Gå til innhold

betale ned lånet eller sette dem inn på kontoen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viss man har et lån på litt over 2mill og ca 2% rente, er det bedre å betale ned lånet da eller å sette dem inn på sparekontoen med ca 3,40% rente?

Anonymous poster hash: c71d8...ddb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har effektiv rente på 2% på lånet og 3.4% på sparekontoen, er det jo så klart bedre å sette ekstra inn på kontoen heller enn å betale ned på lånet. Men du bør la det stå der, slik at du kan sette det inn på lånet om renta plutselig går opp over renta på sparekontoen.

Anonymous poster hash: 3bc37...d96

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan i alle dager kom du på å stille et slikt spørsmål??

Hva skulle begrunnelsen være for å betale ned?

(Rent bortsett fra at det neppe er mulig å få 3,4 % rente uten binding i dagens marked, Og 2 % på lån er heller ikke tilgjengelig for folk flest. Arbeidsgiver subsidierer? Husbanken?)

Endret av nojac
  • Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Realistisk så har du vel maksimalt 3,25% i innskuddsrente og cirka 3,45% i boliglånsrente. Med mindre som nevnt over du har husbanken.

Da vil det antakelig være ganske hipp som happ hva du gjør. Inflasjon spiser av lånet men også innskudd.

28% skatt på renteavkastning spiser litt rente, og skattefradrg på 28% av rentekostnadene på lånet gjør det samme.

Når lån og innskuddsrente er nesten likt, så lønner det seg alltid å investere pengene i noe annet.

Skrevet

Hvordan i alle dager kom du på å stille et slikt spørsmål??

Hva skulle begrunnelsen være for å betale ned?

(Rent bortsett fra at det neppe er mulig å få 3,4 % rente uten binding i dagens marked, Og 2 % på lån er heller ikke tilgjengelig for folk flest. Arbeidsgiver subsidierer? Husbanken?)

Kan du ikke heller svare da? Jo la oss nå si at man har de rentene som beskrevet i første post.

Svaret er kanskje oppklart for deg eller for andre, men jeg har fakisk ikke anig derfor spør jeg.. selvom renta på sparebanken er høyere enn renta på lånet så er det kanskje stor mulighet for at rentene på boliglån kommer til å stige osv? (mange faktorer som spiller inn)

Så har noen som vet noe innspill på hva jeg burde gjøre?

Anonymous poster hash: c71d8...ddb

Skrevet (endret)

Som jeg skrev, hva skulle begrunnelsen være for å betale ned hvis du har lavere rente på lånet enn på innskuddet? Du fikk jo det opplagte svaret i innlegget over mitt:

Du skal vente med å betale ned til effektiv rente på lånet er høyere enn innskuddsrenta.

Forutsatt at du setter pengene på konto, ikke bruker dem opp.

Umulig for oss å vite hva som kommer til å skje med lånerenta du oppgir, den er usannsynlig lav. Og innskuddsrenta er usannsynlig høy.

Endret av nojac
Skrevet (endret)

Når lån og innskuddsrente er nesten likt, så lønner det seg alltid å investere pengene i noe annet.

..hvis du klarer å finne noe annet som gir bedre avkastning enn bankrenta.

Og det er ikke så lett hvis du ikke er villig til å gamble (på børsen eller hva det skulle være....)

Men dette er en avsporing, i denne tråden er lånerenta mye lavere enn bankrenta.

Endret av nojac
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

..hvis du klarer å finne noe annet som gir bedre avkastning enn bankrenta.

Og det er ikke så lett hvis du ikke er villig til å gamble (på børsen eller hva det skulle være....)

Men dette er en avsporing, i denne tråden er lånerenta mye lavere enn bankrenta.

Klart man må ta høyere risiko. alle som blir rike eller mer velstående enn middelklassen tar nettop det - risiko. Det er ikke nødvendigvis gambling å drive med aksjer eller poker for den saks skyld. Har tjent meg rik på det uten flaks, så..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...