AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #1 Skrevet 22. september 2014 Hei, min søster har spurt meg og mannen om vi kan skrive under på noen papirer fra banken ang huslånet deres. De skal bytte fra en bank til en annen. Kan familien skrive under? Da vi tok lån ordnet de med vitner i banken....Anonymous poster hash: 2b760...b8f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #2 Skrevet 22. september 2014 Hæ? Har aldri hatt behov for vitner i forbindelse med lån jeg har hatt i hvert fall. Anonymous poster hash: e7c74...ce6 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #3 Skrevet 22. september 2014 Pass på å les hva dere skriver under på. så dere ikke plutselig står som kausjonister. aldri hørt eller måttet ha vitner i forbindelse med verken opprettelse eller flytting av boliglån. Anonymous poster hash: e11e5...dde
Puny Skrevet 22. september 2014 #4 Skrevet 22. september 2014 Hvorfor trenger de vitner til dette? Aldri hørt om!
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #5 Skrevet 22. september 2014 Vitner ordner banken med. Som andre skriver, se opp så dere ikke skriver på at dere kausjonerer for lån. Å kausjonere for noens lån betyr at dersom lånetaker ikke betaler lånet som avtalt kan banken kreve hele restlånet innfridd/betalt av kausjonisten. Anonymous poster hash: 3242d...a29 2
listefyll Skrevet 22. september 2014 #6 Skrevet 22. september 2014 Hehe, så mange dramatiske svar Jeg skrev under på papirene til en venninne og bekreftet at hun var ved sine fulle fem da hun skrev under lån. Dette fordi banken hennes ikke hadde avdeling i Oslo, og hun derfor måtte sende lånepapirene til banken i stedet for å signere i selve banken. På mitt lån trengte jeg ikke dette siden jeg signerte i banken.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #7 Skrevet 22. september 2014 Om de ikke skal signere papirene i banken blir det jo en annen sak. Helt vanlig at man må ha vitner da.Anonymous poster hash: e7c74...ce6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #8 Skrevet 22. september 2014 Herre min skaper for noen svar.... Nei, jeg skriver ikke under på realkausjon, det tviler jeg på at de trenger med et hus verdt 4 mill med 1,5 mill i lån på.... Det eneste jeg lurte på er om vi som familie/slekt kan skrive under som vitner. Ganske uvitende av enkelte her å tro at folk kan pantsette hus og hjem uten et vitne på at vedkomnede var ved sine fulle fem da signaturen ble skrevet... Ja, i banken ordner de med vitner, men nå har det seg slik at den nye banken ikke har fillial der de bor, dermed på dokumenter sendes til og fra banken...Anonymous poster hash: 2b760...b8f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #9 Skrevet 22. september 2014 Selvfølgelig kan familie/slekt skrive under. Poenget er jo at underskriften bevitner at det faktisk er riktig person som skriver under og da er jo familie til og med bedre enn andre.Anonymous poster hash: e7c74...ce6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #10 Skrevet 22. september 2014 Vi kunne ikke bruke familie til det. Anonymous poster hash: caa86...658
SmallTalk Skrevet 22. september 2014 #11 Skrevet 22. september 2014 Vi kunne ikke bruke familie til det. Anonymous poster hash: caa86...658 Da tok banken din feil. Pappa hadde nemlig en diskusjon med banken angående dette han også, for de påsto nemlig også at han ikke kunne bruke familiemedlemmer som vitner, men etter å ha lest sitt eget regelverk så måtte de gi seg. Det er ikke snakk om å bevitne testamente her, og da kan familiemedlemmer skrive under. Jeg og samboeren har gjort dette for mamma og pappa noen gange nå...
Alison Skrevet 22. september 2014 #12 Skrevet 22. september 2014 Det må være to vitneunderskrifter på pantedokumentene. Mangler vitneunderskrifter vil det ikke være mulig å tinglyse pantet hos Statens Kartverk. I utgangspunktet sies det at det ikke skal brukes nære familiemedlemmer som vitner, men i praksis er dette ikke noe problem.
susenpusen. Skrevet 22. september 2014 #13 Skrevet 22. september 2014 Stemmer at det må være to vitneunderskriver på pantedokumenter som skal tinglyses. Eiendomsmegler/advokat kan vitne alene. Det stemmer også at vitneunderskriftene ikke skal være i nær familie/slekt (feks foreldre, søsken osv). Jeg har jobbet som eiendomsmegler og jobber nå i bank, og har fått retur fra Statens Kartverk på at vitner var i nær familie, så det spørs nok hvilken saksbehandler hos kartverket man møter på. Hos noen går det sikkert gjennom og andre ikke. Men at du må ha to vitner er helt klart :-)
SmallTalk Skrevet 22. september 2014 #14 Skrevet 22. september 2014 Slik jeg tolker det, er der ikke snakk om tinglysningspapirer til Kartverket her, men at TS sin søster og mannen skal flytte huslånet fra en bank til en annen en. For at begge to skal slippe å møte opp i banken for å signere lånepapirene, så trenger de dermed vitner på at hun og mannen er de personene de utgir seg for å være, og dette kan signeres av familiemedlemmer.
susenpusen. Skrevet 22. september 2014 #15 Skrevet 22. september 2014 Slik jeg tolker det, er der ikke snakk om tinglysningspapirer til Kartverket her, men at TS sin søster og mannen skal flytte huslånet fra en bank til en annen en. For at begge to skal slippe å møte opp i banken for å signere lånepapirene, så trenger de dermed vitner på at hun og mannen er de personene de utgir seg for å være, og dette kan signeres av familiemedlemmer. Sikkert rom for tolkninger her, men når man bytter bank må man også tinglyse et nytt pantedokument. Dette for at nye banken skal "overta" sikkerheten til den gamle, og da må ny panterett tinglyses i den nye bankens navn med org nr osv. Må ikke vitne for underskrift på lånepapirene selvom de ikke underskriver i banken. Det er hvertfall slik det praktiseres i banken jeg jobber i, og vil tro de fleste banker har like rutiner på akkurat dette med signering av lånepapirer. Men det kan selvfølgelig hende at dette er et annet tilfelle enn akkurat slik det er i banken jeg jobber i
Alison Skrevet 22. september 2014 #16 Skrevet 22. september 2014 Sikkert rom for tolkninger her, men når man bytter bank må man også tinglyse et nytt pantedokument. Dette for at nye banken skal "overta" sikkerheten til den gamle, og da må ny panterett tinglyses i den nye bankens navn med org nr osv. Må ikke vitne for underskrift på lånepapirene selvom de ikke underskriver i banken. Det er hvertfall slik det praktiseres i banken jeg jobber i, og vil tro de fleste banker har like rutiner på akkurat dette med signering av lånepapirer. Men det kan selvfølgelig hende at dette er et annet tilfelle enn akkurat slik det er i banken jeg jobber i Dette stemmer. Det er kun pantedokumentene som må ha vitneunderskrifter. Skal det byttes bank må det tinglyses nye pantedokumentene. Jeg jobber også i bank og driver med dette daglig. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 22. september 2014 #17 Skrevet 22. september 2014 Har vært vitne for flere kolleger og de har også vært vitne på mine dokumenter.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #18 Skrevet 23. september 2014 Vi byttet nylig bank og flyttet boliglånet og trengte ingen vitner til å skrive under noen pantedokumenter eller andre ting. Merkelig. Anonymous poster hash: fe716...1f7
Alison Skrevet 24. september 2014 #19 Skrevet 24. september 2014 Vi byttet nylig bank og flyttet boliglånet og trengte ingen vitner til å skrive under noen pantedokumenter eller andre ting. Merkelig. Anonymous poster hash: fe716...1f7 Da har dere nok enten godkjent dokumentene elektronisk med Bank ID eller så gjelder det en aksjeleilighet (disse boligene er ikke registrert i Statens Kartverk og det er dermed ikke mulig å tinglyse pant). Det vil ellers ikke være mulig å få tinglyst pantedokumentene uten at det er vitneunderskrifter. Har dere vært i banklokalet for å undertegne har banken ordnet med vitner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå