AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #1 Skrevet 22. september 2014 Hei. Jeg hadde i fem år en samboer. Vi kjøpte leilighet sammen. Han var alkoholiker, og var ofte ustabil. I frykt for hva som ville skje ble vi enige om at jeg kjøpte han ut av leiligheten for et beløpt på kroner 100 000. Vi hadde en avtale om at pengene skulle utbetales månedlig _dersom_ han var nykter den måneden, slik at han ikke skuslet det bort på alkohol, samtidig som det var et slags mål å jobbe mot. Det var han som foreslo dette. Han fikk tilsammen 60 000 utbetalt på denne måten. Skjøtet ble på vanlig måte tinglyst på meg, og jeg står nå som eier av leiligheten. En dag forsvant han plutselig, og jeg hørte ikke noe på en måneds tid. Han gjorde det slutt. Jeg måtte ordne med flyttebil, pakking og alle formalitetene for han fordi han ikke gav lyd fra seg. Han leide av meg og betalte leie ut to av de tre månedene. Jeg utbetalte ikke de resterende 40 000, da vi hadde en avtale om at disse skulle betales ut stykkvis pr måned han var nykter, men han fikk tyve tusen i kontanter av meg på et tidspunkt tidligere i forholdet, som også var for å dekke gjeld. Nå er det gått tre år siden sist vi pratet sammen og plutselig vil han ha de resterende 40 000. Jeg er sint og skuffet fordi jeg tross alt brukte masse penger på hans flytting, selv om det nå er gått så lang tid at jeg finner det vanskelig å dokumentere disse utgiftene. Jeg føler meg så dum som ikke tenkte på å ordne med noen dokumentasjon på de utgiftene jeg har hatt i forbindelse med hans flytting, samt kontantene jeg gav han, og er redd for å miste leiligheten på grunn av dette. Kan jeg miste en del av leiligheten (selv om denne er tinglyst på meg)? Kan han kreve disse pengene utbetalt? Vi har ingen skriftlig avtale på utbetalingsformen. Vi tinglyste skjøtet på meg og hadde en muntlig avtale. Anonymous poster hash: a8b7c...f6a
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2014 #2 Skrevet 22. september 2014 Han kommer etter 3 år og spør etter penger??? Vet du , det der hadde jeg glatt oversett. 3
Kamikatze Skrevet 22. september 2014 #3 Skrevet 22. september 2014 (endret) Mulig treårsfristen for foreldelse av fordringer gjelder. Han må isåfall ha krevd pengene innen tre år fra han tidligst kunne ha krevd hele beløpet. Såfremt du aldri på noen måte innrømmer å skylde ham penger, vil han trolig ikke kunne fremme noe juridisk krav. - Trolig, fordi lov om foreldelse av fordringer har noen bisetninger. Er ingen ekspert, men skulle anta at hvis du hevder å ha motregnet flytting og skyldig husleie for et beløp tilsvarende eller over hovedstol (gjenværende beløpet du skyldte ham eksklusive renter), så trenger du ikke dokumentere dette etter treårsfristen, muligens trenger du ikke engang å sannsynliggjøre det. Uansett så er det ikke verdens største sum, så i verste fall får du godsnakke litt med banken. Sjekk om du har advokatdekning innenfor hjemforsikringen din, eller via fagforbund etc. Paragrafrytterne kjenner nok lover og smutthull bedre enn forumstravere. Leiligheten eller deler av den mister du i alle fall ikke. Du har jo kjøpekontrakt og kjøpet er tinglyst. Det eneste han eventuelt kan ha på deg er et rent pengekrav. Såfremt kjøpskontrakten ikke tar forbehold om pant i bolig til alt er betalt, men det er ikke vanlig. Endret 22. september 2014 av Kamikatze
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #4 Skrevet 22. september 2014 Kontakt en advokat og få ordnet opp. Anonymous poster hash: 329d7...0f5
Britt Banditt Skrevet 22. september 2014 #5 Skrevet 22. september 2014 Så lånet på leiligheten står på deg og den er tinglyst på deg? Han kan ikke kreve noenting så lenge dere ikke har det skriftlig. Hvis leiligheten står tinglyst på deg så er den din. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #6 Skrevet 22. september 2014 Dette er jo et glimrende eksempel på hvordan ikke gjøre det når man er samboer og delt leilighet. Du bør som andre sier her kontakte advokat og ordne opp. Selvsagt har han krav på sin del av verdien av leiligheten alt etter hvor mye han har betalt. Du kan ikke sette betingelser som at er du nykter får du pengene. Tror du har trengt deg selv opp i et hjørne her selv om den er nå tinglyst på deg. Alltid ha avtaler skriftelig og ikke muntlig. Har selv en vært oppi den situasjonen der samboer etter lang tid krevde penger på leiligheten. Heldigvis hadde vi samboer avtale og alt på stell så han kom ingen vei. Vi var hos advokat og ordna med avtalen så jeg hadde alt mitt på det tørre. Sier det gang på gang til de som blir samboere og kjøper sammen. Ha alt på papir. Ikke tro at alltid det vil være happy days. Den dagen det ryker kan det blir en ganske stygg affære. Anonymous poster hash: 71a05...ee4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå