Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #1 Skrevet 11. juli 2004 Jeg ser mange som skal gifte seg lager egne monogrammer. Hva brukes de til? Har dere egent brevpapir, servise ol som dere trykker det på? Og blir det brukt etter bryllupet? (Og var det vanlig at brudepar hadde monogram før Haakon og MM giftet seg og satte dette på dagsordnen...?) NB: Monogram er ikke det samme som eks å brodere initialer på håndlær osv. Initialer har jo alle, monogram er spesiallaget etter visse regler.
9na Skrevet 11. juli 2004 #3 Skrevet 11. juli 2004 Det har jeg også lurt litt på. Vi har ikke laget noe sånt, men jeg tror at mange bruker det på invitasjonene.
liv Skrevet 11. juli 2004 #4 Skrevet 11. juli 2004 Vi hadde det heller ikke men jeg har sett det på invitasjoner og på servietter
Gjest Embla s Skrevet 11. juli 2004 #5 Skrevet 11. juli 2004 NB: Monogram er ikke det samme som eks å brodere initialer på håndlær osv. Initialer har jo alle' date=' monogram er spesiallaget etter visse regler.[/quote'] Hm. Det har du kanskje rett i. Husker bare jeg har sett det hos besteforeldre ol. (var vel obligatorisk i "brudekisten" med slike brodererte sengetøy ?) men det var kanskje bare initialene ja. For monogram er vel mer initialene oppå hverandre slik de kongelige har?
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #6 Skrevet 11. juli 2004 For monogram er vel mer initialene oppå hverandre slik de kongelige har? Ja.. monogram ~gram´ (se *-gram) sammenflettede forbokstaver i navn formet som et merke el. et ornament http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelig...ticle772099.ece
Lullu Skrevet 11. juli 2004 #7 Skrevet 11. juli 2004 Vi holdte på å lage monogram. Vi har istedet laget "en tegning" m/ våre navn og dato (bilde av brudepar i et hjerte m/ våre navn). Denne går igjen på invitasjoner, kirkeprogram, sanghefte. Ganske pent syntes nå vi...
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #8 Skrevet 11. juli 2004 Vi holdte på å lage monogram. Vi har istedet laget "en tegning" m/ våre navn og dato (bilde av brudepar i et hjerte m/ våre navn). Denne går igjen på invitasjoner' date=' kirkeprogram, sanghefte. Ganske pent syntes nå vi...[/quote'] Sikkert fint. Er dette noe dere skal bruke etter bryllupet også, eller er det kun til dette formålet er?
Lullu Skrevet 11. juli 2004 #9 Skrevet 11. juli 2004 Kun i forbindelse med bryllupet. Ligger også på hjemmesiden vår (som forøvrig ikke er helt ferdig )
Gjest Tex Skrevet 11. juli 2004 #10 Skrevet 11. juli 2004 Vi laget et monogram og fikk en stempelfabrikk til å lage stempel av det. Jeg kjøpte stempelputer i sølv, gull og sort, pluss embossingspulver og brukte det flittig på alt vi hadde av trykksaker. (Føles fremdeles litt rart å snakke om bryllupet i fortid....)
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #11 Skrevet 11. juli 2004 Hva er embossingspulver? Og skal dere fortsette å bruke det på ting dere sender ut, eks julekort?
Piarina Skrevet 11. juli 2004 #12 Skrevet 11. juli 2004 Monogram syns jeg er forbeholdt kongelige. Og kanskje våpenskjold i tidligere tider...? En ting er initialer, men hvis vi hadde laget monogram tror jeg folk syns vi hadde tatt oss selv vel høytidlig...
Martha Stewart Skrevet 11. juli 2004 #13 Skrevet 11. juli 2004 Ja.. monogram ~gram´ (se *-gram) sammenflettede forbokstaver i navn formet som et merke el. et ornament http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelige/article772099.ece Dette sier Martha Stewart (amerikansk "guru" på bryllupsdetaljer etc ) om monogram: "The creation of a new monogram is symbolic of the bride and groom’s joining their lives in matrimony. There are many beautiful ways you can use these letters to personalize various details of your wedding, from invitations and matchbooks to the wedding cake and reception decorations." Jeg ser på monogram som et designelement, som en slags rød tråd som kan gå igjen på detaljer som invitasjoner, program, servietter etc - hvis man ønsker det. Jeg er ganske interessert i design og kunne tenke meg å lage et monogram for oss - som en artig detalj. Om vi kommer til å få bruk for det senere er vel heller tvilsomt...
Gjest Tex Skrevet 11. juli 2004 #14 Skrevet 11. juli 2004 Hva er embossingspulver? Embossing er å stemple på et papir, strø pulver over det mens det ennå er vått, kakke av overflødig pulver for så å varme det opp slik at det får et glatt overlag. Man får pulver i alle farger og varianter, med fex glitter o.l. Og skal dere fortsette å bruke det på ting dere sender ut, eks julekort? Om vi skal fortsette å bruke dem på julekort osv har jeg ikke tenkt på ennå......
Gjest Poirot Skrevet 11. juli 2004 #15 Skrevet 11. juli 2004 Embossing hørtes jo fint ut. Har du gjort dette på alle konvolutter, invitasjoner og takkekort? (Må jo være mye arbeid!!)
Gjest Tex Skrevet 11. juli 2004 #16 Skrevet 11. juli 2004 Jeg har bare brukt embossing på konvoluttene, altså rundt søtti ganger tre....... Ja det er en jobb, men jeg koste meg skikkelig der jeg satt.... Og det ble kjempefint!
April Skrevet 12. juli 2004 #17 Skrevet 12. juli 2004 Vi fikk også lagd monogram, det ble brukt på forsiden og baksiden av invitasjonene og på svarkortene. Vi fikk også lagd oss stempel, sånn som Tex, det brukte vi på konvoluttene og på gjestegaveesken. Kommer også til å bruke stemplet til takkekortene tenker jeg..
Vendelin Skrevet 12. juli 2004 #18 Skrevet 12. juli 2004 Jeg skal lage mongram til oss, rett og slett fordi jeg synes det er stilig, og dekorativt til mange anledninger, og et fint felles symbol for oss. Skal forhåpentlighvis brodere inn monogrammet på sløret mitt og det vil bli brukt på innbydelser og andre trykksaker. :-) ..også i fremtidige festligheter. Synes ikke dette er noe som er forbeholdt kongelige lenger, men en fin sak vi vanlige dødelige også kan bruke
Gjest Poirot Skrevet 12. juli 2004 #19 Skrevet 12. juli 2004 Dere som bruker det etter bryllupet også: Gjør mennene deres også dette? Er det et felles symbol (jada, skjønner jo at det er felles mht bokstavene), eller er det noe kvinnene har funnet på og bruker? Synes forøvrig at man like godt kan bruke det, selv om det virker noe selvhøytidelig, når man først har fått trykket stempler osv. Men jeg er fremdeles nyskjerrig på om brudepar gjorde ette også før de 2 berømte kongelige bryllupene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå