AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #1 Skrevet 22. september 2014 Jeg har nylig oppdaget indisk, og kommer fra ferie hvor jeg har spist fantastiske gode indiske retter. Nå ønsker jeg å lage dette selv, men aner ikke hvordan. Har sett litt i butikken og ser jo at det er mye ferdigretter og sånt, men blir så usikker på hva som smaker godt osv. Er det noen som kan komme med noen tips? Hvordan starter man? Hva smaker godt? Anonymous poster hash: 4ddc9...4a3
Gjest Badabing Skrevet 22. september 2014 #2 Skrevet 22. september 2014 Indisk er veldig enkelt å lage selv! Det blir også veldig mye bedre enn ferdigmat og ferdigsauser, og du vet hva du har i.. Du trenger å handle inn en del krydder og basisvarer, men du kan gjøre dette veldig mye billigere i en innvandrerbutikk. Naanbrød blir også godt å lage selv. Jeg synes ikke de blir like gode når jeg steker dem i ovn, så jeg steker dem faktisk i panne. Hvilken del av India var du i? Det er litt forskjellige typer mat i de forskjellige landsdelene. Er det spesielle retter du syntes var ekstra gode? 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #3 Skrevet 22. september 2014 Søk opp oppskrifter på nett, hvis du leser engelsk godt finner du masse fine oppskrifter. Jeg anbefaler også å handle inn krydder på innvandrerbutikker eller bestille fra Iherb. Jeg synes vegetarretten Dum Aloo er helt nydelig Anonymous poster hash: c27ba...82a
Antoinette Skrevet 22. september 2014 #4 Skrevet 22. september 2014 Du må finne deg en kokebok og er du god i engelsk kan du søke på nett. Du må også til en innvandrersjappe.
Christiania_Oslo Skrevet 22. september 2014 #5 Skrevet 22. september 2014 Først bør du kjøpe krydder som passer til: cummin,koriander,karri,garam masala,tandoori masala,stjerneanis,laubærblad,kanelstenger osv. De fleste av disse krydrene brukes i nesten alle indiske retter. Ris=basmati Så kjøtt/kylling/fisk og yoghurt. Skal du lage fra bunnen av må du huske at mange av rettene gjerne skal marinere et par timer først for å få frem en god smak.
Saunet Skrevet 23. september 2014 #6 Skrevet 23. september 2014 Hva slags type indisk mat har du oppdaget? Varier veldig mye på mat fra India så litt vanskelig å hjelpe deg. Beste er at du kjøper kokebøker evnt sjekker ut google for oppskrifter som regel er på engelsk. Og for din egenskyld, hold deg langt unna ferdig sauser. Disse smaker dritt og er langt fra autentiske indiske sauser. Anbefaler deg å starte med retter som er lette å lage som daal makhani, rajma eller palaak paneer(vegetar) kheema aloo, rogan josh (kjøtt). Når du har fått til vane å lage indisk mat kan du prøve deg på litt avanserte retter som hyderabadi biryaani, nihari og bhunna ghost.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #7 Skrevet 23. september 2014 Naanbrød blir også godt å lage selv. Jeg synes ikke de blir like gode når jeg steker dem i ovn, så jeg steker dem faktisk i panne. Åh, kan du ikke vær så snill fortelle nøyaktig hvordan du gjør det? Jeg elsker indisk, men akkurat naan har jeg aldri fått dreisen på (og jeg har prøvd mange forskjellige)Anonymous poster hash: 76a83...5eb
murray Skrevet 23. september 2014 #8 Skrevet 23. september 2014 Jeg har laget Trines tikka masala noen ganger. Den er kjempegod
Gjest Badabing Skrevet 23. september 2014 #9 Skrevet 23. september 2014 Åh, kan du ikke vær så snill fortelle nøyaktig hvordan du gjør det? Jeg elsker indisk, men akkurat naan har jeg aldri fått dreisen på (og jeg har prøvd mange forskjellige)Anonymous poster hash: 76a83...5eb Jeg bruker oppskrift, men nå er det lenge siden jeg har laget. Lagde veldig mye indisk etter å ha vært i India, men jeg ble litt usikker på hvilken jeg brukte. Jeg tror det er denne (for den hadde jeg printet ut og lagt i oppskriftspermen min). Steker som sagt i panne i stedet. http://simpleindianrecipes.com/naan.aspx Også har jeg bare hatt i/sprinklet over det jeg ønsket ettersom jeg ville ha garlic naan, Peshawari naan, cheese naan etc Her er andre typer indisk brød: http://www.vegrecipesofindia.com/different-varieties-types-of-indian-breads/ Chapatti har jeg også fått i en mer pannekakeaktig versjon på reise, servert til frokost med honning. Vil ellers tipse om denne siden, hun har veldig mye godt, og det føles autentisk. http://www.vegrecipesofindia.com/ Nam, tror det må bli indisk i kveld.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #10 Skrevet 24. september 2014 Takker for tips:) Jeg har spist indisk i London og ble litt frelst. Spiste på flere ulike steder, og spiste både retter med lam og kylling. Har derfor lyst til å forsøke å lage liknende mat selv. Tror jeg husker navnet på en rett: Butted chicken eller noe i den dur. Det var knallgodt. Anonymous poster hash: 4ddc9...4a3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #11 Skrevet 24. september 2014 Da regner jeg med at det er i hovedsak punjab-kjøkkenet du har smakt. Anonymous poster hash: a70f5...3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå