AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #1 Skrevet 21. september 2014 har vært sammen med kjæresten min i 7 måneder nå, der jeg har fulltidsjobb og han bare går hjemme. I alle månedene har han vært lat og ikke giddet å gjøre noe hjemme ( vi flyttet sammen ganske tidlig i forholdet), mens når det er en time til jeg skal komme hjem, begynner han å "smårydde". Dette er jo bare for å late som han har gjort mye, men jeg kjenner at jeg er drittlei ,og har egentlig lyst til å avslutte forholdet når han ikke gjør noe for at jeg skal komme hjem til et ryddig hus og være glad. Istedet er jeg kjempesliten og blir bare mer sliten når jeg ser alt som må gjøres. Vet jo at mannfolk er litt type rotete, men vi snakker altså om at han har 9 + timer å gjøre ting hjemme på. Nå har vi flyttet i ny leilighet og han eroppsatt på at alt skal komme i orden, men virker som at alt skal være opp til meg. Å btw han sitter å gamer ekstremt mye, spesielt type mafiaspillet. Vet ikke helt hvorfor jeg skriver her, kanskje for å få noe innspill.. hva ville dere gjort- avlutte forholdet eller holde ut ?? Anonymous poster hash: c2b2d...fa9
Gjest Runforit Skrevet 21. september 2014 #2 Skrevet 21. september 2014 har vært sammen med kjæresten min i 7 måneder nå, der jeg har fulltidsjobb og han bare går hjemme. I alle månedene har han vært lat og ikke giddet å gjøre noe hjemme ( vi flyttet sammen ganske tidlig i forholdet), mens når det er en time til jeg skal komme hjem, begynner han å "smårydde". Dette er jo bare for å late som han har gjort mye, men jeg kjenner at jeg er drittlei ,og har egentlig lyst til å avslutte forholdet når han ikke gjør noe for at jeg skal komme hjem til et ryddig hus og være glad. Istedet er jeg kjempesliten og blir bare mer sliten når jeg ser alt som må gjøres. Vet jo at mannfolk er litt type rotete, men vi snakker altså om at han har 9 + timer å gjøre ting hjemme på. Nå har vi flyttet i ny leilighet og han eroppsatt på at alt skal komme i orden, men virker som at alt skal være opp til meg. Å btw han sitter å gamer ekstremt mye, spesielt type mafiaspillet. Vet ikke helt hvorfor jeg skriver her, kanskje for å få noe innspill.. hva ville dere gjort- avlutte forholdet eller holde ut ?? Anonymous poster hash: c2b2d...fa9 Hvorfor jobber han ikke? 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #3 Skrevet 21. september 2014 Snakk med han om det - ordentlig. Jeg føler også at jeg gjør "alt" hjemme og er drittlei, men da jeg tok det opp med typen følte han akkurat det samme - at han gjorde "alt". Anonymous poster hash: 7bfdf...19e 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #4 Skrevet 21. september 2014 Hvorfor jobber han ikke? Egentlig uføretrygda, men bare pga adhd, så han vil gjetne ha en jobb nå. Søker endel , men har verken utdanning eller erfaring fra annet enn "svartjobbing".Anonymous poster hash: c2b2d...fa9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #5 Skrevet 21. september 2014 Snakk med han om det - ordentlig. Jeg føler også at jeg gjør "alt" hjemme og er drittlei, men da jeg tok det opp med typen følte han akkurat det samme - at han gjorde "alt". Anonymous poster hash: 7bfdf...19e Har vel prøvd, men får alltid den " skal bli flinkere til det og vet jeg burde ha gjort det for lemge siden" prat :/ Anonymous poster hash: c2b2d...fa9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #6 Skrevet 21. september 2014 Egentlig uføretrygda, men bare pga adhd, så han vil gjetne ha en jobb nå. Søker endel , men har verken utdanning eller erfaring fra annet enn "svartjobbing".Anonymous poster hash: c2b2d...fa9 Det der hadde ikke jeg gidda...Anonymous poster hash: ec54d...7aa 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #7 Skrevet 21. september 2014 Vel da sier du at du kommer til å forlate han om han ikke skjerper seg. Men da må du også gjøre det om han fortsetter i samme tralt. Hadde ikke orket dette. Hadde krevd at han enten tok opp en hobby, gikk på jobbsøkerkurs, søkte jobber, leste på fag han liker/kan ha bruk for eller gjør noe annet som kan hjelpe han. Om han da hadde tid til overs, burde den brukes på husarbeid. Anonymous poster hash: b8bdc...664 1
Gjest Runforit Skrevet 21. september 2014 #8 Skrevet 21. september 2014 Her hjalp det med en liste hver dag over hva som måtte gjøres. Etterhvert innarbeidet vanene seg av seg selv. Så lenge han ellers er perfekt for deg så er det dumt at rydderutiner skal være grunnen til brudd om han faktisk er villig til å endre seg og gjøre en innsats. Om han derimot ikke gidder å gjøre en innsats og viser tegn på å endre seg vedr rydding så hadde ikke jeg orket å leve med en person som ikke klarer å rydde etter seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #9 Skrevet 21. september 2014 Ikke alle er like flinke å se hva som må gjøres. Jeg pleier å skrive ned en liste over alle ting som må gjøres. Kjæresten min har har begynt å gjøre mer husarbeid nå. Men han har aldri latt være fordi han er lat, han er bare ikke så flink å se hva som må gjøres. I noen tilfeller kan det kanskje hjelpe litt at partneren ser hvor mange punkt du stryker fra lista/ hvor mye du gjør. Når det er sagt så mangler de med ADHD de nevrologiske knytningene som gir en belønningsfølelse når de gjør for eks husarbeid. Det er mye vanskeligere for en med ADHD å komme i gang med og gjøre slike ting. Det er selvsagt ikke en unnskyldning, han må ta i et tak han og. Men det kan være greit å vite om. Anonymous poster hash: abf78...566 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #10 Skrevet 21. september 2014 Vel da sier du at du kommer til å forlate han om han ikke skjerper seg. Men da må du også gjøre det om han fortsetter i samme tralt. Hadde ikke orket dette. Hadde krevd at han enten tok opp en hobby, gikk på jobbsøkerkurs, søkte jobber, leste på fag han liker/kan ha bruk for eller gjør noe annet som kan hjelpe han. Om han da hadde tid til overs, burde den brukes på husarbeid. Anonymous poster hash: b8bdc...664 Been there, done that. Har faktisk gått så langt som å nesten kaste han ut pga alt :/ så må nok kanskje vise at jeg meine det jeg sier?? Anonymous poster hash: c2b2d...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #11 Skrevet 21. september 2014 Her hjalp det med en liste hver dag over hva som måtte gjøres. Etterhvert innarbeidet vanene seg av seg selv. Så lenge han ellers er perfekt for deg så er det dumt at rydderutiner skal være grunnen til brudd om han faktisk er villig til å endre seg og gjøre en innsats. Om han derimot ikke gidder å gjøre en innsats og viser tegn på å endre seg vedr rydding så hadde ikke jeg orket å leve med en person som ikke klarer å rydde etter seg selv. Det er nettopp det, vi skriver liste- men han vil heller overraske meg med det han har gjort, også blir det aldri gjort allikevel. Har tenkt på tanken at vi bare må gjøre det igjen Anonymous poster hash: c2b2d...fa9
Gjest Hummels Skrevet 21. september 2014 #12 Skrevet 21. september 2014 (endret) Gi han et spark i ræva, si han får skjerpe seg, og sett deg ned å ikke gjør en dritt før han har gjort litt også! Endret 21. september 2014 av Baby_Blue
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #13 Skrevet 21. september 2014 Ikke alle er like flinke å se hva som må gjøres. Jeg pleier å skrive ned en liste over alle ting som må gjøres. Kjæresten min har har begynt å gjøre mer husarbeid nå. Men han har aldri latt være fordi han er lat, han er bare ikke så flink å se hva som må gjøres. I noen tilfeller kan det kanskje hjelpe litt at partneren ser hvor mange punkt du stryker fra lista/ hvor mye du gjør. Når det er sagt så mangler de med ADHD de nevrologiske knytningene som gir en belønningsfølelse når de gjør for eks husarbeid. Det er mye vanskeligere for en med ADHD å komme i gang med og gjøre slike ting. Det er selvsagt ikke en unnskyldning, han må ta i et tak han og. Men det kan være greit å vite om.Anonymous poster hash: abf78...566 Jo vet dette, men vi har prøvd med liste å det funka ikke :/ han er veldi klar over det selv, å det er det som gjør det litt vanskelig :/Anonymous poster hash: c2b2d...fa9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #14 Skrevet 21. september 2014 Gi han et spark i ræva, si han får skjerpe seg, og sett deg ned å ikke gjør en dritt før han har gjort litt også! Jepp, begynt med den i det siste, men så klarer jeg allikevel ikke se på alt rotet så ender med at det er jeg som gjør det :/Anonymous poster hash: c2b2d...fa9
Gjest Hummels Skrevet 21. september 2014 #15 Skrevet 21. september 2014 Jepp, begynt med den i det siste, men så klarer jeg allikevel ikke se på alt rotet så ender med at det er jeg som gjør det :/Anonymous poster hash: c2b2d...fa9 Da sier du, ingen sex før han har gjort noe!
Gjest Runforit Skrevet 21. september 2014 #16 Skrevet 21. september 2014 Da sier du, ingen sex før han har gjort noe! Sexnekt er like mye straff for damen. Aldri skjønt hvorfor en bruker sexnekt i slike situasjoner. Fører ikke noe godt med seg. 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #17 Skrevet 21. september 2014 Jeg har ADHD, er ikke ufør (hvorfor ufør pga ADHD? Det er ikke en diagnose som gir uføretrygd, så tror ikke at han er helt ærlig med deg, men det er nå så..) og klarer fint å gjøre husarbeid. Klart det er forskjell på personer med ADHD men samboeren din høres bare LAT ut. Jeg hadde satt meg ned med han, tven av og ikke mobil/nettbrett i hendene, og tatt en alvorlig samtale med han. Ikke kjeft eller vær frekk men forklar at du er sliten når du kommer hjem og ønsker at han gjør mer husarbeid. Nytter det ikke så flytt fra han, du er ikke mora hans. Han får flytte hjem til mora da. Anonymous poster hash: 55dd1...5c6 5
Gjest Hummels Skrevet 21. september 2014 #18 Skrevet 21. september 2014 Sexnekt er like mye straff for damen. Aldri skjønt hvorfor en bruker sexnekt i slike situasjoner. Fører ikke noe godt med seg. Men ellers er det jo ikke lett å få en skikkelig lat mann til å gjøre noe, enn å true med å slå opp eller legge en tegnestift alle steder det går an å sitte!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #19 Skrevet 21. september 2014 Jeg har ADHD, er ikke ufør (hvorfor ufør pga ADHD? Det er ikke en diagnose som gir uføretrygd, så tror ikke at han er helt ærlig med deg, men det er nå så..) og klarer fint å gjøre husarbeid. Klart det er forskjell på personer med ADHD men samboeren din høres bare LAT ut. Jeg hadde satt meg ned med han, tven av og ikke mobil/nettbrett i hendene, og tatt en alvorlig samtale med han. Ikke kjeft eller vær frekk men forklar at du er sliten når du kommer hjem og ønsker at han gjør mer husarbeid. Nytter det ikke så flytt fra han, du er ikke mora hans. Han får flytte hjem til mora da. Anonymous poster hash: 55dd1...5c6 Dvs jeg er medisinert, uten medisiner så kan jeg bli litt sløv ang husarbeid men ikke i nærheten så sløv som din samboer. Og jeg regner med at han er medisinert? Anonymous poster hash: 55dd1...5c6
Jade Skrevet 21. september 2014 #20 Skrevet 21. september 2014 Krysset av alt på dagens liste innen du kommer hjem, ellers må han gjøre det når du har kommet hjem mens du sitter der med bena på bordet og ser jentefilmer. Motivasjon fungerer, men det må være konkret, gjennomførbart og kortsiktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå