Gå til innhold

3års aldersforskjell

Anbefalte innlegg

Skrevet

..mellom søsken.

Noen som har det på barna sine, og kan si litt om hvordan de opplever det?

Er det passelig? Er det en fin alder å få søsken, eller bør det heller være mindre eller mer?

Hehe! Vi er i tenkeboksen ang nr2 nemlig...

Og dere som har to barn. Ventet dere til dere virkelig hadde lyst og overskudd til en til, eller kjørte dere på å tenkte at det ordner seg/aldersforskjell er viktig osv...?

Anonymous poster hash: 9af03...449

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bli mye sjalusi fra eldste, men når minste er over 3 år kan de leke mye mer ilag. Tenker 4-5 år forskjell ikke gjør noe. Slipper hverdagen å bli så hektisk :)

Skrevet

Vår datter ble 3 år nå i september og nå har vi bestemt oss for å slutte på p-piller nå. Jeg føler meg ikke klar til å bli gravid, men jeg kunne gjerne hatt en baby på 1 mnd. Så jeg er klar, men samtidig ikke. Jeg hadde et friskt svangerskap forrige gang, men jeg likte ikke å være gravid. Jaja, blir man noen gang klar i det hele tatt?! :)

Skrevet

Er tante til et søskenpar hvor aldersforskjellen er 3 år, begge er jenter. Foreldrene synes det har vært veldig grei aldersforskjell, ville i alle fall ikke hatt mindre enn 3 år mellom. Den eldste er gammel nok til å kunne gjøre litt ting selv og hjelpe til, f.eks hente smukk til lillesøster og skjønner at lillesøster bruker bleie mens hun på nå 4 er "stor jente". Dersom aldersforskjellen er mindre skjønner kanskje ikke den eldste hvorfor det er forskjell på dem.

Anonymous poster hash: 816fd...392
Skrevet

Jeg og søskenene mine har 1,5 år mellom oss. Da vi var små var det nok mye arbeid for foreldrene våre, men de ble jo desto fortere ferdig med det verste, OG de trengte ikke å syselsette oss. Vi lekte (og sloss) med hverandre. Som voksen er jeg veldig glad for at vi er jevnaldrende nå, men tre år høres helt fint ut. Blir det 4-5år mellom dem tenker jeg det er mer vanskelig for dem å leke sammen og kanskje mer styr for dere.

Skrevet

Her har vi akkurat to år mellom guttene og det har gått kjempefint, overgangen gikk veldig lett! Men nå var førstemann kolikkbaby med lakenskrekk og andremann av den mer normale typen, hadde nok vært langt verre dersom det var omvendt! Bare pass på at eldstemann også får nok alenetid med mamma og at eldstemann ikke får oppleve at yngste "tar" ting fra henne (som f eks at sprinkelsenga eller alle koseklutene går fra storesøster og til lillebror rett over natta f eks). Forbered henne masse og sett gjerne opp barnevogna eller lekegrind en måned eller to i forveien, slik at det ikke blir så mye nytt for storesøster på èn gang når babyen er i hus.

Anonymous poster hash: 4d007...827
Skrevet

Har en bror som er 2 år yngre, vi sloss og lekte sammen.

Har en bror som er 5 år eldre, vi sloss bare. Og veldig, veldig mye sjalusi. Fordi han fikk alltid noe annet enn det jeg og min yngre bror fikk.

Anonymous poster hash: 35c3b...c15
Skrevet

Vi har tre unger med tre år mellom hver, og syns det er perfekt! Det passet i hvert fall oss godt. De to yngste er også av samme kjønn, og de har utrolig mye glede av hverandre. De leker sammen hele tiden og krangler veldig sjelden.

Skrevet

Det er 5.5 år mellom mine, og det var helt med vilje.

Vi "kjørte ikke på" eller ventet for å få en perfekt aldersforskjell - vi begynte å prøve med nr 2 når vi følte det passet oss best.

Jeg tror ikke det er noe fasitsvar på hva som er den beste aldersforskjellen. Mange har jo ca 3 år fordi det er da de begynner å føle seg klare, men at man automatisk er bestevenn med søsken når det er 3 år er i hvert fall ikke riktig.

Har ei vennine som "tror" at 3 år er det eneste som funker liksom, fordi hun har en søster som er bestevennen hennes - og det er 3 år mellom dem. Vel det er 3 år mellom meg og min bror også - og vi kranglet oss gjennom oppveksten :humre:

Jeg syns det er kjempe kjekt med mine som det da er nesten 6 år mellom. Noen tror de "ikke har glede av hverandre" fordi det er så stor forskjell - men det er i hvert fall bare tull :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...