Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er høygravid og venter ei jente om noen få uker. Problemet er bare at vi fortsatt ikke har funnet et perfekt navn til jenta, og nå, begynner det å haste litt. Noen av dere som har en idé til et flott jentenavn? Men navnet må begynne på enten C eller M, det har vi bestemt. Ellers er det uaktuelt.

Anonymkode: adb51...9f4

Christiane, Camille, Cora, Celina

Madelen, Mallin, Mira, Melina, Meline, Marlen

Anonymkode: 62ad3...b8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen tanker om Hassel som et jentenavn? 

Anonymkode: 27c5e...ae9

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det ikke er spesiellt fint, da får du heller bruke det engelske navnet Hazel.

Anonymkode: a569f...37d

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et fint guttenavn på bokstaven T eller A

Helst litt uvanlige navn, noen som vil hjelpe meg? 😀

Anonymkode: 9087d...aad

Lagt til trådtittel som ble borte da trådene ble flettet sammen. Perelandra, mod. 

Tian, Tage, Thorbjørn

Albert, Amadeus

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

For meg er det et etternavn, ikke noe annet

Skrevet

Tråden er ryddet for kommentarer til moderering.

Papirfly, mod.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det får du neppe lov til å bruke i Norge. Grunnen til det er at det er et etternavn (545 personer heter det iflg ssb), og i Norge har man i hovedsak ikke lov til å bruke etternavn som fornavn. Finnes unntak, bl.a navn fra kulturer som ikke skiller mellom for- og etternavn (f.eks asiatiske), men Hassel får du neppe gjennomslag for, ettersom det er et innarbeidet norsk etternavn.

Anonymkode: 89e96...2dc

AnonymBruker
Skrevet

Thalma eller Solfrid? Blir oppkalling av en av bestemødrene

Anonymkode: dbde9...ef1

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Solveig, er mye penere enn Solfrid,

Anonymkode: 5f1ea...beb

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Solfrid. Alternativt Thelma, ikke Thalma

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det får du neppe lov til å bruke i Norge. Grunnen til det er at det er et etternavn (545 personer heter det iflg ssb), og i Norge har man i hovedsak ikke lov til å bruke etternavn som fornavn. Finnes unntak, bl.a navn fra kulturer som ikke skiller mellom for- og etternavn (f.eks asiatiske), men Hassel får du neppe gjennomslag for, ettersom det er et innarbeidet norsk etternavn.

«Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet» 🙂 Hazel har tradisjon som fornavn i utlandet, og Hassel er en fornorsking av dette navnet. Ser for meg at det fint kan bli godkjent, spesielt siden det kun er 500 som har det til etternavn :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Snurrepurre skrev:

«Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet» 🙂 Hazel har tradisjon som fornavn i utlandet, og Hassel er en fornorsking av dette navnet. Ser for meg at det fint kan bli godkjent, spesielt siden det kun er 500 som har det til etternavn :) 

Nja, Hassel er jo ikke et navn som har tradisjon som fornavn i utlandet, men en oversettelse av et navn som har tradisjon som fornavn i utlandet, så det blir kanskje å dra den litt langt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nja, Hassel er jo ikke et navn som har tradisjon som fornavn i utlandet, men en oversettelse av et navn som har tradisjon som fornavn i utlandet, så det blir kanskje å dra den litt langt.

Legger til at mange slike navn som er både fornavn og etternavn (vet ikke spesifikt med Hazel da) egentlig er tradisjonelle europeiske etternavn som europeisk-ættede amerikanere har gjort til fornavn i nyere tid. Jeg heter Scott til etternavn, det er et godt eksempel på det fenomenet.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legger til at mange slike navn som er både fornavn og etternavn (vet ikke spesifikt med Hazel da) egentlig er tradisjonelle europeiske etternavn som europeisk-ættede amerikanere har gjort til fornavn i nyere tid. Jeg heter Scott til etternavn, det er et godt eksempel på det fenomenet.

Jeg tenker at det er vel verdt et forsøk! Er ikke usannsynlig at de får det igjennom om de bruker begrunnelsen jeg skrev i forrige innlegg :) DA snakker man unikt navn på den lille, som førstemann i Norge. Nesten så jeg vurderer det selv om jeg får ei tulle til etterhvert! Aurora og Hassel? 😄 

Skrevet

Hva synes dere om Andrea Sofie? 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Unisquirrel said:

Hva synes dere om Andrea Sofie? 

Fine, men ville ikke brukt begge navnene til hverdags, blir for langt for min smak. 

Anonymkode: 04f72...cb1

AnonymBruker
Skrevet

Anneli ?

Anonymkode: 5f1ea...beb

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Snurrepurre skrev:

Jeg tenker at det er vel verdt et forsøk! Er ikke usannsynlig at de får det igjennom om de bruker begrunnelsen jeg skrev i forrige innlegg :) DA snakker man unikt navn på den lille, som førstemann i Norge. Nesten så jeg vurderer det selv om jeg får ei tulle til etterhvert! Aurora og Hassel? 😄 

Så poenget mitt var at mange av disse navnene ikke har spesielt lange tradisjoner som fornavn, men lange tradisjoner som etternavn.

Men for all del, det er lov å prøve. Jeg synes egentlig det høres mer ut som et guttenavn.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så poenget mitt var at mange av disse navnene ikke har spesielt lange tradisjoner som fornavn, men lange tradisjoner som etternavn.

Men for all del, det er lov å prøve. Jeg synes egentlig det høres mer ut som et guttenavn.

Hasse er jo er guttenavn :) (Hasse Hope), så ser at det kan høres litt guttete ut. I mitt hode kunne det nesten vært litt unisex 😁

Hassel Emil Hansen? Hassel Marie Eriksen?  (Ja, jeg er glad i dobbeltnavn! Hehe!) 

AnonymBruker
Skrevet

Hassel minner meg mer om navnet Hansel, guttenavn 😊

Anonymkode: d7c11...2b0

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...