Midas, En skurk fra Daonaldblader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff dette var det ikke et bra navn. Beklager TS, jeg synes det blir feil på mange plan. Foreldre kommer til å le av dere, snakke om at dere skal oppdra en prins som får alt han vil ha siden alt Midas tar i blir til gull, dette blir nok en stor snakkis. Redd du allerede stigmatiserer barnet ditt fra fødselen av da. Jeg er lærer og ser stadig at slike navn ikke blir tatt godt imot- verken av voksne eller barn, og dere vil nok bli sett på som en litt skrullete familie av de voksne... dette sier jeg fordi jeg ser det selv i jobben min. 

 

Anonymkode: dfc57...7ba

Jeg forstår hva du mener, men synes slett ikke at Midas er en «versting» sånn sett. Det er hentet fra en flott klassisk gresk myte, i likhet med mange vakre navn som Helene, Hektor, Aurora, Diana, Kassandra, Iris, Maia, Jason og Phoenix (det siste brukes ikke på norsk). Det er forøvrig masser av navn med gresk-romersk opphav. 


Jeg synes det er trist at videreføring av gamle navn og innføringen av nye og originale (men fremdeles vakre) navn skal hindres av den ekle mobbementaliteten blant endel umodne barn og tilbakestående voksne. Slike menneskers råttenskap burde ikke ha noe å si. Mange av de fineste navn jeg har møtt på har vært slike sjeldenheter, som voksne har vært tøffe og reflekterte nok til å gi sine barn. Ingen grunn til ukritisk gjenbruke de samme navn, gang på gang, når vi har en slik rik kulturarv å ta fra. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet ikke kjønn, men har følgende navn på listen:

Amund

Ada

Konstanse

Eira

Mie

Kornelia

Mikkel

Adam

Hermine

Hva ville dere valgt? Flere forslag? 

Anonymkode: bf710...808

Vi har helt lik smak 😊 Amund er det fineste av guttenavnene, og jentenavn.. hm, Mie og Konstanse. Mie Konstanse funker det 😉

Anonymkode: df33b...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller havnet i luksusfellen fordi han trodde alt han tok i ble til gull, og skjønte ikke at det ikke var han det handlet om 😅

Jo mer jeg sier navnet jo bedre liker jeg det :) Finnes mange aksepterte navn jeg ikke liker, men det er jo opp til andre å avgjøre hva de kaller ungene sine. Så prøver å tenke litt sånn da. Men ikke lett 🙊

Ts

Anonymkode: 02655...d0f

Jeg synes det er flott!

Men det er jo så utrolig mange flotte navn å ta av, så skjønner det å velge er en stor utfordring og krever tid og refleksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Synes navnet i seg selv er OK, og fungerer fint på norsk. Men assosiasjonene til kongen hvis alt han tar i blir til gull er jo ikke helt god. 

Veldig mange greske navn fungerer fint på norsk, norsk er jo fullt av greske ord. Så det burde ikke være noe problem å finne et annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
8 minutter siden, Sirkelen skrev:

Jeg forstår hva du mener, men synes slett ikke at Midas er en «versting» sånn sett. Det er hentet fra en flott klassisk gresk myte, i likhet med mange vakre navn som Helene, Hektor, Aurora, Diana, Kassandra, Iris, Maia, Jason og Phoenix (det siste brukes ikke på norsk). Det er forøvrig masser av navn med gresk-romersk opphav. 


Jeg synes det er trist at videreføring av gamle navn og innføringen av nye og originale (men fremdeles vakre) navn skal hindres av den ekle mobbementaliteten blant endel umodne barn og tilbakestående voksne. Slike menneskers råttenskap burde ikke ha noe å si. Mange av de fineste navn jeg har møtt på har vært slike sjeldenheter, som voksne har vært tøffe og reflekterte nok til å gi sine barn. Ingen grunn til ukritisk gjenbruke de samme navn, gang på gang, når vi har en slik rik kulturarv å ta fra. 
 

Det er forskjell på vanlige og sjeldne navn i denne sammenhengen, dessverre. Man forbinder ikke Helene/a først og fremst med skikkelsen fra gresk mytologi, fordi det er et så vanlig navn. Skal man kalle barnet Midas, eller Zevs eller Afrodite, blir det noe helt annet. Det er på samme måte som med navn som diverse grusomme personer har hatt – er de sjeldne (Vidkun) blir de i all overskuelig fremtid forbundet med den personen og helt uaktuelle for de fleste å bruke, mens er de vanlige (Anders) har det ingenting å si. Dersom en mytologisk skikkelse eller grusom person blir folk flests eneste assosiasjon, er det annerledes enn navn som er så vanlige at man har "glemt" den mytologiske skikkelsen eller grusomme personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var et flott navn! Aldri hørt om kong Midas før, føler jeg bor litt bak en stein her.

Anonymkode: 4113d...61c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dét finnes da andre greske navn som er finere enn Midas, jeg synes ikke navnet er bra hverken på norsk eller gresk!

Anonymkode: 24c32...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
27 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er forskjell på vanlige og sjeldne navn i denne sammenhengen, dessverre. Man forbinder ikke Helene/a først og fremst med skikkelsen fra gresk mytologi, fordi det er et så vanlig navn. Skal man kalle barnet Midas, eller Zevs eller Afrodite, blir det noe helt annet. Det er på samme måte som med navn som diverse grusomme personer har hatt – er de sjeldne (Vidkun) blir de i all overskuelig fremtid forbundet med den personen og helt uaktuelle for de fleste å bruke, mens er de vanlige (Anders) har det ingenting å si. Dersom en mytologisk skikkelse eller grusom person blir folk flests eneste assosiasjon, er det annerledes enn navn som er så vanlige at man har "glemt" den mytologiske skikkelsen eller grusomme personen.

Du har forsåvidt rett, men er det rimelig å betrakte kong Midas som en sterkt negativt ladet person? Han gjorde jo et dårlig valg av ønske basert på sin grådighet (en altfor menneskelig egenskap), men lærte jo gjennom det hvilke verdier som er viktige i livet (familie, venner, et normalt liv) og fikk rettet opp sin feil igjen. Midas kom ut av historien med større visdom, litt som Ebenezer Scrooge i «A Christmas Carol» (men sistnevnte var jo virkelig slem, der Midas kun var glad i gods og gull). Alt i alt en fin og pedagogisk myte. 
 

Det er trist at man skal ha berøringsangst med alt som er ekte i vårt samfunn. Om barn ikke klarer å skjønne en slik historie er de bare uhelbredelige idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Sirkelen said:

Jeg forstår hva du mener, men synes slett ikke at Midas er en «versting» sånn sett. Det er hentet fra en flott klassisk gresk myte, i likhet med mange vakre navn som Helene, Hektor, Aurora, Diana, Kassandra, Iris, Maia, Jason og Phoenix (det siste brukes ikke på norsk). Det er forøvrig masser av navn med gresk-romersk opphav. 


Jeg synes det er trist at videreføring av gamle navn og innføringen av nye og originale (men fremdeles vakre) navn skal hindres av den ekle mobbementaliteten blant endel umodne barn og tilbakestående voksne. Slike menneskers råttenskap burde ikke ha noe å si. Mange av de fineste navn jeg har møtt på har vært slike sjeldenheter, som voksne har vært tøffe og reflekterte nok til å gi sine barn. Ingen grunn til ukritisk gjenbruke de samme navn, gang på gang, når vi har en slik rik kulturarv å ta fra. 
 

Men navnet er beheftet med negative konnotasjoner historisk sett. Selv om myten har et "godt læringsutbytte" som noen andre her påpeker, hindrer ikke det at assosiasjonen til Midas er grådighet og maktsyke. Det er ikke noe godt utgangspunkt å sende med et barn. Det er en mengde andre flotte greske navn man kan bruke.

39 minutter siden, Herix said:

Tipper det bare er folk over 50 som drar konklusjonen til noe negativt

Jeg er under femti, og har lest den greske kulturarven. Midas er et dårlig valg, da det gir assosiasjoner til egenskaper vi anser som svært negative.

Anonymkode: 0e92b...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
1 time siden, Sirkelen skrev:

Du har forsåvidt rett, men er det rimelig å betrakte kong Midas som en sterkt negativt ladet person? Han gjorde jo et dårlig valg av ønske basert på sin grådighet (en altfor menneskelig egenskap), men lærte jo gjennom det hvilke verdier som er viktige i livet (familie, venner, et normalt liv) og fikk rettet opp sin feil igjen. Midas kom ut av historien med større visdom, litt som Ebenezer Scrooge i «A Christmas Carol» (men sistnevnte var jo virkelig slem, der Midas kun var glad i gods og gull). Alt i alt en fin og pedagogisk myte. 
 

Det er trist at man skal ha berøringsangst med alt som er ekte i vårt samfunn. Om barn ikke klarer å skjønne en slik historie er de bare uhelbredelige idioter.

Synes ikke Midas er det verste man kan velge, sammenligner det ikke med å kalle sønnen Adolf-Vidkun liksom, men man må tåle å høre at navnet har noen negative assosiasjoner. Det er ikke "berøringsangst" å unngå å kalle ungene sine historiske/mytologiske navn med negative assosiasjoner. Snarere vil jeg si det er historieløst/kunnskapsløst å bruke dem. Det bør også påpekes at oldtidas og middelalderens mennesker i hovedsak ikke brukte gudenavn på mennesker, det er et moderne fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ramos Midas? Så har han det til mellomnavn :) 

Marios Midas? 

Anonymkode: 1d3e2...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Synes ikke Midas er det verste man kan velge, sammenligner det ikke med å kalle sønnen Adolf-Vidkun liksom, men man må tåle å høre at navnet har noen negative assosiasjoner. Det er ikke "berøringsangst" å unngå å kalle ungene sine historiske/mytologiske navn med negative assosiasjoner. Snarere vil jeg si det er historieløst/kunnskapsløst å bruke dem. Det bør også påpekes at oldtidas og middelalderens mennesker i hovedsak ikke brukte gudenavn på mennesker, det er et moderne fenomen.

Problemet er bare at med et slikt strengt kriterium blir det ganske vanskelig å finne navn hentet fra historiske og mytiske skikkelser man kan bruke. Jeg har selv Alexander som mellomnavn, et navn som selvfølgelig stammer fra Alexander den store, den gresk-makedonske kongen som erobret Perserriket og det meste av den kjente verden. En aggressiv hærfører som utvilsomt kostet hundretusener av mennesker livet. Blir det ikke helt feil å oppkalle et barn etter en slik imperialistisk figur? Du kan selvfølgelig si at det er et vanlig navn, men grunnen til at det ble det er selvfølgelig på grunn av Alexander den stores verdenshistoriske berømmelse. Man må jo vurdere en historisk/mytisk skikkelse som helhet, både de lyse og de mørke sidene. Alexander symboliserer tapperhet, styrke og det store mulighetene i enkeltmennesket. En mann som antakelig reddet Hellas fra å bli slukt av perserne, en gang for alle, og dermed er en sivilisasjonshelt. 

Cesare er et svært vanlig italiensk navn, selvfølgelig oppkalt etter Julius Cæsar. Du finner det også i mer spansk-talende land. Er hans arv og assosiasjoner bare positive da? Litt av en horebukk (unnskyld uttrykket) med klart overdrevne tanker om seg selv. Men han skapte et keiserrike og preget historien for alltid.

Mytiske skikkelser er minst like blandede i positive og negative assosiasjoner. Det er vanskelig å argumentere for at Helena av Troja førte så mye godt med seg for noen. Men hun har likevel alltid vært et ikon for kvinnelig skjønnhet og kjærlighetens vanvittige styrke (uansett konsekvenser). De norrøne gudene og vikingheltene mange av oss er oppkalt etter hadde jo sine sider de og. 

Antikkens mennesker brukte sjelden gudenavn, nettopp fordi dette var guder de trodde på, eller i det minste respekterte som opphøyde skikkelser i forfedrenes nedarvede religion. Jeg vil tro de lett kunne synes det var lite respektfullt og/eller veldig forvirrende for andre å oppkalle sine barn etter disse gudene. Men det forekom faktisk, jeg har lest mye gresk-romersk historie.

Mitt grunnleggende poeng er dette: vi er alle mennesker. Vi har alle både svakheter og store sider. Mytiske og historiske skikkelser er bare mennesker satt i et mer episk format. Jeg synes faktisk barn har godt av å lære seg dette, og ikke gå rundt i en Disney-verden av «godt mot ondt». Tapet av kulturell dannelse i samfunnet er så stort at nesten alt som kunne satt dette på kartet igjen hadde vært en god ting.

 

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2013 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Jeg likte ingen av navnene. Forbinder dem med hovne jenter som ser ned på andre, ofte mobbere. (Jeg sier ikke at alle med navnene er slik, men dette er det jeg forbinder med disse navnene.)

 


Anonymous poster hash: e93bd...eb5

 

Jeg kjenner Cornelia. Helt fantastisk jente. Herlig personlighet!  :)  Det gjør noe positivt med mine assosiasjoner rundt navnet. Valentina høre ut som ei flott dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...