AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #1 Skrevet 22. september 2014 Hei! Driver å skriver en oppgave til skolen, og skal skrive om hvordan læreren kan motivere foreldre, som egentlig ikke er motiverte for samarbeid, til et godt sammarbeid. Jeg synes det er veldig vanskelig å komme med gode tips til hva som kan hjelpe, da jeg selv aldri har vært i situasjonen, og lurer derfor på om dere her inne kanskje har noen tanker og tips til hva som gjør at dere ønsker å ha et godt samarbeid med skolen? På forhånd takK! Anonymous poster hash: 50463...a13 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #2 Skrevet 23. september 2014 Ved hjelp av dialog? Anonymous poster hash: 9b0dd...f0a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Går utifra at du mener situasjoner som krever godt samarbeid utover en normalsituasjon uten større problemer. Av egen erfaring som forelder til et barn med lærevansker har jeg lært følgende. Som forrige svar i tråden er jeg helt enig: God dialog er en grunnforutsetning. Gjerne at lærer inviterer til kontakt ved å selv ta kontakt pr telefon eller mail, eventuelt kaller inn til møter utenom standardkonferanse hvis det gjelder noe spesielt. Tilgjengelighet er viktig for foreldre, spesielt hvis det er noe med barnet som gjør at det trengs spesielt nær kontakt mellom lærer og foreldre. De aller fleste foreldre er opptatt av god dialog med skolen, da dette gjelder barna deres (=de viktigste i livet). Det neste er informasjon og at foreldre føler seg hørt og sett. I dag har vi bra kontakt med skolen, men det var også en tid før, da vi følte at "skolen" var mindre opptatt av barnets situasjon, ting skurte og gikk. Skolen overså behovet vi foreldre hadde for informasjon om vårt barns læresituasjon, (egentlig brøt de loven der, glemte å sende ut rapporter og gjøre vedtak som skulle vært gjort) og det gjorde oss veldig frustrert. Ikke før vi truet med klager til fylkesmann og kommune, snudde de plutselig rundt og beklaget det ene og andre. Men det skulle ikke vært nødvendig. Jeg forstår at det ikke er alt en kontaktlærer muligens får vite, noe skjer på spesialpedagogenes kontor og blir besluttet uten at kontaktlærer blir tilstrekkelig informert, det ser ut som om det kan ha skjedd i vårt tilfelle. Dette varierer sikkert fra skole til skole, men skolen som enhet er også en viktig part for å hjelpe og støtte opp om et godt samarbeid, og da må samarbeidet internt i skolen være godt tilrettelagt også. Ellers har jeg stor respekt for alle lærere, og forstår at de har vanvittig mye å håndtere med så mange elever (og foreldre) å følge opp. Det var mine umiddelbare betraktninger. Anonymous poster hash: ffac3...98d
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Går utifra at du mener situasjoner som krever godt samarbeid utover en normalsituasjon uten større problemer. Av egen erfaring som forelder til et barn med lærevansker har jeg lært følgende. Som forrige svar i tråden er jeg helt enig: God dialog er en grunnforutsetning. Gjerne at lærer inviterer til kontakt ved å selv ta kontakt pr telefon eller mail, eventuelt kaller inn til møter utenom standardkonferanse hvis det gjelder noe spesielt. Tilgjengelighet er viktig for foreldre, spesielt hvis det er noe med barnet som gjør at det trengs spesielt nær kontakt mellom lærer og foreldre. De aller fleste foreldre er opptatt av god dialog med skolen, da dette gjelder barna deres (=de viktigste i livet). Det neste er informasjon og at foreldre føler seg hørt og sett.I dag har vi bra kontakt med skolen, men det var også en tid før, da vi følte at "skolen" var mindre opptatt av barnets situasjon, ting skurte og gikk.Skolen overså behovet vi foreldre hadde for informasjon om vårt barns læresituasjon, (egentlig brøt de loven der, glemte å sende ut rapporter og gjøre vedtak som skulle vært gjort) og det gjorde oss veldig frustrert.Ikke før vi truet med klager til fylkesmann og kommune, snudde de plutselig rundt og beklaget det ene og andre. Men det skulle ikke vært nødvendig. Jeg forstår at det ikke er alt en kontaktlærer muligens får vite, noe skjer på spesialpedagogenes kontor og blir besluttet uten at kontaktlærer blir tilstrekkelig informert, det ser ut som om det kan ha skjedd i vårt tilfelle. Dette varierer sikkert fra skole til skole, men skolen som enhet er også en viktig part for å hjelpe og støtte opp om et godt samarbeid, og da må samarbeidet internt i skolen være godt tilrettelagt også. Ellers har jeg stor respekt for alle lærere, og forstår at de har vanvittig mye å håndtere med så mange elever (og foreldre) å følge opp. Det var mine umiddelbare betraktninger. Anonymous poster hash: ffac3...98d Tusen takk for et godt svar Ser at du egentlig sier det samme som all pensum vi har på detta, men du sier det med litt enklere ord. Anonymous poster hash: 50463...a13
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Det er så utrolig vanskelig å si...! Jeg er fornøyd med min lærer fordi hun er fantastisk! Hun er flink til å lære bort, plukker opp med en gang hvis det er problemer og har alltid en LØSNING! Alle vil etter min mening være villig til samarbeid så lenge læreren oppfører seg som alt annet enn en hurpe. Ei venninne av meg flyttet fra nord og til sør, hun endte opp med en lærer som straffet barnet hennes pga ordbruk. Det er greit at man ikke skal utøve stygge ord, men i stedet for å LÆRE denne jenta hva man skal gjøre i stedet så straffer hun barnet. Mora/venninna er utrolig sint og lite samarbeidsvillig pga dette. Lærere har et stort ansvar, må være moralsk korrekte, ydmyke, meningsfulle og har en langt viktigere jobb enn mange faktisk tenker over. Dessverre har vi mange som ikke passer i yrket. Det gjelder ikke kun barne og ungdomsskolen. Anonymous poster hash: eb97c...756
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Det er så utrolig vanskelig å si...! Jeg er fornøyd med min lærer fordi hun er fantastisk! :fnise:Hun er flink til å lære bort, plukker opp med en gang hvis det er problemer og har alltid en LØSNING! Alle vil etter min mening være villig til samarbeid så lenge læreren oppfører seg som alt annet enn en hurpe.Ei venninne av meg flyttet fra nord og til sør, hun endte opp med en lærer som straffet barnet hennes pga ordbruk.Det er greit at man ikke skal utøve stygge ord, men i stedet for å LÆRE denne jenta hva man skal gjøre i stedet så straffer hun barnet. Mora/venninna er utrolig sint og lite samarbeidsvillig pga dette. Lærere har et stort ansvar, må være moralsk korrekte, ydmyke, meningsfulle og har en langt viktigere jobb enn mange faktisk tenker over. Dessverre har vi mange som ikke passer i yrket.Det gjelder ikke kun barne og ungdomsskolen. Anonymous poster hash: eb97c...756 Hva tenker du er en måte denne læreren kan få tilbake samarbeidet på? Holder det med en beklagelse og en samtale om hva de kan gjøre sammen med problemet med ordbruken? Anonymous poster hash: 50463...a13
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 Hva tenker du er en måte denne læreren kan få tilbake samarbeidet på? Holder det med en beklagelse og en samtale om hva de kan gjøre sammen med problemet med ordbruken?Anonymous poster hash: 50463...a13 I tilfellet med venninna mi må det vinnes tilbake på mange måter. En beklagelse og en utarbeidet plan til hvordan de skal få bukt med problemet hadde ikke vært å forakte. Læreren må i tilfelle også vise hele tiden forbedring. Denne læreren har spurt eleven om slikt som "føler du at din mamma klarer et ansvar bestående av 4 barn alene?" og hun er ikke nådig på å sende hjem krasse lapper. Har til og med hendt at hun har bedt eleven gi en muntlig beskjed videre (hvilket eleven ikke gjorde- DOH!) og bli irritert på venninna mi fordi beskjeden ikke ble fulgt. Så det forholdet der er nok ikke mulig å redde ved kun en enkelt samtale fordi læreren har tråkket over linja med en traktor. Anonymous poster hash: eb97c...756
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 I tilfellet med venninna mi må det vinnes tilbake på mange måter. En beklagelse og en utarbeidet plan til hvordan de skal få bukt med problemet hadde ikke vært å forakte. Læreren må i tilfelle også vise hele tiden forbedring. Denne læreren har spurt eleven om slikt som "føler du at din mamma klarer et ansvar bestående av 4 barn alene?" og hun er ikke nådig på å sende hjem krasse lapper. Har til og med hendt at hun har bedt eleven gi en muntlig beskjed videre (hvilket eleven ikke gjorde- DOH!) og bli irritert på venninna mi fordi beskjeden ikke ble fulgt. Så det forholdet der er nok ikke mulig å redde ved kun en enkelt samtale fordi læreren har tråkket over linja med en traktor. Anonymous poster hash: eb97c...756 Det var faktisk en interessant situasjon. Helt forferdelig at læreren har klart å ødelegge det så fælt.Anonymous poster hash: 50463...a13
Gjest Vampen Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 I tilfellet med venninna mi må det vinnes tilbake på mange måter. En beklagelse og en utarbeidet plan til hvordan de skal få bukt med problemet hadde ikke vært å forakte. Læreren må i tilfelle også vise hele tiden forbedring. Denne læreren har spurt eleven om slikt som "føler du at din mamma klarer et ansvar bestående av 4 barn alene?" og hun er ikke nådig på å sende hjem krasse lapper. Har til og med hendt at hun har bedt eleven gi en muntlig beskjed videre (hvilket eleven ikke gjorde- DOH!) og bli irritert på venninna mi fordi beskjeden ikke ble fulgt. Så det forholdet der er nok ikke mulig å redde ved kun en enkelt samtale fordi læreren har tråkket over linja med en traktor. Anonymous poster hash: eb97c...756 Dette høres mest ut som en subjektiv omskriving av sannheten. Uansett, jeg har aldri opplevd at foreldre ikke VIL samarbeide. Og i de aller fleste tilfeller er oppskriften på et godt samarbeid enkelt, om foreldre opplever at du ser barnet, ønsker dets beste og kommuniserer med dem, så går det stort sett greit.
Rainbow Skrevet 29. september 2014 #10 Skrevet 29. september 2014 Tråden er stengt, det er ikke tillatt å opprette tråder der man søker om hjelp til skoleoppgaver eller lignende. Rainbow81, mod
Anbefalte innlegg