Gå til innhold

dagligvarebutikk:lov å selge kaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg driver en dagligvarebutikk der jeg kjøper inn varer for videresalg, en handelsbedrift. Butikken tilvirker ikke noe selvmed unntak av grønnsaker som noen ganger kommer i stor kvantum og må deles opp og pakkes i mindre mengder.

Det jeg lurer på da er om butikken har lov å kjøpe inn sånn kaffemaskin med sånn kapsler og selge kaffen? Her tilvirker vi heller ikke selv, kunden setter inn kapslen selv i maskinen og kaffen kommer ut og opp i papirkoppen. Noen som kjenner til regler rundt dette?

Maskinen skal sikkert vaskeks etc..vi har en minikjøken med mulighet for vask.

Anonymous poster hash: 610b0...7ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir sett på som servering, så ta kontakt med Mattilsynet og hør hvordan du skal gå frem.

Anonymous poster hash: e2be7...34c
Skrevet

Jeg har sett dette i flere butikker, men hva slags søknader de ev. har sendt inn vet jeg ikke. Mitt inntrykk er at det ofte er gjort i samarbeid med en av kaffeleverandørene, kanskje de har noen tips?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tviler på at du må ha løyve for å selge kaffe. Tenk arbeidsplass som har kaffetrakter for de ansatte - ingen løyver nødvendig der heller.

Skrevet

Servere kaffe, dette går under forvaltningsloven paragraf 9, annet ledd. Søkere må fylle ut skjema RF-3-67 til Mattilsynets lokale kontor. Forventet saksbehandlingstid 2-6 uker.

Anonymous poster hash: bc2c3...dfd
  • Liker 1
Gjest hva som helst
Skrevet (endret)

Servere kaffe, dette går under forvaltningsloven paragraf 9, annet ledd. Søkere må fylle ut skjema RF-3-67 til Mattilsynets lokale kontor. Forventet saksbehandlingstid 2-6 uker.

Dette stemmer ikke (forvaltningsloven §9 handler om habilitet og ugildhet, fvl har i det hele tatt lite eller ingenting med servering eller drift av butikker å gjøre).....

Endret av Flyndrefisken
Skrevet

Dette stemmer ikke (forvaltningsloven §9 handler om habilitet og ugildhet, fvl har i det hele tatt lite eller ingenting med servering eller drift av butikker å gjøre).....

Var det så vanskelig å gjennomskue en uskyldig spøk? Jeg vet ikke hva forvaltningsloven er i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Chaqwa er vel størst på dette i Norge idag. De er styrt av Coca Cola Norge. Med tanke på krav til rengjøring, temperaturer osv for utstyr som benyttes profesjonelt og siden du ønsker manuell bruk vil jeg nok anbefale en maskin av typen hvor man enten fyller på og så betaler, eller hvor man får en polett eller betaler med kort/kontanter og får så kaffen. Slik man ser hos Narvesen og 7-11 eksempelvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...