AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #1 Skrevet 21. september 2014 Jeg bor i Bergen og har i løpet av kun 2 år mistet 3 bekjendte og venner fra Bergen av selvmord. Alle var jenter fra 17-20 år. Begår ekstra mange selvmord i Bergensområdet i forhold til andre byer? Jeg tror forklaringen kan være at det er en så stor by og dermed lange lange lange ventetider på psykolog og annen hjelp.. Jeg måtte selv vente i nesten et helt år på psykologhjelp da jeg var 16. Jeg ser også statuser fra mine venner / venners venner der noen har gått bort grunnet selvmord, fra Bergen. Vet noen statistikken på det? Jeg føler de statusene om at folk har gått bort dukker opp minst en gang i måneden. Det blir vel også ekstra verre mot vintertiden, da det er då det er flest depresjoner. Det er jo ikke lenge til. Hvorfor blir det ikke prioritert? Anonymous poster hash: 14792...786
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #2 Skrevet 21. september 2014 Ja, det er mange selvmord i Bergen. Muligens fordi det er lange ventetider og kanskje på grunn av hvor trist det er her på grunn av regnet, og mangelen på snø om vinteren. En annen årsak tror jeg kan være alle bruene, områder nære som ikke er bebodd ol. som gjør at folk finner steder en kan ta selvmord på. Hvorfor det ikke blir prioritert vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 1b26f...44e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #3 Skrevet 21. september 2014 Er også fra Bergen, men har aldri kjent noen som har tatt selvmord, det til tross for at jeg har gått på en skole for psykisksyke ungdom/unge voksne. Vil tro det bare er tilfeldig og at du har hatt uflaks. Lange ventelister for psykologhjelp er det overalt. Har selv fått beskjed fra dps om at de mente jeg ikke var syk nok til å få hjelp derfra fordi jeg hadde gått i behandling privat i 3 år, så tror de har enormt med press på seg. Anonymous poster hash: 73be8...a4a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #4 Skrevet 21. september 2014 Ja, det er mange selvmord i Bergen. Muligens fordi det er lange ventetider og kanskje på grunn av hvor trist det er her på grunn av regnet, og mangelen på snø om vinteren. En annen årsak tror jeg kan være alle bruene, områder nære som ikke er bebodd ol. som gjør at folk finner steder en kan ta selvmord på. Hvorfor det ikke blir prioritert vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 1b26f...44e Ja man kan bli veldig påvirket av været også. Selvom det ikke nødvendigvis er like mørkt som langt i nord så merker jeg at regnet ødelegger veldig mye av humøret, spesielt om der er over lang tid. Anonymous poster hash: 14792...786
Maximillian Cohen Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 "Det er ikke gjort noen systematiske studier av forskjeller i forekomst av selvmord i Norge etter geografi eller urbanitet de siste årene. I Norge har det vært mer selvmord i rurale strøk, mens i andre land er det mer selvmord i urbane strøk, og det meste av denne forskjellen kan forklares med andre risikovariabler. Det er heller ikke gjort noen systematiske registerstudier av selvmord blant innvandrere." - Folkehelseinstituttet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå