AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #8241 Skrevet 3. juli 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er høygravid og venter ei jente om noen få uker. Problemet er bare at vi fortsatt ikke har funnet et perfekt navn til jenta, og nå, begynner det å haste litt. Noen av dere som har en idé til et flott jentenavn? Men navnet må begynne på enten C eller M, det har vi bestemt. Ellers er det uaktuelt. Anonymkode: adb51...9f4 Christiane, Camille, Cora, Celina Madelen, Mallin, Mira, Melina, Meline, Marlen Anonymkode: 62ad3...b8c
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #8242 Skrevet 3. juli 2019 Noen tanker om Hassel som et jentenavn? Anonymkode: 27c5e...ae9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #8243 Skrevet 3. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen tanker om Hassel som et jentenavn? Anonymkode: 27c5e...ae9 Jeg tenker at det ikke er spesiellt fint, da får du heller bruke det engelske navnet Hazel. Anonymkode: a569f...37d
NewInTown Skrevet 3. juli 2019 #8244 Skrevet 3. juli 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Et fint guttenavn på bokstaven T eller A Helst litt uvanlige navn, noen som vil hjelpe meg? 😀 Anonymkode: 9087d...aad Lagt til trådtittel som ble borte da trådene ble flettet sammen. Perelandra, mod. Tian, Tage, Thorbjørn Albert, Amadeus
Millimani Skrevet 3. juli 2019 #8245 Skrevet 3. juli 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Noen tanker om Hassel som et jentenavn? Anonymkode: 27c5e...ae9 For meg er det et etternavn, ikke noe annet
Papirfly Skrevet 3. juli 2019 #8246 Skrevet 3. juli 2019 Tråden er ryddet for kommentarer til moderering. Papirfly, mod.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #8247 Skrevet 3. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen tanker om Hassel som et jentenavn? Anonymkode: 27c5e...ae9 Det får du neppe lov til å bruke i Norge. Grunnen til det er at det er et etternavn (545 personer heter det iflg ssb), og i Norge har man i hovedsak ikke lov til å bruke etternavn som fornavn. Finnes unntak, bl.a navn fra kulturer som ikke skiller mellom for- og etternavn (f.eks asiatiske), men Hassel får du neppe gjennomslag for, ettersom det er et innarbeidet norsk etternavn. Anonymkode: 89e96...2dc
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8248 Skrevet 4. juli 2019 Thalma eller Solfrid? Blir oppkalling av en av bestemødrene Anonymkode: dbde9...ef1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8249 Skrevet 4. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Thalma eller Solfrid? Blir oppkalling av en av bestemødrene Anonymkode: dbde9...ef1 Solveig, er mye penere enn Solfrid, Anonymkode: 5f1ea...beb 1
Millimani Skrevet 4. juli 2019 #8250 Skrevet 4. juli 2019 33 minutter siden, AnonymBruker said: Thalma eller Solfrid? Blir oppkalling av en av bestemødrene Anonymkode: dbde9...ef1 Solfrid. Alternativt Thelma, ikke Thalma
Snurrepurre Skrevet 4. juli 2019 #8251 Skrevet 4. juli 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det får du neppe lov til å bruke i Norge. Grunnen til det er at det er et etternavn (545 personer heter det iflg ssb), og i Norge har man i hovedsak ikke lov til å bruke etternavn som fornavn. Finnes unntak, bl.a navn fra kulturer som ikke skiller mellom for- og etternavn (f.eks asiatiske), men Hassel får du neppe gjennomslag for, ettersom det er et innarbeidet norsk etternavn. Anonymkode: 89e96...2dc «Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet» 🙂 Hazel har tradisjon som fornavn i utlandet, og Hassel er en fornorsking av dette navnet. Ser for meg at det fint kan bli godkjent, spesielt siden det kun er 500 som har det til etternavn 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8252 Skrevet 4. juli 2019 28 minutter siden, Snurrepurre skrev: «Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet» 🙂 Hazel har tradisjon som fornavn i utlandet, og Hassel er en fornorsking av dette navnet. Ser for meg at det fint kan bli godkjent, spesielt siden det kun er 500 som har det til etternavn Nja, Hassel er jo ikke et navn som har tradisjon som fornavn i utlandet, men en oversettelse av et navn som har tradisjon som fornavn i utlandet, så det blir kanskje å dra den litt langt. Anonymkode: 89e96...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8253 Skrevet 4. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nja, Hassel er jo ikke et navn som har tradisjon som fornavn i utlandet, men en oversettelse av et navn som har tradisjon som fornavn i utlandet, så det blir kanskje å dra den litt langt. Anonymkode: 89e96...2dc Legger til at mange slike navn som er både fornavn og etternavn (vet ikke spesifikt med Hazel da) egentlig er tradisjonelle europeiske etternavn som europeisk-ættede amerikanere har gjort til fornavn i nyere tid. Jeg heter Scott til etternavn, det er et godt eksempel på det fenomenet. Anonymkode: 89e96...2dc 2
Snurrepurre Skrevet 4. juli 2019 #8254 Skrevet 4. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Legger til at mange slike navn som er både fornavn og etternavn (vet ikke spesifikt med Hazel da) egentlig er tradisjonelle europeiske etternavn som europeisk-ættede amerikanere har gjort til fornavn i nyere tid. Jeg heter Scott til etternavn, det er et godt eksempel på det fenomenet. Anonymkode: 89e96...2dc Jeg tenker at det er vel verdt et forsøk! Er ikke usannsynlig at de får det igjennom om de bruker begrunnelsen jeg skrev i forrige innlegg DA snakker man unikt navn på den lille, som førstemann i Norge. Nesten så jeg vurderer det selv om jeg får ei tulle til etterhvert! Aurora og Hassel? 😄
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #8256 Skrevet 5. juli 2019 36 minutter siden, Unisquirrel said: Hva synes dere om Andrea Sofie? Fine, men ville ikke brukt begge navnene til hverdags, blir for langt for min smak. Anonymkode: 04f72...cb1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #8258 Skrevet 5. juli 2019 11 timer siden, Snurrepurre skrev: Jeg tenker at det er vel verdt et forsøk! Er ikke usannsynlig at de får det igjennom om de bruker begrunnelsen jeg skrev i forrige innlegg DA snakker man unikt navn på den lille, som førstemann i Norge. Nesten så jeg vurderer det selv om jeg får ei tulle til etterhvert! Aurora og Hassel? 😄 Så poenget mitt var at mange av disse navnene ikke har spesielt lange tradisjoner som fornavn, men lange tradisjoner som etternavn. Men for all del, det er lov å prøve. Jeg synes egentlig det høres mer ut som et guttenavn. Anonymkode: 89e96...2dc
Snurrepurre Skrevet 5. juli 2019 #8259 Skrevet 5. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så poenget mitt var at mange av disse navnene ikke har spesielt lange tradisjoner som fornavn, men lange tradisjoner som etternavn. Men for all del, det er lov å prøve. Jeg synes egentlig det høres mer ut som et guttenavn. Anonymkode: 89e96...2dc Hasse er jo er guttenavn (Hasse Hope), så ser at det kan høres litt guttete ut. I mitt hode kunne det nesten vært litt unisex 😁 Hassel Emil Hansen? Hassel Marie Eriksen? (Ja, jeg er glad i dobbeltnavn! Hehe!)
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #8260 Skrevet 5. juli 2019 Hassel minner meg mer om navnet Hansel, guttenavn 😊 Anonymkode: d7c11...2b0 1
Fremhevede innlegg